Overheid en KVNR slaan handen ineen voor versterking zeescheepvaart

11/11/2010 15:00

Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders

Het aantal schepen onder Nederlandse vlag groeit. Zorgelijk is echter dat het aantal schepen onder andere vlag nog harder groeit. Ook kan regelgeving een bedreiging vormen voor de concurrentiekracht van Nederlandse reders en hun vloot. Verschillende acties zijn dan ook nodig zijn om de concurrentiekracht van de Nederlandse scheepvaart te versterken.

Gezamenlijk acties

Overheid en KVNR werken gezamenlijk aan acties om de Nederlandse vlag aantrekkelijker te maken en de concurrentiepositie te beschermen, zodat reders de nieuwe kansen die zich voordoen maximaal kunnen benutten. Vooral bij de offshore energie, windmolenparken, LNG-vervoer en CO2-opslag op zee liggen sterke groeimogelijkheden.

Dit stelde de voorzitter van de KVNR, Tineke Netelenbos, tijdens de najaarsledenvergadering van de KVNR die als titel had 'Het aanboren van nieuwe markten voor de zeescheepvaart'. Tineke Netelenbos: "In de offshore, bouw en onderhoud van windmolenparken, vervoer van LNG en CO2-opslag op zee is de komende jaren werk voor 1.000 tot 1.500 extra schepen, van installatieschepen, onderhoudsschepen tot aan LNG-tankers toe. De Nederlandse zeescheepvaart speelt hier krachtig op in'. Er is echter een aantal ontwikkelingen die de Nederlandse zeescheepvaart bedreigen. Mw. Netelenbos: "Ik ben zeer verheugd dat we met de overheid, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, een actieplan hebben opgesteld om de Nederlandse vlag aantrekkelijker te maken en de bedreigingen kunnen omzetten in kansen".

Kansen die veel innovatie vragen. De maritieme cluster heeft met de presentatie van de innovatieagenda 9 november in Nieuwspoort zich zeer krachtig gepositioneerd. Innovatie blijft van groot belang om de concurrentie voor te blijven.

Bezorgd

Tineke Netelenbos toonde zich bezorgd over een aantal dossiers: "De KVNR heeft zoals bekend zeer ambitieuze milieudoelstellingen gepresenteerd. De zeevaart kan en moet schoner. De milieuregelgeving moet er echter niet toe leiden dat het kind met het badwater wordt weggegooid. De zwavelregelgeving die per 1 januari 2015 van kracht wordt, leidt tot een modal back shift. Dit kan per saldo zelfs tot leiden tot een hogere milieubelasting. Gelukkig worden er binnen IMO stappen gezet om de problematiek in kaart te brengen en wordt er gestudeerd op aspecten als beschikbaarheid van laagzwavelige brandstof. Ook het ministerie van Infrastructuur en Milieu vindt een modal back shift niet aanvaardbaar. We werken nauw samen met het ministerie om oplossingen te zoeken."

Minder ambtenaren

Er ligt nog een bedreiging op de loer door terugtredende overheid en minder ambtenaren. De zeescheepvaart is zeer afhankelijk van de prestaties van de vlaggenstaat en de havenstaat. Wanneer de Inspectie verkeer en Waterstaat en departementen niet goed kunnen functioneren, dan hebben Nederlandse reders er in alle havens wereldwijd zeer veel last van. Netelenbos: "we roepen de overheid op om niet met de botte bijl het aantal ambtenaren terug te brengen. Doe het slim, behoud kennis en kunde. Zonder dat verliezen we de strijd van bijvoorbeeld China en Singapore".

Genoeg carrièrekansen

Een sterke Nederlandse zeescheepvaart betekent een sterke maritieme cluster waar er voor jonge mensen volop carrièrekansen zijn. Nederlandse reders hechten nog steeds een groot belang aan Nederlandse zeevarenden. Tineke Netelenbos: "Zelfs in deze moeilijke economische tijden geeft de sector een stage- en baangarantie af aan jongeren die naar de zeevaartschool gaan".

Aandacht voor instroom, opleidingen en arbeidsmarkt blijft van het grootste belang. Een flinke instroom is noodzakelijk om de bedrijven van voldoende maritiem talent te voorzien om de innovatiekracht van de maritieme cluster te behouden. Het aantal ingeschreven studenten zeevaartscholen per 1 oktober 2010 is met 10 procent gestegen tot 2.154 (HBO, MBO 4- en 3-niveau). Vorig jaar bedroeg het aantal 1.956. Mw. Netelenbos toonde dat hierover zeer verheugd en sprak de hoop uit dat deze trend zich doorzet. Mw. Netelenbos: "de zeescheepvaart en de maritieme cluster verenigd in NML zullen met kracht de acties voortzetten om de jeugd te interesseren in het varend beroep en de vervolgcarrière aan de wal'. Zij vroeg wel aandacht voor de nog te hoge uitval bij het onderwijs. De jongste cijfers laten een uitval zien van 30% op het HBO, veel te hoog. Mw. Netelenbos: "Ik roep de onderwijsinstellingen op om met elkaar dit percentage terug te dringen. Initiatieven van reders om samen met scholen studenten eerder te laten varen zijn een fantastisch voorbeeld hiervan en van groot belang. Ze verdienen navolging met andere initiatieven'. De KVNR-voorzitter hechtte dan ook groot belang aan de Ronde Tafel Conferentie onderwijs die het ministerie van Infrastructuur en Milieu begin volgend jaar zal gaan organiseren.





http://www.kvnr.nl


Noot voor de redactie: