De Nederlandse Bank

Ten geleide van het ECB Maandbericht november 2010

Nieuwsbericht

Datum 11 november 2010

De Raad van Bestuur is op basis van zijn reguliere economische en monetaire analyses van oordeel gebleven dat de huidige basisrentetarieven van de ECB passend zijn. Derhalve is besloten om ze onveranderd te laten. Met inachtneming van alle nieuwe gegevens en analyses die sinds zijn vergadering van 7 oktober 2010 beschikbaar zijn gekomen, blijft de verwachting van de Raad van Bestuur dat de prijsontwikkelingen op de voor het beleid relevante middellange termijn gematigd zullen blijven. Recente economische gegevens zijn in overeenstemming met de beoordeling van de Raad van Bestuur dat de onderliggende dynamiek van het herstel positief blijft. Tegelijkertijd heerst er onzekerheid. De monetaire analyse bevestigt dat de inflatoire druk op de middellange termijn beperkt blijft. De Raad van Bestuur verwacht dat de prijsstabiliteit op de middellange termijn zal worden gehandhaafd, waarmee de koopkracht van huishoudens in het eurogebied zal worden ondersteund. De inflatieverwachtingen blijven stevig verankerd in overeenstemming met de doelstelling het inflatiecijfer op de middellange termijn onder maar dicht bij 2% te houden. De stevige verankering van de inflatieverwachtingen blijft van essentieel belang.

Al met al blijft de huidige monetairbeleidskoers accommoderend. De monetairbeleidskoers, de liquiditeitsverschaffing en de toewijzingsmethoden zullen zo nodig worden aangepast, waarbij rekening zal worden gehouden met het feit dat alle buitengewone maatregelen die tijdens de periode van acute onrust op de financiële markten zijn genomen, volledig in overeenstemming zijn met het mandaat van de ECB en, gezien de opzet ervan, tijdelijk van aard. De Raad van Bestuur zal daarom alle ontwikkelingen gedurende de komende periode zeer nauwlettend blijven volgen.
Wat de economische analyse betreft, bevestigen recentelijk gepubliceerde gegevens en enquêteresultaten over het algemeen dat de positieve onderliggende dynamiek van het economisch herstel in het eurogebied aanhoudt. Dit impliceert, in overeenstemming met eerdere verwachtingen, dat de reële bbp-groei in de tweede helft van dit jaar zal voortduren. Het mondiaal herstel zal zich naar verwachting voortzetten en dit zou een aanhoudende positieve invloed op de vraag naar uitvoer uit het eurogebied moeten hebben. Tegelijkertijd zou de binnenlandse vraag in de particuliere sector moeten bijdragen aan de groei, ondersteund door de accommoderende monetairbeleidskoers en de maatregelen die zijn genomen om de werking van het financiële stelsel te herstellen. Het herstel van de bedrijvigheid zal naar verwachting echter worden geremd door het proces van balansaanpassing dat in diverse sectoren plaatsvindt.

Naar het oordeel van de Raad van Bestuur zijn de risico's voor deze economische vooruitzichten nog steeds licht neerwaarts gericht, waarbij er onzekerheid heerst. Enerzijds zou de wereldhandel sneller kunnen blijven groeien dan verwacht, waarmee de uitvoer van het eurogebied wordt ondersteund. Anderzijds blijft er enige bezorgdheid bestaan over het weer opleven van onrust op de financiële markten. Verder houden de neerwaartse risico's verband met hernieuwde prijsstijgingen van aardolie en andere grondstoffen, protectionistische druk en de mogelijkheid van een onordelijke correctie van mondiale onevenwichtigheden.

Wat betreft de prijsontwikkelingen, steeg, zoals voorzien, de HICP-inflatie in het eurogebied op jaarbasis volgens de voorlopige (flash) raming van Eurostat in oktober naar 1,9%, vergeleken met 1,8% in september. In de volgende paar maanden zal het HICP-inflatiecijfer rond het huidige niveau blijven zweven alvorens in de loop van het volgend jaar weer te matigen. Over het geheel genomen zou de inflatie in 2011 gematigd moeten blijven. De inflatieverwachtingen voor de middellange tot langere termijn blijven stevig verankerd in overeenstemming met de doelstelling van de Raad van Bestuur om de inflatie op middellange termijn onder maar dicht bij 2% te handhaven.

