Ingezonden persbericht


Persbericht

Doetinchem, 11 november 2010

agd.media eerste betaalde nieuwsmodel in Nederland

Het Agrarisch Dagblad schakelt binnenkort als eerste nieuwsmedium in Nederland over op een volledig abonnementenmodel, onder de nieuwe naam agd.media. De website www.agd.nl, alle andere elektronische activiteiten (mobiel, applicaties, nieuwsbrieven, web-tv) en de krant zijn alleen nog beschikbaar voor betalende afnemers.

De redactie werkt sinds het voorjaar aan een totale transformatie van het mediamodel. Nieuws, achtergrondinformatie, marktcijfers, opinie, de visie van experts en het agrarisch weerbericht worden eerst op de internetsite gepubliceerd en voortdurend geactualiseerd. De website is volledig vernieuwd en sterk uitgebreid, met onder meer het dagelijkse agd-journaal (web-tv), marktcijfers, het volledige archief van 25 jaar Agrarisch Dagblad en de mogelijkheid voor abonnees om artikelen in hun eigen knipselmap op te slaan.

Drie keer per week een krant
Daarnaast brengt agd.media drie keer per week een krant uit: agd.dinsdag, agd.donderdag en agd.weekend (verschijnt op vrijdag). De redactie bedient daarmee het deel van de doelgroep, dat zeer hecht aan het nieuws en de achtergronden op papier. Deze lezers hebben naast die geprinte vorm ook volledig toegang tot alle elektronische uitgaven van agd.media en krijgen zo meer informatie tot zich dan voorheen, waar ze vijf kranten per week ontvingen.

Kansen en mogelijkheden
Hoofdredacteur Roel Leferink is overtuigd van de kansen en mogelijkheden die het nieuwe model biedt. "Wij merken al sinds jaar en dag dat wij via internet een grotere en bredere doelgroep aanspreken dan alleen met de krant. De toenemende behoefte aan snelle, accurate en exclusieve berichtgeving op het gebied van de land- en tuinbouw, de agribusiness en onderwerpen als voedselveiligheid, milieu en dierenwelzijn vertalen wij nu naar agd.media. Wij willen altijd de eerste en de beste zijn en ons daarnaast door onze onafhankelijkheid en kennis ook onderscheiden. Onze doelgroep herkent dat. Juist door het specifieke karakter van agd.media zijn er daarom volop kansen."

Leferink wil alle mogelijkheden van het internet gebruiken, door direct onder meer een aparte mobiele (afgesloten) versie van www.agd.nl te lanceren. Binnenkort is ook dagelijks het agd.journaal te zien, een vorm van web-tv waarbij elke werkdag een nieuwsoverzicht wordt getoond. Het agd.journaal is ook te bekijken op de iPhone door middel van een speciaal ontwikkelde app, die (voorlopig gratis) te downloaden is in de app-store van Apple.

Vernieuwend
Het Agrarisch Dagblad staat bekend als vernieuwend in medialand. Zo was het de eerste bestaande krant in Nederland die, in 2003, overstapte op het tabloidformaat. Leferink: "Dat is ons zeer goed bevallen. In de jaren na 2003 hebben vele kranten deze stap gemaakt. Ik weet zeker dat ook ons nieuwe model straks door meer redacties zal worden omarmd. Het is de toekomst voor nieuwsmedia als de onze. Omdat de klant vraagt om een andere manier van nieuwsvoorziening."

De grootschalige en intensieve communicatiecampagne die abonnees van het Agrarisch Dagblad en de gebruikers van de website informeert over de aanstaande veranderingen, is vandaag ingezet.

Noot voor de redactie (