Eén op de vijf werknemers doet aan "Het Nieuwe Werken"
11 november 2010
Eén op de vijf werknemers van Nederland doet al iets aan Het Nieuwe
Werken. Dit houdt in dat zij in meer of mindere mate zelf mogen bepalen
waar en wanneer zij werken. Dit blijkt uit onderzoek dat Blauw Research
uitvoerde in het kader van de campagne voor "Het Nieuwe Werken".
Als gekeken wordt naar de huidige stand van zaken is er nog een grote
stap te maken. Een minderheid van de werknemers vindt dat de werkgever
voldoende faciliteiten biedt om flexibel(er) te werken. Een even zo
groot deel vindt dit een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Bij
een deel van hen die wel flexibel zouden kunnen werken is de werkgever
nog niet zo enthousiast over Het Nieuwe Werken. Een vijfde van deze
werknemers heeft een werkgever die niet toestaat dat zij hun eigen
werktijden bepalen of op afstand werken en slechts een klein deel van
deze werkgevers stimuleert het daadwerkelijk.
Niet alleen kan Het Nieuwe Werken nog door veel meer werknemers worden
toegepast, ook de bekendheid van de term en de betekenis hiervan kan
nog vergroot worden. Van de werknemers weet slechts 13% wat de term
inhoudt. Zelfs onder de werknemers die vrijwel altijd zelf mogen
bepalen waar en wanneer ze werken kent 73% de term "Het Nieuwe Werken"
niet! Wanneer iemand wel van de term Het Nieuwe Werken gehoord heeft is
dit meestal via collega's, daarna het meest via internet. Ook wanneer
men de afgelopen twee maanden over HNW heeft gesproken gebeurde dit met
name met collega's. Toch geeft vier vijfde aan niet over het Nieuwe
Werken gesproken te hebben, dit is dus ook in lijn met de lage
bekendheid van de term.
Blauw Research