UMC Groningen

UMCG vraagt aandacht voor chronisch zieke leerling

09 november 2010

In het kader van de Week Chronisch Zieken

De week van 8 november is uitgeroepen tot de Week Chronisch Zieken. In die week is er een speciale dag voor chronisch zieke kinderen. Het UMCG vraagt, samen met andere UMC's en schooladviesbureaus, op woensdag 10 november aandacht voor chronisch of langdurig zieke leerlingen.

Ongeveer 1 op de 10 kinderen in Nederland is chronisch of langdurig ziek. De kinderen leiden aan astma, hebben kanker of bijvoorbeeld Cystic Fibrosis. Deze groep kinderen kan soms langere tijd niet naar school. Toch blijft de school verantwoordelijk voor het onderwijs aan deze groep. Omdat dit is meestal niet bekend is bij de scholen, blijven veel chronisch zieke leerlingen onzichtbaar.

Pakket

Het Wenckebach Instituut, onderdeel van het UMCG, begeleidt kinderen en scholen die met langdurige of chronische ziekte te maken krijgen. De afdeling Educatieve Voorziening van het Wenckebach Instituut geeft kinderen in het ziekenhuis les, en ondersteunt scholen die hulp nodig hebben bij het onderwijzen van hun zieke leerlingen. In het kader van de Week Chronisch Zieken heeft de afdeling samen met OZL Noord en OZL IJsselgroep/Expertis in Flevoland een informatiepakket samengesteld dat naar scholen in de provincies Groningen, Friesland en Flevoland is gestuurd. De aangeschreven scholen zijn basisscholen, scholen voor voortgezet onderwijs en het mbo.

Zorgen over, zorgen voor ...

Medewerkers van het Wenckebach Instituut schreven afgelopen zomer een boekje over hoe om te gaan met chronisch of langdurig zieke kinderen. Het boekje is gericht op leerkrachten en docenten en beschrijft de behoeften en rechten van zieke kinderen in relatie tot onderwijs. Scholen kunnen het boekje `Zorgen over, zorgen bestellen via de website www.ziezon.nl.

Hoop

Vaak missen langdurig of chronische zieke kinderen veel lessen. Daardoor kunnen ze een behoorlijke achterstand oplopen. De conditie van de kinderen is dikwijls niet zo goed dat ze die achterstand eenvoudig wegwerken. Daarom is het belangrijk de kinderen ook tijdens hun ziekte les te geven. Bovendien leidt het onderwijs de aandacht van de kinderen af van hun ziekte en zijn ze met hun toekomst bezig.