Drie Zorghelden creëren meer tijd voor de cliënt

10/11/2010 09:20

Werken aan de Zorg

Drie zorgprofessionals dingen mee naar de titel 'Zorgheld': iemand die een uitzonderlijke bijdrage heeft geleverd aan het verbeteren van de zorg. Uit honderden interviews en aanmeldingen zijn drie personen genomineerd: Mark Wesseling (manager Zorgproces Ondersteuning bij Lentis), Ruud Jonkman (directeur bij Thuiszorg Rotterdam) en Thea Leeuwangh (beleidsmedewerker bij het CIZ).

Zorgheld Ruud Jonkman: Thuis in de buurt

Ruud Jonkman is directeur bij Thuiszorg Rotterdam. Enkele jaren geleden liep de organisatie een grote aanbesteding mis en dreigde een faillissement. In de reorganisatie die daarop volgde, heeft Ruud een cruciale rol gespeeld. Hij herstelde het vertrouwen in de professionaliteit van de medewerker en nam de relatie cliënt-medewerker als basis. Zo gaat Ruud regelmatig in gesprek met de medewerkers tijdens werklunches op de wijkcentra, om verbonden te blijven met het werkveld. Ruud: 'We hebben nu kleine teams gemaakt van twaalf tot vijftien medewerkers. De cliënt weet waar hij aan toe is.' De kleinschaligheid heeft nog meer positieve effecten: 'Medewerkers voelen zich weer verantwoordelijk en zijn flexibel.'

Binnen de transitie zijn de overheadkosten teruggedrongen tot twaalf procent. Bovendien leidt de nieuwe werkwijze tot grote tevredenheid onder cliënten en personeel. Toch gaat zo'n grote omslag niet vanzelf. Het is voor iedereen wennen. Ruud: 'Vroeger was het ook wel lekker om nergens op aangesproken te worden. Soms verscholen medewerkers zich in de administratie. Dat kan nu niet meer.'

Zorgheld Thea Leeuwangh regelde thuisbeademing voor 3000 zieke kinderen

Thea Leeuwangh is beleidsmedewerker bij het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ). Het CIZ beslist namens het ministerie van VWS of mensen in aanmerking komen voor AWBZ-zorg. Zo kreeg Thea te maken met een kindje dat medisch specialistische verpleging, zoals thuisbeademing, nodig had. Door een wijziging in de Zorgverzekeringswet bleek deze zorg niet meer onder de AWBZ te vallen, waardoor het kindje alleen in een hospice kon worden beademd. Thea: 'Ik heb er toen bij VWS op aangedrongen om deze zorg voorlopig toch nog onder de AWBZ te laten vallen. Daar zijn ze mee akkoord gegaan.'

Vervolgens heeft Thea een simpele oplossing bedacht om ervoor te zorgen dat alle kinderen die in aanmerking komen voor medisch specialistische verpleging, zo snel mogelijk deze zorg krijgen. Ze heeft stickervellen gemaakt die medisch kinderdagverblijven en kinderhospices op een aanvraagformulier voor AWBZ-zorg konden plakken. 'Als we bij het CIZ zo'n sticker aantreffen, weten we meteen dat het goed zit en kunnen we direct de indicatie afgeven', aldus Thea. Dankzij haar snelle interventie hebben 3000 kinderen die tussen de wal en het schip dreigden te vallen, toch nog thuisbeademing via de zorgverzekeraar gekregen.

Zorgheld Mark Wesseling: 'Administratieve lasten vermindering mede door innovatie'

Mark Wesseling is manager Zorgproces Ondersteuning bij Lentis, een instelling voor mensen met psychische en psychiatrische problemen. Mark heeft zich de afgelopen jaren ingezet om diverse geautomatiseerde systemen in te voeren rond de zorgregistratie. Dit met het doel om enerzijds de professional meer tijd te laten besteden aan de cliënt en anderzijds om toch te voldoen aan de administratieve verplichtingen.

Vooral bij de invoering van de DBC systematiek heeft Mark een voortrekkersrol gespeeld ver voordat de DBC's werden ingevoerd. Mede door zijn inzet is Lentis een koploper binnen de GGZ. Daarnaast heeft hij met succes het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) ingevoerd binnen Lentis. Mark: 'Bij professionals in de zorg denkt men meestal alleen aan de behandelaar, maar je hebt ook andere professionals nodig - juist in deze tijd. Er gaat 250 miljoen euro omzet langs deze afdeling. Om dit proces te bewaken, heb je professionals nodig met specifieke competenties, anders dan voorheen.'

Campagne

De genomineerde Zorghelden voeren een maand lang campagne. Op de website www.werkenaandezorg.nl stellen zij zich voor. Elektronisch stemmen kan hier tot 23 november. Dan wordt tijdens een bijeenkomst de definitieve zorgheld voor het thema 'Meer Tijd voor de Cliënt' bekend gemaakt.

Werken aan de Zorg

De verkiezing van de Zorgheld maakt deel uit van Werken aan de Zorg. Werken aan de Zorg bestaat uit een zestal inventarisaties van de resultaten van het door VWS gevoerde beleid. Eerder werden de thema's 'Kosten & Kwaliteit' en 'Bouw en Diversiteit van Wonen' onder de loep genomen. Na 'Meer Tijd voor de Cliënt' volgt het thema 'Aantrekkelijke Arbeidsmarkt'.

In de onderzoeken wordt gekeken naar de landelijke resultaten en trends. Maar er is ook oog voor de zorgaanbieders, projecten en zorgprofessionals die er in positieve zin uit springen. Voor die laatsten wordt rond elk thema een verkiezing van de zorgheld georganiseerd.





http://www.werkenaandezorg.nl