Blauw Research


Minder mensen sluiten online polis

9 november 2010 door amweb.nl

Er worden dit jaar minder vaak verzekeringen via internet verkocht dan in 2009. Het percentage mensen dat via internet een verzekering sloot, is in de eerste helft van 2010 gedaald naar 41%; over de eerste zes maanden van 2009 was dat nog 59%. Het afgelopen jaar is relatief vaker gebruik gemaakt van de telefoon of van de diensten van een tussenpersoon om een verzekering aan te schaffen, aldus onderzoeksbureau Blauw Research en Thuiswinkel.org.

Beide organisaties hebben voor hun jaarlijkse Multichannel Monitor
1.523 consumenten ondervraagd over hun aankoopgedrag. Wat de totale hoeveelheid bestedingen betreft, neemt het belang van internet nog steeds toe. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar kochten consumenten voor in totaal EUR 3,85 mld via internet, 10% meer vergeleken met de eerste helft van 2009, zo constateren Blauw en Thuiswinkel.org.

In het eerste halfjaar van 2010 is het totale aantal internetkopers met 7% gestegen naar 7,6 miljoen. De onderverdeling per productcategorie zoals verzekeringen of reizen is nog niet bekend gemaakt. Als oriëntatiekanaal voor verzekeringsproducten wordt internet steeds belangrijker: 57% van de kopers oriënteerde zich via internet, tegen 54% in de eerste helft van 2009.