SGP


abortus/euthanasie

SGP pleit voor mantelzorg en alternatieven abortus/euthanasie

âMantelzorgers zijn goud waard. De SGP maakt zich daarom bezorgd over de toenemende druk op mantelzorgers. Uit cijfers van het Sociaal en Cul-tureel Planbureau blijkt dat het aantal overbelaste mantelzorgers is opge-lopen van 300.000 naar 450.000. Juist omdat deze mensen de samenle-ving een heleboel kosten besparen, vindt de SGP dat bezuinigingen op in-stellingen die vrijwilligers en mantelzorgers ondersteunen, minimaal moe-ten zijn.â

Dat zei SGP-kamerlid Van der Staaij bij de behandeling van de begroting van VWS. Een ander thema waar de SGP een punt van maakt is de medi-sche ethiek. Uitgangspunt van de SGP was en is dat het leven door God gegeven is. âZonder het basisrecht dat het leven beschermd moet worden is elk ander recht âook het zo vaak geroemde zelfbeschikkingsrecht!â waardeloos,â aldus Van der Staaij.

Vanuit die gedachte is de SGP er positief over dat ook dit kabinet in blijft zetten op alternatieven voor abortus en euthanasie. Van der Staaij pleitte, net als zijn voorganger Van der Vlies, voor goede opvang en begeleiding van tienermoeders die ervoor gaan om hun kindje te houden en niet te la-ten aborteren. Daarnaast wil de SGP dat er serieus werk gemaakt gaat worden van het verlagen van de abortustermijn. De medische vooruitgang maakt dat nu mogelijk.
---

Begroting VWS
9 november 2010
Van der Staaij

Wij waarderen het dat het kabinet de zorg dichter bij de burger wil brengen, de kwaliteit wil verbeteren en wil stimuleren tot samenwer-king in de hele zorgketen. Tegelijkertijd is het een opgave om de toegan-kelijkheid en de betaalbaarheid van de zorg te waarborgen. De SGP-fractie wenst beide bewindslieden veel wijsheid toe bij de uitdaging om delen van de zorg opnieuw uit te vinden zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit en de solidariteit in de zorg.

Dit kabinet zet marktwerking in als instrument om de zorg goedkoper te maken. Feit is dat het budget ook bij meer marktwerking groeit. Introduc-tie van meer marktprincipes kan wel helpen om de zorg efficiënter te or-ganiseren. Om de definitie van collectief verzekerde basiszorg niet steeds verder in te perken, zullen we de zorg op een creatieve manier anders moeten organiseren. Mijn fractie doet graag een aantal constructieve voorstellen.

PALLIATIEVE ZORG
De meeste mensen willen liever thuis overlijden dan in een ziekenhuis. Er zijn echter barrières om palliatieve zorg thuis te ontvangen. Sommige vormen van medicatie worden bijvoorbeeld wel in het ziekenhuis vergoed, terwijl mensen daarvoor thuis een forse eigen bijdrage moeten betalen. De eigen bijdragen voor hospices en bijna thuissettings kunnen oplopen tot wel 1700 euro per maand. Ten slotte is er een gebrek aan deskundig-heid in de eerste lijn. Ik vraag de staatssecretaris om die knelpunten aan te pakken. Een eenvoudig rekenvoorbeeld laat zien dat daarmee een forse besparing te realiseren is. Van de 132.000 mensen die jaarlijks overlijden, overlijden er 43.000 in ziekenhuizen. Als de helft daarvan niet in het zie-kenhuis zou worden opgenomen, zou dat 20.000 * gemiddeld 10 ligdagen schelen. Dat komt neer op een besparing van ongeveer 200 miljoen. Wil de staatssecretaris zich ervoor inzetten dat de (financiële) prikkels voor palliatieve zorg zo ingericht worden dat zorg (dicht bij) huis de voorrang krijgt?

PREVENTIE
Voorzitter, hoewel preventie een zaak van lange adem is, betaalt elke ge-investeerde euro zich op termijn dubbel en dwars uit. De systematiek van het huidige zorgverzekeringsstelsel stimuleert preventie juist niet. Wil de minister hier aandacht aan besteden in de nota die zij de Kamer heeft toegezegd?

Voorzitter, mijn fractie zou het een goede zaak vinden als mensen jaar-lijks een overzicht van de verzekeraar krijgen van alle medische kosten. Dat verhoogt in de eerste plaats het kostenbewustzijn van zorggebruikers. Bovendien kan daarmee fraude, bijvoorbeeld het declareren van teveel behandelingen, beter gecontroleerd worden. Graag reactie.

MANTELZORG
Voorzitter. Mantelzorgers zijn goud waard. Het aantal overbelaste mantel-zorgers is in korte tijd opgelopen van 300.000 naar 450.000. Omdat de SGP-fractie het cruciaal vindt dat mantelzorgers en vrijwilligers maximaal ondersteund worden, vraag ik de staatssecretaris hoe zij erop gaat toezien dat gemeenten â ondanks de aangekondigde bezuinigingen - hun verant-woordelijkheid blijven nemen bij het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers.

De afgelopen jaren is met een subsidie geïnvesteerd in de ontwikkeling van vrijwillig mentorschap voor mensen die wilsonbekwaam zijn. Wij heb-ben begrepen dat de subsidie voor vrijwillig mentorschap is stopgezet, terwijl die post nog wel op de begroting is weergegeven. Wat is daarvan de achtergrond? Justitie heeft namelijk nog een wetswijziging in voorbe-reiding die het vergoeden van de kosten door de wilsonbekwame cliënt mogelijk maakt. Daarmee zou over ongeveer twee jaar een kostendek-kende situatie ontstaan voor het vrijwillig mentorschap. Is het daarom mogelijk deze bezuiniging twee jaar uit te stellen?

