SGP


SGP zet in op meesterlijk onderwijs

SGP-Kamerlid Elbert Dijkgraaf biedt morgen de notitie Meesterlijk onderwijs aan. Deze notitie ziet de inzet van vakkundige leraren als sleutel voor onderwijskwaliteit. Dijkgraaf constateert dat de bestaande deugdelijkheidseisen voor leerresultaten ondeugdelijk zijn. Zij leiden in praktijk tot onzekerheid en tot ongerechtvaardigde ongelijkheid tussen scholen.

Dijkgraaf: âOnderwijs moet allereerst de brede vorming van leerlingen bevorderen. Bij de beoordeling van onderwijsresultaten verschrompelt het onderwijs momenteel tot de onderdelen rekenen en taal. Eenzijdig afrekenen van scholen leidt tot onderwaardering van de hoge doelen van het onderwijs.
Beoordeling van leerresultaten gebeurt momenteel niet objectief. Resultaten worden bijvoorbeeld nauwelijks gecorrigeerd naar sociale factoren. Daardoor kan niet vastgesteld worden wat de invloed van de school op de resultaten is. Forse verbeteringen zijn noodzakelijk.â

De SGP wil op twee manieren werken aan beter onderwijs. Allereerst moeten scholen sterker worden geprikkeld om te werken aan vakkundige leraren. Daarnaast moet het toezichtkader stevig aangepast worden. Sommige onderdelen zijn nauwelijks meetbaar. Andere punten zijn in strijd is met de didactische vrijheid van scholen. Ook ontbreekt een onafhankelijke wetenschappelijke onderbouwing van het toezichtkader. Die moet alsnog geleverd worden.

De notitie Meesterlijk onderwijs voorziet in een reeks concrete conclusies en aanbevelingen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Ook bevat het SGP-stuk een schets voor een vernieuwd toezicht.