De risico's voor de vooruitzichten voor de prijsontwikkeling zijn licht opwaarts gericht. Ze hangen vooral samen met het beloop van de energieprijzen en de prijzen van grondstoffen met uitzondering van olie. Voorts kunnen stijgingen van indirecte belastingen en door de overheid gereguleerde prijzen sterker zijn dan thans wordt verwacht als gevolg van de noodzaak voor begrotingsconsolidatie in de komende jaren. Tegelijkertijd zijn de risico's voor de binnenlandse prijs- en kostenontwikkeling naar verwachting nog steeds beperkt.

Wat de monetaire analyse betreft, was de twaalfmaands groei van M3 in september 2010 1,0%, ten opzichte van 1,1% in augustus. Het groeitempo op jaarbasis van leningen aan de particuliere sector bleef met 1,2% onveranderd ten opzichte van augustus. Verder kijkend dan de ontwikkelingen in afzonderlijke maanden, blijven de groei van de ruim gedefinieerde geldhoeveelheid en die van de kredietverlening nog steeds laag en blijven deze steun bieden aan de beoordeling dat het onderliggend tempo van de monetaire expansie gematigd is en de inflatoire druk op de middellange termijn beperkt.

De twaalfmaands groei van M1 is blijven matigen, uitkomend op 5,9% in september 2010, terwijl het groeitempo op jaarbasis van andere kortlopende deposito's minder negatief is geworden. Dit weerspiegelt het groter wordende ecart tussen de rentetarieven op kortlopende deposito's en die op girale deposito's.

De groei op jaarbasis van bancaire leningen aan de particuliere sector wordt steeds sterker ondersteund door de kredietstroom naar niet-financiële vennootschappen. Het groeitempo op jaarbasis van deze laatste leningen is nog steeds licht negatief, maar de ontwikkelingen in de afgelopen maanden suggereren dat eerder in 2010 een keerpunt is bereikt. Dit zou in overeenstemming zijn met de vertraagde reactie van het kredietverleningsbeloop op de economische bedrijvigheid gedurende de conjunctuurcyclus zoals die ook in conjunctuurcycli in het verleden te zien is geweest. Het twaalfmaands groeitempo van de leningen aan huishoudens bleef met 2,8% in september op het niveau van de voorafgaande maanden.

De banken zijn doorgegaan met geleidelijk het gewicht van de kredietverlening aan de particuliere sector binnen de totale omvang van hun balans te vergroten, maar het blijft een uitdaging om de beschikbaarheid van dergelijk krediet te vergroten wanneer de vraag verder aantrekt. Om aan deze uitdaging het hoofd te bieden, dienen banken waar nodig hun winsten te behouden, de markt aan te spreken om hun kapitaalbasis verder te versterken of de steunmaatregelen van overheden voor herkapitalisering ten volle te benutten.

Kortom, de huidige basisrentetarieven van de ECB blijven passend. De Raad van Bestuur heeft derhalve besloten ze onveranderd te laten. Met inachtneming van alle nieuwe gegevens en analyses die sinds zijn vergadering van 7 oktober 2010 beschikbaar zijn gekomen, blijft de verwachting van de Raad van Bestuur dat de prijsontwikkelingen op de voor het beleid relevante middellange termijn gematigd zullen blijven. Recente economische gegevens zijn in overeenstemming met de beoordeling van de Raad van Bestuur dat de onderliggende dynamiek van het herstel positief blijft. Tegelijkertijd heerst er onzekerheid. Een onderlinge toetsing van de uitkomst van de economische analyse aan die van de monetaire analyse bevestigt dat de inflatoire druk op de middellange termijn beperkt blijft. De Raad van Bestuur verwacht dat de prijsstabiliteit op de middellange termijn zal worden gehandhaafd, waarmee de koopkracht van huishoudens in het eurogebied zal worden ondersteund. De inflatieverwachtingen blijven stevig verankerd in overeenstemming met de doelstelling het inflatiecijfer op de middellange termijn onder maar dicht bij 2% te houden. De stevige verankering van de inflatieverwachtingen blijft van essentieel belang.