ZORG DICHTBIJ
Zorg dichter bij de burger betekent ook dat er oog is voor goede zorg in minder dichtbevolkte regioâs. Hoe ziet het kabinet de verantwoordelijkhe-den voor een goed bereikbare ziekenhuiszorg? En hoe staat het met de fi-nanciering van de extra ambulancepost op de Kop van Walcheren in ver-band met verplaatsing van acute klinische opvang van Vlissingen naar Goes?

MEDISCH-ETHISCH
Wij waarderen het positief, dat het bestaande beleid ten aanzien van al-ternatieven voor abortus en euthanasie wordt voortgezet. De SGP-fractie hecht veel waarde aan een zorgvuldige medisch-ethische agenda. Voor onze visie is bepalend, dat wij elk menselijk leven zien als door God gege-ven leven. Ook het kwetsbare leven aan het levensbegin of het levensein-de. De bescherming van elk menselijk leven is de belangrijkste fundamen-tele waarde. Zonder dit basisrecht is elk ander recht â ook het zo vaak ge-roemde zelfbeschikkingsrecht! â waardeloos.

ABORTUSTERMIJN OMLAAG
Onlangs bleek dat te vroeg geboren babyâs vanaf 24 weken behandeld zul-len worden. Bij de algemene beschouwingen hebben we hiervoor al de aandacht gevraagd. In 2005 zei hoogleraar neonatologie Goudoever reeds dat hierdoor de abortusgrens naar beneden moet. Het is dan ook een lo-gisch uitvloeisel van de âstand van de medische wetenschapâ dat het kabi-net hiervoor concrete stappen onderneemt. Bij de discussie over de abor-tusrichtlijn en bij de evaluatie van de levensbeëindiging van pasgeborenen moet dit een serieus uitgangspunt zijn. Graag horen we ook hoe ver het precies is met die richtlijn. Het duurt allemaal wel héél erg lang!

STERKE TOENAME ABORTUS
Steeds wordt gezegd dat het aantal abortussen in Nederland stabiel is. Dat is maar een halve waarheid. Twintig jaar geleden eindigde nog 9% van de zwangerschappen in een abortus, in 2008 was dat gestegen bijna verdubbeld tot 15%. Nederland doet het dus beslist niet zo goed als vaak gezegd wordt. Hoe komt dat? Wat gaat de regering doen aan deze enor-me groei van het aantal abortussen? Ook blijkt bij prenataal onderzoek nog steeds een duidelijk gebrek aan objectieve informatie over bijvoor-beeld het Downsyndroom met als gevolg 200 extra abortussen.

TIENERMOEDERS
Het beleid voor opvang en begeleiding van tienermoeders moet krachtig worden voortgezet. Het mag niet zo zijn dat abortus tot in de puntjes is geregeld, terwijl moeders die ervoor kiezen hun zwangerschap uit te dra-gen van het kastje naar de muur worden gestuurd. Graag zien we hier uitbreiding van de opvang.

NIEUWE ONTWIKKELINGEN
De wetgever moet niet in wetten vastleggen wat er gebeurt, maar kaders en richting geven. Voor het invriezen van eicellen, bij het stimuleren van onderzoek naar adulte stamcellen en bij de vraag of selectie van embryoâs op basis van geslacht gewenst is.

SUÃCIDEPREVENTIE
Het geld voor 113 online (preventie zelfdoding) wordt zonder omhaal van woorden weggehaald. Een slechte keus. Zolang er geen zekerheid is over verdere financiering van deze anonieme hulplijn door de zorgverzeke-raars, mag dit niet gebeuren. Wij hebben op dit punt een amendement meeondertekend.

JEUGD EN GEZIN
Jeugd en gezin heeft geen aparte projectminister meer. Betekent dit ook een wezenlijke beleidsverandering? Welke plannen komen er om de kracht van gezinnen te versterken?

Gezinnen hebben ook een belangrijke rol in het overdragen van waarden en normen voor een gezonde levensstijl. Van ongekend preventief belang! Daarnaast hebben ook scholen en maatschappelijke organisaties (zoals Voorkom) een belangrijke rol in het tegengaan van verslavingsgedrag, of het nu om drugs, alcohol of roken gaat. Alcohol maakt nog steeds meer kapot dan ons lief is. Ook de overheid heeft hierin een normerende en handhavende rol. In dat kader vraag ik de minister hoe zij ervoor gaat zorgen dat de leeftijdsgrens in sportkantines beter gehandhaafd wordt, nu blijkt dat de wet daar nog steeds massaal wordt overtreden door minder-jarigen alcohol te schenken.

Steeds meer oog is er ook gekomen voor de negatieve gevolgen van echtscheiding , in het bijzonder voor kinderen. Uit het nieuwe handboek echtscheiding (Spruijt en Kormos, 2010) blijkt dat teveel nadruk ligt op gelijkwaardig ouderschap, terwijl dit vaak niet in het belang van het kind is. Deelt het kabinet deze analyse?

Hervorming van de jeugdzorg kan niet achterwege blijven. Ook het kabi-net ziet meer verantwoordelijkheid weggelegd voor gemeenten, wat op zich te begrijpen is. Echter, wat is de insteek van het kabinet als het gaat om de landelijk werkende instellingen? Erkent zij dat voor deze landelijke instellingen gezien hun specifieke doelgroep een bijzondere status legitiem is?

Voorzitter, de verantwoordelijkheid voor het thema adoptienazorg zweeft al jarenlang tussen verschillende ministers. Mijn vraag aan de minister is welk ministerie nu verantwoordelijk wordt voor dit thema. Hoe zit het met de financiering Stichting Adoptievoorzieningen?