Radboud Universiteit Nijmegen


Als shoppen koopverslaving is

Datum bericht: 11 november 2010

In de laatste weken van het jaar draaien de winkels topomzet. Voor koopverslaafden gaat winkelen veel verder dan 'gezellig cadeautjes kopen'. Ze kopen chronisch te veel en kunnen daar niet mee stoppen, zelfs al zijn ze doordrongen van de negatieve effecten. Die groot kunnen zijn: stress, diepe schulden, ruzie, gebroken relaties.

Csilla Horváth is bedrijfskundige en onderzoekt dwangmatig koopgedrag. Veel koopverslaafden zijn onzeker en er is een samenhang met depressie en stemmingsstoornissen. 'Kopen geeft een kick, die maakt dat je je even prettig voelt.'

Horváth onderzoekt ook hoe koopverslaving beïnvloed wordt door cultuur en omgeving. Het Nederlandse taboe op rood staan is een beschermende factor en in een land als Turkije beschermt de collectieve cultuur tegen koopexcessen. 'Je kunt dan minder makkelijk je aankopen verbergen.' De invloed van de consumptiemaatschappij en de toename in aanbod zorgde ervoor dat in Oost-Duitsland het percentage koopverslaafden tussen 1990 en 2001 van 1 naar 6,5 procent is gestegen. In Amerika en West-Europa is tot wel 8 procent koopverslaafd (een beetje afhankelijk van de gebruikte definitie).

Koopverslaafden beperken hun aankopen door niet naar winkels te gaan, door andere activiteiten te kiezen dan shoppen, zich aan een strak budget te houden, hun behoeftes te relativeren of goed na te denken over de noodzaak van de aankoop.

Csilla Horváth publiceerde over koopverslaving o.a.:

Horváth, C., Adiguzel, F, van Herk, H. (2010.) Measures of Compulsive Buying: Applications and Recommendations, with F. Adiguzel in Working Paper Series in Management, Institute for Management Research, Radboud University, Nijmegen Horváth, C., Adiguzel, F., Bloemer, J.M.M. (2009). The choice of preventive self-control strategies for compulsive buying behavior: a phenomenological approach. EMAC 2009 Proceedings