Adviesorgaan Individuele voorzieningen
Het collectieve opstappen van de leden van het AIV vorige week, is
voor wethouder Annelies Brand een grote teleurstelling die zij zich
aantrekt. Juist omdat het college volop aan de slag is met het
verbeteren van de vertegenwoordiging vanuit de Wmo doelgroepen. Het
college streeft naar een brede Wmo raad en was daarover ook met het AIV
in gesprek. Het college van B&W vindt het spijtig dat de leden van het
AIV zijn opgestapt en wil het vertrouwen graag herstellen. Het AIV
wordt uitgenodigd voor een gesprek. Ook raadsleden tonen zich bezorgd
over het vertrek van de leden.
Het AIV is sinds 2008 gesprekspartner en adviseur over de onderdelen
individuele voorzieningen en bevordering deelname aan het
maatschappelijk verkeer in. Twee onderdelen van de in totaal 9
beleidsvelden die onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
vallen.
Spelregels
Om als gemeente goed en zinvol te overleggen werden in 2008 afspraken
gemaakt over de rol en verantwoordelijkheden van het AIV. De kern van
die afspraken is dat zij het officiële adviesorgaan zijn voor 2 van de
9 beleidsvelden van de Wmo. Eens per 6 weken werd er overlegd. De
gemeente vroeg om gerichte adviezen, bijvoorbeeld over het jaarlijkse
klanttevredenheid onderzoek bij de gebruikers van individuele
voorzieningen. Deze spelregels en werkwijze zijn in een reglement
vastgelegd. Gemeente Geldermalsen had een informerende taak, het AIV
een onderzoekende - en een adviserende taak over de door de gemeente
voorgelegde beleidszaken. In de planning van de beleidscyclus werd
rekening gehouden met de adviseringstermijn van het AIV. Het AIV
maakte daarnaast gebruik van de mogelijkheid om ook ongevraagde
adviezen uit te brengen.
Verwachtingen
Bij het college bestaat de indruk dat de verwachtingen over de inbreng
en inzet van het AIV uit elkaar zijn gegroeid. De gemeente raadpleegde
het AIV over onderwerpen die passen binnen de 2 prestatievelden. Het
AIV bracht op veel breder terrein ongevraagde adviezen uit. Adviezen
waarover in de vergaderingen zeker wel werd gesproken, maar die niet
altijd tot het door het AIV gewenste antwoord leidde. Door het
uiteenlopen van de verwachtingen raakte de AIV-leden teleurgesteld en
ook het vertrouwen kwijt.
Toekomstvisie
Gesteld kan worden dat zowel het college als het AIV zich realiseren
dat er een klankbord nodig is voor de volle breedte van de Wmo
beleidsterreinen. Het college denkt daarbij aan een Wmo raad met
vertegenwoordigers uit enkele doelgroepen én professionele
vertegenwoordigers namens doelgroepen zoals welzijnsinstellingen en
zorginstanties. Deze toekomstvisie is met het AIV besproken en leidde
tot een positief advies van het AIV. Vervolggesprekken met wethouder en
ambtenaren resulteerden in een plan van aanpak. De Wmo raad moet het
mogelijk maken om doorlopend met de Wmo doelgroep in gesprek te zijn en
af te tasten waar zaken goed lopen en waar aanpassing nodig is of nieuw
beleid moet worden ontwikkeld. Juist doordat ook het AIV achter deze
richting stond is het spijtig dat er bij de AIV leden onvoldoende
vertrouwen is om op verder te bouwen. Aan de raad wordt nog deze maand
een plan van aanpak voorgelegd voor het realiseren van de brede Wmo
raad.
Achtergrond
In 2007 werd de Wmo ingevoerd. Een wet met 9 beleidsvelden variërend
van individuele voorzieningen, geestelijke gezondheidszorg tot
leefbaarheid. Een belangrijk aspect van de wet bestaat uit de plicht om
de doelgroepen mee te laten denken over beleidsvorming. Het staat
gemeenten vrij om een participatievorm te kiezen. Omdat onder andere
het beleidsveld leefbaarheid iedere inwoner van Geldermalsen aangaat
koos de gemeente voor het inzetten van een Burgerpanel om veel inwoners
te kunnen raadplegen. Daarnaast is ervoor gekozen om voor de 2
beleidsvelden individuele voorzieningen en bevordering deelname aan het
maatschappe-lijk verkeer een gericht adviesorgaan op te richten met
betrokkenen en ervaringsdeskundigen uit de doelgroep. De ervaring van
de afgelopen drie jaar maken duidelijk dat er naast het kwantitatieve
onderzoek via het Burgerpanel behoefte is aan meer kwalitatieve inbreng
om de uitvoering van de Wmo goed te laten aansluiten bij doelgroepen.
De 9 beleidsvelden van de Wmo zijn:
1. Het bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van
dorpen, wijken en buurten.
2. Op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met
opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden.
3. Het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning.
4. Het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers.
5. Het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijke verkeer en
van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een
chronisch psychisch probleem en van mensen met een psychosociaal
probleem.
6. Het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een
chronisch psychisch probleem en aan mensen met een psychosociaal
probleem ten behoeve van het behoud van hun zelfstandig functioneren of
hun deelname aan het maatschappelijke verkeer.
7. Het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder
vrouwenopvang.
8. Het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg, met
uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen.
9. Het bevorderen van verslavingsbeleid
Het AIV adviseerde over 5 en 6
---
Openingstijden Klantencontactcentrum
Gemeentehuis Geldermalsen
Post: Postbus 112, 4190 CC Geldermalsen
Bezoek: Kuipershof 2, 4191 KH Geldermalsen
Telefoon: (0345) 586 611
e-mail: info@geldermalsen.nl
Fax: (0345) 573 258
Gemeente Geldermalsen