Wageningen Universiteit en Researchcentrum

Het minderen van zout in voedingsmiddelen

11 nov 2010

Onderdeel: Food and Biobased Research

Minder zout toevoegen aan voedingsmiddelen is gezond, maar levert technologische hoofdbrekens op. Zout speelt namelijk een rol bij bijvoorbeeld de structuur en de houdbaarheid van het voedingsmiddel. Ook moet de smaak behouden blijven. Al zou het niet verkeerd zijn als consumenten in hun dagelijkse voeding geleidelijk zouden wennen aan een wat minder zoute smaak. Wageningen UR (University & Research centre), TNO en het RIVM onderzoeken samen hoe zoutbeperking gerealiseerd kan worden.

Met het gebruikelijke voedingspatroon krijgt de Nederlander te veel zout binnen, gemiddeld ruim 9 gram per dag. Bijna alle Nederlanders hebben een hogere zoutinneming dan de aanbevolen maximale inneming van 6 gram per dag. Ongeveer 75% van het zout komt binnen via voedingsmiddelen die we als zodanig in de winkel kopen. Het is daarom belangrijk om vooral via deze reeds bereide producten de zoutinneming te beperken.

Herformulering zout
In 2009 startten Wageningen UR, TNO en het RIVM een gezamenlijk onderzoek waarin onderzocht wordt op welke wijze in bestaande voedingsmiddelen zoutbeperking gerealiseerd kan worden met zo veel mogelijk behoud van structuur, smaak en houdbaarheid. Ook wordt bekeken tot welke bloeddrukdalingen deze zoutbeperkingen kunnen leiden, en dus ook tot welke verlaging op het risico op hart- en bloedvaten. Kernwoord in het onderzoek is herformuleren: het aanpassen van de samenstelling van voedingsmiddelen waarbij een teveel aan ongezonde voedingscomponenten (bijvoorbeeld zout, verzadigd vet, suiker) wordt verminderd, terwijl de gezonde voedingscomponenten (bijvoorbeeld vezels) behouden blijven. Het onderzoek, medegefinancierd door de ministeries van VWS en EL&I (destijds LNV en EZ), moet leiden tot aanbevelingen voor het produceren van gezonde en lekkere producten waar de consument gemakkelijk voor kiest.

Gezondere producten op de markt
Binnen dit zogenaamde parapluproject van Wageningen UR, RIVM en TNO wordt nauw samengewerkt met vertegenwoordigers van de overheid, het bedrijfsleven, de wetenschap en de voedingsvoorlichting. Eind dit jaar zullen de eerste resultaten van het onderzoek bekend zijn. Deze zullen vanaf volgend jaar intensief doorgesproken worden met de voedingsmiddelenindustrie. In het bijzonder met het midden- en kleinbedrijf, zodat steeds meer gezondere producten op de markt zullen komen.

Minder vet en suiker
In vervolgprojecten zullen, naast zoutbeperking, ook verlaging van de hoeveelheid verzadigd vet en van toegevoegd suiker in voedingsmiddelen de revue passeren. Dit alles moet leiden tot een groter aanbod van gezonde voedingsmiddelen, waarvoor de consument gemakkelijk moet kunnen kiezen.

Consumentenacceptatie
Wageningen UR Food & Biobased Research neemt in het gezamenlijk project de consumentenacceptatie voor zijn rekening. Dat gebeurt in het Restaurant van de Toekomst, waarbij onder andere het eetgedrag van bezoekers wordt gevolgd zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Bezoekers krijgen hier geherformuleerde producten aangeboden. Bekeken wordt of zij hun gedrag wel of niet gaan aanpassen en in welke mate.

Food & Biobased Research hanteert als toegepast onderzoeksinstituut een breed scala aan methodes op het gebied van zowel fundamenteel als toegepast sensorisch onderzoek. De onderzoeksgroep Consumer Science & Intelligent Systems is ervaren in het inzetten van sensorische panels, en ook in het in verband brengen van sensorische gegevens met consumentgegevens. Hierdoor kan er inzicht worden verkregen in verschillende factoren met betrekking tot waarneming en voorkeur.