Zoetermeer tevreden over Wmo-dienstverlening
Zoetermeerders die gebruik maken van de Wmo-diensten oordelen positief
over de individuele voorzieningen. De tevredenheid van de onderzochte
klanten komt over het algemeen redelijk overeen met het landelijk
gemiddelde. Soms ligt het oordeel iets hoger, zelden lager.
De belangrijke uitkomst is dat de klanten aangeven dat de ondersteuning
ertoe bijdraagt dat zij zelfstandig kunnen blijven wonen en kunnen
meedoen in de maatschappij. Het streven is, ondanks de verwachte
bezuinigingen, de kwaliteit te borgen en daar waar mogelijk te
verbeteren. De gemeente is blij met dit resultaat uit twee
klanttevredenheidonderzoeken van SGBO en neemt de aandachtspunten mee
in het Wmo-beleid 2011.
Een aantal diensten waarover de Zoetermeerse klanten zeer tevreden
zijn:
* de manier waarop de ondersteuningsaanvraag is verlopen
(rapportcijfer 7,4)
* de hulp die zij ontvangen bij hulp in de huishouding en ook de
manier waarop zij worden geholpen vinden zij respectvol
(rapportcijfer 7,7)
* de bereikbaarheid van het Wmo-loket (rapportcijfer 7,5)
* deskundigheid van de Wmo-loketmedewerker (rapportcijfer 7,6)
Extra aandacht moet uit gaan naar:
* de wachttijd na toekenning van een hulpmiddel
* vervanging van de hulp in de huishouding bij ziekte of verlof van
de hulp
* collectief vervoer (rapportcijfer 6,8)