Ingezonden persbericht


PERSBERICHT: Medialab Cinekid erg populair

Het Cinekid Festival heeft in 2010 wederom meer bezoekers getrokken. Vooral het Medialab, waar kinderen actief bij film, TV en interactieve media betrokken worden, was erg populair en trok bijna 10.000 bezoekers. Er werden door kinderen zo'n 12.000 filmpjes gemaakt en gepubliceerd tijdens het festival. Dit jaar waren meer film- en televisiezalen uitverkocht dan ooit. Cinekid Amsterdam komt hiermee dicht aan zijn capaciteitsgrenzen. Meer bezoekers dan voorheen kwamen van buiten Amsterdam. Van alle Amsterdamse kinderen tussen de 4 en 14 jaar oud bezoekt ca. 20% Cinekid - een ongelooflijk hoog aandeel. Een derde van hen heeft een niet-Nederlandse achtergrond. Landelijk (24 steden) bezochten ruim 55.000 mensen Cinekid. Honderden professionals uit 27 landen deden zaken bij Cinekid for Professionals. Cinekid is op het gebied van kind&media een mondiale speler van belang geworden.

Cinekid for Professionals maakte een belangrijke groei door. De tweedaagse conferentie, die dit jaar voor het eerst georganiseerd werd, was de eerste dag uitverkocht. Makers, scenario- en transmedia-ontwikkelaars van befaamde producties als Harry Potter, James Bond of Avatar spoorden aan tot innovatie in de productielijn, juist ook uit kostenefficiëntie voor de kleine Europese film, juist ook voor jeugdproducties waar de markt wacht op nieuwe technieken (3D) en nieuwe verhalen. In de drie coproductiemarkten vonden zo'n driehonderd gesprekken plaats met potentiële cofinanciers. Er is een algemeen gevoelde behoefte aan betere samenwerking nu de nationale budgetten krimpen, de platforms die daarmee bediend moeten worden toenemen en er nog maar zelden bij één loket de totale financiering gevonden wordt voor grotere producties. Ook Nederland neemt hier schoorvoetend initiatieven, die vooral vanuit de producenten voorgetrokken worden. In de gedigitaliseerde programmamarkt werden door filmdistributeurs en aankopers van publieke en commerciële televisiezenders van over de hele wereld meer dan 2200 screenings gedaan van ruim 250 producties uit 42 landen. Hier reikt Cinekids invloed tot ver buiten Nederland. Dit jaar stond ook in het teken van het aantrekken van de banden met Nederlandse professionals gericht op een sterker netwerk en kennis op het gebied van jeugdproducties. Samen met Cinekids nieuwe mediapartner de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) was er voor professionals een Z@PP-dag en de voor publiek afgesloten Z@PPLounge bleek zeer effectief voor de zakelijke gesprekken. Mediaorganisaties als VERS (jonge film- en TV-makers), Netwerk Scenarioschrijvers, Mediafonds en regisseursorganisatie Dutch Directors Guild, werkten mee wat resulteerde in verschillende seminars en expert meetings rond specifieke initiatieven en vraagstukken over jeugdproducties.

Cinekids educatieve programma door het hele jaar heen richt zich op het versterken van kinderen in relatie tot de media die hun ontwikkeling zo indringend beïnvloeden. Ruim 85.000 kinderen hebben een digitale CinekidStudio, waarmee ze zelf online op vele manieren media kunnen maken en publiceren. Ca. 5% van de basisscholen werkt met de software. Het totale bereik van Cinekid ligt in 2010 rond de 175.000.
Noot voor redacties