Ingezonden persbericht


BALTAN IN DE BUSHALTE
DE STIJL versus RGB Sinds 1990 nodigt de Stichting 'De bushalte van Rietveld' jaarlijks iemand uit de kunstwereld uit een project te ontwikkelen voor de Bushalte van Rietveld aan het Stadhuisplein in Eindhoven. Dit jaar is dat Christiane Berndes, conservator van het Van Abbemuseum. Zij werkte samen met Baltan Laboratories en nodigde in samenwerking met Angela Plohman, directeur van Baltan, kunstenaar Geert Mul en architectenduo Maurer United uit hun visie te geven op de betekenis van Rietveld en De Stijl voor onze huidige tijd. Zij transformeerden de Bushalte tot een lichtbaken voor het mediatijdperk. Het project is vanaf 6 november 2010 een jaar lang te zien. Mul en Maurer United lieten zich inspireren door de kaart van Eindhoven die zich in mozaïek op de wand onder het afdak van het wachthuisje bevindt. Het is een van de eerste stadskaarten in de publieke ruimte. De vierkante mozaïektegeltjes waaruit de kaart is opgebouwd geven het beeld een pixelachtig karakter, zoals we dit kennen uit de vroege jaren van het computertijdperk. In dit ontwerp week Rietveld af van de voor De Stijl typische kleurstelling rood, geel, blauw en gebruikte vooral de kleuren rood, groen en blauw. Onbedoeld refereerde hij met deze kleurkeuze aan het mediatijdperk van televisie en computer. In de zuil naast het wachthuisje brachten Mul en Maurer afbeeldingen aan van universele wereldbeelden en kleursystemen. Ze combineerden deze met beelden van praktische toepassingen van kleursystemen in ons dagelijks leven: het beeldscherm, de televisie, de cd en de Pantone kleurenwaaier. Daarnaast vervingen de originele tl-verlichting in de zuil door LEDverlichting in rood, groen en blauw. Door de LED-verlichting van kleur te laten veranderen worden verschillende beelden in lagen op de zuil zichtbaar. Dit spel met licht en beeld levert verrassende beelden en dubbelzinnige boodschappen op.

Ontwerp Gerrit Rietveld
In 1962 ontwierp de bekende Nederlandse architect, grafisch vormgever en meubelontwerper Gerrit Rietveld voor de gemeente Eindhoven een reclamezuil met wachthuisje. Het ontwerp werd pas uitgevoerd na Rietvelds dood in 1964, maar om allerlei redenen nooit gebruikt als reclame- en publiciteitszuil. Met als gevolg dat na verloop van tijd niemand meer wist waarom het object bestond en wie het had gemaakt. Zoals zoveel objecten in de openbare ruimte leefde het voort in de anonimiteit. Eind jaren tachtig werd de Rietveldzuil herontdekt, kreeg een nieuwe locatie en een nieuwe functie. Een bushalte is het uiteindelijk ook niet geworden, maar wel een plek voor kunstenaars, vormgevers en architecten om hun werk te tonen of een speciaal project te realiseren. Sinds 1990 zijn onder meer Piet Hein Eek, Robert van Rixtel, Henk Visch en John Körmeling hier te gast geweest. Dit project kwam mede tot stand door een bijdrage van de dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Eindhoven.