Algemene Onderwijsbond

09-11-2010

Bomvolle zaal roept Kamer op niet te bezuinigen op passend onderwijs

De zaal was te klein voor de ruim 300 belangstellenden. Ouders, vakbonden en werkgevers uit het onderwijs vinden dat het kabinet moet afzien van de bezuinigingen op het passend onderwijs. Debatcentrum Nieuwspoort liep op dinsdag 9 november vol voor een debat over passend onderwijs met Kamerleden en vertegenwoordigers van alle organisaties die geraakt worden door de bezuiniging op zorgleerlingen. AOb-bestuurder Liesbeth Verheggen trapte het debat af en bood de Kamerleden na afloop een petitie aan. Het voornemen om 300 miljoen euro te korten op zorgleerlingen heeft verstrekkende negatieve gevolgen voor het hele onderwijs. Verheggen: "De boodschap is duidelijk aangekomen, dit is een oliedomme bezuiniging, die meer kapot maakt dan je lief is."

De aanwezige Kamerleden Smits (SP), Voordewind (CU en Dijsselbloem (PvdA) waren duidelijk: nog voordat passend onderwijs ingevoerd wordt, maakt het kabinet een goede invoering onmogelijk. De gevolgen van de bezuinigingen raken iedereen. De zorgleerlingen zelf, die het risico lopen op een wachtlijst te komen voor het speciaal onderwijs en intussen thuis komen te zitten. Zorgleerlingen met extra begeleiding opvangen via het reguliere onderwijs wordt bovendien lastig, omdat de middelen daarvoor ontbreken. Toch wil het kabinet dat de schoolbesturen de zorgplicht voor deze leerlingen op zich nemen. In de praktijk komt het er op neer dat ze grotendeels in grote groepen van het normale lesaanbod gebruik moeten maken.

Dat betekent extra werkdruk voor de leraar: die heeft een volle klas met een aantal scholieren dat meer aandacht vraagt. Een professionele docent zal daar extra energie in steken, maar de tijd die het kost gaat in ieder geval voor een deel ten koste van de leerlingen die zonder extra hulp kunnen. Daardoor dreigt de intensiteit van de lessen minder te worden en neemt dus de kwaliteit af.

Ouders, leraren en schoolbestuurders vinden dat onacceptabel. Bovendien staat deze consequentie haaks op de door het kabinet omarmde ambitie om het Nederlandse onderwijs in de mondiale top-5 te krijgen. Alle betrokkenen delen de top-5 ambitie, maar dan moet er juist worden geïnvesteerd: in maatwerk, deskundigheid en voorzieningen.