Wat betreft het begrotingsbeleid, is het duidelijk nodig het vertrouwen onder het grote publiek ten aanzien van het vermogen van regeringen om terug te keren naar duurzame overheidsfinanciën te versterken, de risicopremies in rentetarieven te verlagen en op die manier duurzame groei op de middellange termijn te ondersteunen. Daartoe is het van essentieel belang dat landen geloofwaardige meerjarige consolidatieplannen aanhouden en de geplande consolidatiemaatregelen volledig uitvoeren. In hun begroting voor 2011 dienen zij geloofwaardige begrotingsaanpassingsmaatregelen op te nemen, met de nadruk op de uitgavenzijde. Eventuele positieve begrotingsontwikkelingen als gevolg van factoren als een gunstiger dan verwacht macro-economisch klimaat dienen te worden aangegrepen om snellere vooruitgang te boeken met begrotingsconsolidatie.

De urgente tenuitvoerlegging van verstrekkende structurele hervormingen is van essentieel belang om de vooruitzichten voor hogere duurzame groei te verbeteren. Belangrijke hervormingen zijn met name nodig in die landen die in het verleden aan concurrentievermogen hebben ingeboet of die kampen met hoge begrotings- en externe tekorten. Het wegnemen van rigiditeiten op de arbeidsmarkten en het versterken van de productiviteitsgroei zouden het aanpassingsproces van deze economieën verder ondersteunen. Toenemende concurrentie op de productmarkten, met name in de dienstensector, zou de herstructurering van de economie eveneens vergemakkelijken en innovatie en het invoeren van nieuwe technologieën bevorderen.

Tijdens hun op 28 en 29 oktober 2010 gehouden bijeenkomst hebben de staatshoofden en regeringsleiders van de Europese Unie overeenstemming bereikt over de hervorming van het economisch bestuur van de EU. De voorstellen van Voorzitter Van Rompuy betekenen een versterking van het bestaande kader voor het begrotingstoezicht en het macro-economisch toezicht in de EU. De Raad van Bestuur meent echter dat zij niet zo ver gaan als de grote sprong in het economisch bestuur van de Monetaire Unie waartoe de Raad heeft opgeroepen.

De Raad van Bestuur is met name bezorgd over een gebrek aan automatisme in de tenuitvoerlegging van het begrotingstoezicht, over het ontbreken van nadere details inzake de regel om de overheidsschuldquote terug te dringen, en over het feit dat financiële sancties niet uitdrukkelijk onder de procedure voor macro-economisch toezicht zijn behouden.

Wat betreft met name de procedure voor macro-economisch toezicht, zou het nieuwe systeem van onderling toezicht zich voor alles moeten richten op die landen van het eurogebied die kampen met een aanhoudend verlies aan concurrentievermogen en te maken hebben met grote tekorten op de lopende rekening. Het nieuwe systeem zou moeten worden bepaald door transparante en doeltreffende trigger-mechanismen. Het zou van essentieel belang zijn dat aan de beoordelingen van macro-economische onevenwichtigheden en de aanbevelingen voor corrigerende maatregelen in alle stadia van het toezichtsproces ruim bekendheid wordt gegeven.

Het grote publiek en de markten kunnen erop vertrouwen dat de Raad van Bestuur zich krachtens zijn mandaat ten volle blijft inzetten voor het handhaven van prijsstabiliteit op de middellange termijn. De Engelstalige uitgave van dit nummer van het Maandbericht bevat twee artikelen. In het eerste artikel wordt de rol van activaprijzen in het monetair beleid nog eens onder de loep genomen. In het tweede artikel worden recente versterkingen in de monetaire analyse van de ECB uiteengezet.