Erasmus Universiteit Rotterdam

Oratie

Titel oratie
Tussen Hobbes' Leviathan en Smith's onzichtbare hand
---

Datum
11 november 2010 16:00

---

Locatie:
Woudestein, aula

---

Faculteit
Faculteit der Rechtsgeleerdheid (FR)

Waarom vertrouwen we buurman wel en de tuinman niet?

We vertrouwen er makkelijker op dat onze buurman ons niet zal oplichten dan dat we een anonieme tuinman vertrouwen. Dat stelt prof.dr. Buskens in zijn oratie Formele en informele instituties om vertrouwensrelaties te managen: Een voorbeeld voor interdisciplinair en empirisch juridisch onderzoek. Hij aanvaardt op donderdag 11 november 2010 met zijn rede het ambt van hoogleraar in de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.

Buskens gaat in op de verschillende behandelingen van vertrouwenspoblemen. Zijn er transacties waarbij contracten veel uitgebreider zijn dan nodig om de betreffende vertrouwensproblemen de baas te kunnen? Is de inmenging van de overheid in bepaalde transacties nodig en voldoende?

We lenen geld aan een vriend of een duur stuk gereedschap aan een buurman zonder op te schrijven wanneer we verwachten dat het geld of het gereedschap wordt teruggegeven. Als we een tuinman onze tuin later herinrichten, vragen we om een expliciet en gedetailleerd contract met daarin specificaties voor alle onderdelen van de klus. En als we een huis kopen komt daar naast een heel gedetailleerd contract ook nog een notaris bij kijken om er zeker van te zijn dat de verkoop volgens alle geldende regels wordt afgehandeld.

De noodzaak van contracteren en regulering hangt af van economische, psychologische, sociologische en juridische aspecten van de transacties. Buskens behandelt een aantal van de belangrijkste determinanten van vertrouwen en bespreekt hoe deze de noodzaak voor contracteren en reguleren beïnvloeden. Daarnaast laat hij zien dat met complementaire empirische designs veel kennis over het effectief managen van vertrouwensproblemen verkregen kan worden.

Buskens concludeert dat onderzoekers in het juridische veld een interdisciplinaire aanpak nodig hebben om de effecten van veranderingen in regulering te begrijpen.