Ingezonden persbericht


Bewoners Spaarnoog delen ervaringen na brand

Twee dagen na de brand in de parkeergarage van Spaarnoog organiseerde woningcorporatie Elan Wonen op dinsdag 9 november in Hotel Haarlem-Zuid een bewonersbijeenkomst. Bewoners konden hun emoties en ervaringen met elkaar delen, informatie krijgen en vragen stellen.

Vergroten veiligheid
Ongeveer 70 bewoners uit het complex Spaarnoog waren bij de bijeenkomst aanwezig. Diverse bewoners gaven aan dat zij zich niet veilig voelden door de huidige situatie. Elan Wonen neemt deze gevoelens serieus. Directeur Grischa Lowinsky zei tijdens de bijeenkomst dat er een plan wordt gemaakt om de toegang naar de parkeergarage voor onbevoegden te bemoeilijken. Lowinsky: "Niet alleen op technisch vlak zien wij mogelijkheden om de veiligheid te verbeteren; ook op persoonlijk en sociaal niveau is hiervoor aandacht. We stellen in deze buurt tijdelijk een buurtbeheerder aan. Die heeft als taak regelmatig rondes te maken in de wijk en is aanspreekpunt voor bewoners. Door de voorgenomen maatregelen en de inzet van en samenwerking met bewoners, zullen de gevoelens van onveiligheid verminderen." Op de bewoners wordt een beroep gedaan om direct te melden als zij iets verdachts zien.

Schoon, heel en veilig
Er wordt hard gewerkt om de gevolgen van de brand op te lossen. "Met name de basisvoorzieningen als elektra en riolering hebben prioriteit", aldus projectleider Mark Joosten van Elan Wonen. De parkeergarage komt aan de beurt als alle auto's zijn verwijderd. Het schoonmaakbedrijf is momenteel bezig met het schoonmaken van de gevels. Ook de woningen met rook- en roetschade worden van binnen en buiten gereinigd. De woningen recht boven de brandhaard in de parkeergarage zijn het meest getroffen door rook en roet. Een aantal bewoners verblijft tijdelijk elders. Met man en macht wordt er aan gewerkt om de terugkeer van de bewoners naar hun woning mogelijk te maken


---