Blauw Research

Eén op de vijf werknemers doet aan "Het Nieuwe Werken"

11 november 2010
Eén op de vijf werknemers van Nederland doet al iets aan Het Nieuwe Werken. Dit houdt in dat zij in meer of mindere mate zelf mogen bepalen waar en wanneer zij werken. Dit blijkt uit onderzoek dat Blauw Research uitvoerde in het kader van de campagne voor "Het Nieuwe Werken".

Als gekeken wordt naar de huidige stand van zaken is er nog een grote stap te maken. Een minderheid van de werknemers vindt dat de werkgever voldoende faciliteiten biedt om flexibel(er) te werken. Een even zo groot deel vindt dit een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Bij een deel van hen die wel flexibel zouden kunnen werken is de werkgever nog niet zo enthousiast over Het Nieuwe Werken. Een vijfde van deze werknemers heeft een werkgever die niet toestaat dat zij hun eigen werktijden bepalen of op afstand werken en slechts een klein deel van deze werkgevers stimuleert het daadwerkelijk.

Niet alleen kan Het Nieuwe Werken nog door veel meer werknemers worden toegepast, ook de bekendheid van de term en de betekenis hiervan kan nog vergroot worden. Van de werknemers weet slechts 13% wat de term inhoudt. Zelfs onder de werknemers die vrijwel altijd zelf mogen bepalen waar en wanneer ze werken kent 73% de term "Het Nieuwe Werken" niet! Wanneer iemand wel van de term Het Nieuwe Werken gehoord heeft is dit meestal via collega's, daarna het meest via internet. Ook wanneer men de afgelopen twee maanden over HNW heeft gesproken gebeurde dit met name met collega's. Toch geeft vier vijfde aan niet over het Nieuwe Werken gesproken te hebben, dit is dus ook in lijn met de lage bekendheid van de term.