Blauw Research
Minder mensen sluiten online polis
9 november 2010 door amweb.nl
Er worden dit jaar minder vaak verzekeringen via internet verkocht dan
in 2009. Het percentage mensen dat via internet een verzekering sloot,
is in de eerste helft van 2010 gedaald naar 41%; over de eerste zes
maanden van 2009 was dat nog 59%. Het afgelopen jaar is relatief vaker
gebruik gemaakt van de telefoon of van de diensten van een
tussenpersoon om een verzekering aan te schaffen, aldus
onderzoeksbureau Blauw Research en Thuiswinkel.org.
Beide organisaties hebben voor hun jaarlijkse Multichannel Monitor
1.523 consumenten ondervraagd over hun aankoopgedrag. Wat de totale
hoeveelheid bestedingen betreft, neemt het belang van internet nog
steeds toe. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar kochten
consumenten voor in totaal EUR 3,85 mld via internet, 10% meer
vergeleken met de eerste helft van 2009, zo constateren Blauw en
Thuiswinkel.org.
In het eerste halfjaar van 2010 is het totale aantal internetkopers met
7% gestegen naar 7,6 miljoen. De onderverdeling per productcategorie
zoals verzekeringen of reizen is nog niet bekend gemaakt. Als
oriëntatiekanaal voor verzekeringsproducten wordt internet steeds
belangrijker: 57% van de kopers oriënteerde zich via internet, tegen
54% in de eerste helft van 2009.