Sterke groei voor Vodafone Nederland in eerste half jaar

09/11/2010 08:25

Vodafone Libertel NV

Vandaag publiceert Vodafone Nederland zijn halfjaarcijfers van het boekjaar 2010-2011. Vodafone behaalde een operationele omzet van EUR 944 miljoen, een stijging van 6,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het totaal aantal klanten bedraagt 4.851.206. Dit is een stijging van 3,0% vergeleken met het eerste half jaar van vorig boekjaar.

De strategie van Vodafone in Nederland richt zich op het mogelijk maken van innovatieve mobiele leefritmes van klanten, door klanten in staat te stellen hun werk en leven te organiseren op een manier die het beste bij hun individuele leefritme past. Voor ondernemers spant Vodafone zich in om producten en diensten aan te bieden die hen in staat stelt kansen te grijpen en succesvol te zijn. Duurzaamheid is hierbij een belangrijk onderdeel van Vodafone's strategie.

De belangrijkste ontwikkelingen in de afgelopen 6 maanden op een rijtje:

Innovatieve mobiele leefritmes

In juni gaf Vodafone Nederland het startsein voor de bouw van het snelste mobiele datanetwerk in Nederland met maximale theoretisch haalbare download snelheden van 28,8 Mbps. Met deze upgrade krijgt Vodafone veruit het snelste mobiele datanetwerk van Nederland en behoort het tot de top in Europa. Om dit te vieren, organiseerde Vodafone een uniek evenement op Schiphol op 13 september. Formule 1 coureur Lewis Hamilton nam het op tegen Vodafone's recent geüpgrade mobiele datanetwerk in de vorm van een virtuele Formule 1 racewagen die was opgebouwd uit 28.800 Facebook profielfoto's. Lewis Hamilton won twee van de drie races. De 28.800 Facebook deelnemers konden de race live volgen op hun laptop of mobiele telefoon.

Op 16 september maakten Vodafone en RTL4 een samenwerking bekend in de nieuwe talentenshow The voice of Holland. The voice of Holland laat de off- en online wereld op een vernieuwende en interactieve wijze in elkaar overlopen. De beelden en informatie op verschillende media vullen elkaar aan zodat ze de kijkervaring verrijken. Als partner van The voice of Holland ondersteunt Vodafone het tv-programma van RTL 4 met mobiele internettoepassingen. Inmiddels heeft The Voice of Holland al verschillende kijkcijferrecords gebroken met 3 miljoen kijkers op 15 oktober.

Op 24 september maakte Vodafone tijdens het PICNIC festival in Amsterdam de winnaar bekend van Vodafone Mobile Clicks 2010, de grootste competitie op dit gebied om de beste en meest innovatieve mobiele internet start-ups te zoeken en verder te ontwikkelen. Cardmobili, die zichzelf omschrijft als 'spaarsystemen op je mobiel en je sociale netwerken' kreeg de eerste prijs en ontving een geldbedrag van EUR 100.000.

Kansen voor ondernemers

In mei introduceerde Vodafone als eerste mobiele operator in Nederland Virtual National Roaming (VNR), een noodgevallendienst voor zakelijke klanten die sterk afhankelijk zijn van mobiele communicatie voor essentiële diensten. Met VNR kunnen klanten andere mobiele netwerken gebruiken mocht het Vodafone netwerk tijdelijk niet beschikbaar zijn of met een plaatselijke storing kampen. Op deze manier blijven cruciale diensten beschikbaar en blijven medewerkers te allen tijde bereikbaar.

Begin september maakten Vodafone en Eurofiber een samenwerking bekend in de uitrol van een glasvezelnet voor bedrijven en bedrijfsterreinen. De komende jaren zullen Vodafone en Eurofiber zo'n 1000 kilometer glasvezel uitrollen per jaar. Deze samenwerking maakt Vodafone de op een na grootste aanbieder op de Nederlandse glasvezelmarkt en zorgt ervoor dat bedrijven in de toekomst kunnen kiezen uit diverse aanbieders. Vanaf begin 2011 kunnen zakelijke klanten bij Vodafone diensten afnemen via het glasvezelnet van Eurofiber.

Ook in september maakte Vodafone bekend verkozen te zijn tot mobiele aanbieder van spraak- en datadiensten voor ongeveer 200 overheidsdiensten voor de komende 6 jaar. Dit betreft niet alleen centrale overheden als ministeries en de Tweede Kamer, maar ook een groot deel van de gedecentraliseerde overheden als gemeenten, waterschappen en onderwijsinstellingen. Door het winnen van de OT2010 aanbesteding is Vodafone de grootste provider op het gebied van mobiele communicatie voor overheidsinstellingen.

Later die maand lanceerde Vodafone Smart Business, een platform dat bedrijven helpt om te gaan met het veranderende werk- en leefpatroon van hun medewerkers. Het platform is een inspiratiebron op het gebied van flexibel en mobiel werken. Smart Business biedt middels case studies, achtergrondartikelen en onderzoeksfeiten inzicht in verschillende aspecten van mobiel werken en geeft bedrijven mogelijkheden om succesvoller te ondernemen. Bezoekers van de Smart Business website (www.startsmartbusiness.nl) kunnen deze informatie tevens delen via sociale netwerken. Onderwerpen waarop ingegaan wordt zijn onder andere efficiënt, motiverend en duurzaam ondernemen.

Duurzaamheid

Het aantal ingezamelde mobiele telefoons voor recycling steeg bij Vodafone het afgelopen half jaar met 15% in de consumentenmarkt en met 26% in het zakelijk segment. Dit jaar is Vodafone begonnen met een programma om oude mobiele telefoons van klanten terug te kopen en te recyclen. Middels een online tool kunnen klanten de waarde van hun oude toestel checken. Klanten kunnen hiermee korting krijgen op hun nieuwe abonnement of de opbrengst doneren aan dance4life.

Vodafone heeft zichzelf ten doel gesteld om de CO2 uitstoot in 2020 met 50% te verminderen ten opzichte van 2006. Mobiel werken resulteerde in 25% CO2 reductie omdat medewerkers minder reizen en minder werkplekken nodig zijn. Het verbruik van warmte en energie in de kantoren werd lager, voornamelijk door de opening van de vernieuwde kantoren in Maastricht. Met de verhoogde 3G netwerkdekking, werden minder mobiele antennes ingezet. Ook hadden wijzigingen in het bouwtraject tot gevolg dat er eerder stroom beschikbaar was voor antenne-opstelpunten, hetgeen weliswaar leidde tot een lichte stijging in het stroomverbruik maar tegelijkertijd een opmerkelijke besparing opleverde van 900.000 liter diesel vergeleken met 2006. Dit is gelijk aan 2,4 miljoen kilo CO2. Daarnaast breidde Vodafone het aantal testlocaties uit van windturbines op antennes en wordt nu 100% groene stroom gebruikt.

Het aantal klanten dat een online factuur ontvangt is gestegen van 81% in maart 2010 tot bijna 86% in september. Dit levert een besparing op van 1500 kilo papier oftewel 100 bomen.





http://www.vodafone.nl