Port of Rotterdam
Datum 11-11-2010
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Chinees-Rotterdams staalpact
Het Havenbedrijf Rotterdam en de Chinese rederij Cosco gaan gezamenlijk
de overslag van staal en projectlading via Rotterdam stimuleren.
Daartoe tekenden CEO Hans Smits en COO Guo Jing, gisteren in Guangzhou
een memorandum of understanding. Doel is het aantal Rotterdamse
aanlopen van de multipurpose schepen van Cosco in 2011 meer dan te
verdubbelen tot 24. De Rotterdamse haven wil de Europese marktleider
worden voor de import van eind- en halffabricaten van staal (*),
evenals een leidende Europese haven voor de export van eindfabricaten
van staal en zware- en projectlading. (*)
De rederij, officieel Cosco Shipping Company Limited (COSCOL),
vernieuwt en vergroot zijn vloot van multifunctionele schepen. Het wil
zijn lijnvaartcapaciteit op Noordwest-Europa met 12 tot 16 schepen
uitbreiden. In de Rotterdamse haven werd recent en wordt circa EUR100
miljoen geïnvesteerd in de overslag van breakbulk zoals staal en
projectlading..
Draaipunt
Rotterdam moet het centrale Europese draaipunt worden voor de
Cosco-dienst tussen China en Noordwest-Europa. In 2009 deden de
tweedeks zware ladingschepen van de rederij Rotterdam twee keer aan en
in 2010 elf keer. In 2011 moet dit uiteindelijk twee keer per maand
worden. Een vaste frequentie en scheepscapaciteit zijn belangrijk voor
verladers, zeker voor staalproducenten die relatief hoge logistieke
kosten hebben.
Foto : CEO Hans Smits en COO Guo Jing met op de voorgrond een model van
één van de nieuwbouwschepen
Vanuit China komt er voornamelijk graniet en staal en van Rotterdam
gaat vooral projectlading maar ook steeds meer staal oostwaarts. Meest
ideaal voor een rederij is om staal zowel te laden als te lossen in
Rotterdam. Het Havenbedrijf Rotterdam zal zich daarom sterk inspannen
om het evenwicht tussen import en export te vergroten.
Staal
De mondiale handel in en transport van staal draaien op kwaliteits- en
prijsverschillen. Staal uit China is bestemd voor de grote verwerkers
in het Duitse achterland. Het exportstaal wordt veelal verscheept naar
bestemmingen in Noord-China.
In het achterlandtransport van staal wordt meestal de vrachtwagen
gebruikt. Bij toenemende volumes worden spoor en binnenvaart
interessant. Het Havenbedrijf onderzoekt de mogelijkheid of het zelfs
mogelijk is een lijnvaartdienst voor staal per binnenvaart naar
Duitsland op te zetten.
Coscol
Coscol heeft ongeveer 100 schepen in de vaart, waaronder half
afzinkbare schepen, zware lading schepen en stukgoedschepen. De nieuwe
multi purpose eenheden zijn 28.000 tot 36,000 dwt. Een aantal schepen
heeft kranen met een hijscapaciteit van 180 ton, 200 ton en 400 ton.
(*)
Het belangrijkste eindfabrikaat is staal op rollen (coils) van zeer
hoogwaardige, voor bijvoorbeeld auto's, tot eenvoudiger kwaliteiten.
Dit geldt ook voor stalen buizen. Staal in platen, voor bijvoorbeeld de
scheepsbouw, zit doorgaans in de kwalitatieve middencategorie. Strippen
platstaal en bossen rondstaal, voor bijvoorbeeld betonwapening, zijn
laagwaardiger.
Brammen, dikke staaltabletten van een ton of twintig, zijn het
belangrijkste halffabrikaat. De tabletten hebben een samenstelling op
klantspecificatie en worden relatief dichtbij de eindbestemming gewalst
tot eindproducten in het hele kwaliteitsspectrum. Zware- en grote
projectlading bestaat uit machines, motoren. transformatoren,
windmolens, destillatiekolommen etcetera.
Een `tweedekker' vervoert in het ruim op twee subdekken `breakbulk'
zoals staal en aan dek projectlading. Kleinere projectlading kan ook
onderdeks een plaats krijgen.
Meer informatie
Feiten en cijfers Havenbedrijf Rotterdam N.V. en de Rotterdamse haven