Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

Visie van Jaap de Keijzer op efficiënter maken van reguleringskader

11-11-2010

Jaap de Keijzer, lid van de Raad van Bestuur: De NMa kijkt voortdurend naar manieren om efficiënter en sneller duidelijkheid te scheppen op de markten die wij reguleren, de markten voor energie en vervoer dus. Daarbij staat het natuurlijk voorop dat we de zorgvuldigheid in besluitvorming in acht nemen. Ook staat de rechtsbescherming van betrokkenen buiten kijf. We betrekken bij deze discussie nadrukkelijk onze eigen werkwijze en procedures alsook het institutionele reguleringskader.

De Keijzer: De processtappen in reguleringszaken zijn complex, en verschillen van zaak tot zaak. Zo is er ten aanzien van methodebesluiten alleen beroep mogelijk bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), en zijn er geen twee instanties (beroep en hoger beroep). Ook zijn de processtappen bij zaken over vervoer verschillend ten opzichte van de processtappen bij zaken over energie.

Voor de komende tijd buigt de NMa zich onder meer de volgende vragen:
* De codes die de energiesector hanteert, zijn in feite algemeen verbindende voorschriften. In Nederland hebben we ervoor gekozen bezwaar en beroep tegen deze codes mogelijk te maken. Is dat in het licht van een lange voorbereidingsprocedure gewenst, en in hoeverre moet hier een parallel getrokken worden met het toekomstige Europese kader voor kaderrichtsnoeren en netwerkcodes?
* In de gevallen dat er tegen besluiten zowel beroep als hoger beroep mogelijk is (dit speelt in het toezicht op de vervoersector) is de vraag of niet met één instantie (direct naar het CBb) kan worden volstaan.

* In de gevallen waarin de NMa een uitgebreide openbare voorbereidingsprocedure hanteert voor de totstandkoming van besluiten; is deze procedure wettelijk verplicht, of kan de NMa ook een eigen procedure kiezen die dezelfde waarborgen biedt, maar sneller resultaat oplevert?