Rijksoverheid


11 november 2010
Schriftelijke reactie op moties WGO Natuur

Geachte Voorzitter,

Hierbij bied ik u mijn reactie aan op de moties die zijn ingediend in het WGO Natuur.
Ten algemene geef ik hierbij enkele opmerkingen bij mijn reacties. In veel gevallen gaan de moties in op onderwerpen die genoemd staan in het regeerakkoord. In het regeerakkoord spelen ombuigingen die ingegeven zijn door de financiële situatie waarin ons land zich bevindt, een belangrijke rol. Ook het natuurbeleid moet een bijdrage leveren. De regering beschouwt de ombuigingen als noodzakelijk en zij vormen daarmee een harde randvoorwaarde voor het beleid. Daar waar de moties de regering verzoeken om af te wijken van de randvoorwaarden van het regeerakkoord, zal ik daar in beginsel afwijzend op reageren.
Veel van de ingediende moties gaan in op of raken aan de herijking van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). De EHS wordt conform het regeerakkoord in 2018 herijkt gerealiseerd, onder meer door grensverlegging, strategische inzet van (ruil )gronden, ontstapeling van gebiedscategorieën, maximale inzet op beheer en minimale inzet op verwerving. De herijking van de EHS gaat vooraf aan de decentralisatie van de EHS. Het betreft herijking in de meest brede zin: zowel oppervlakte, begrenzing en kwaliteit (natuurdoelen) als beheervormen, financiering en inrichtingssituaties zal ik hierbij bezien.

Bij de herijking zal een kader worden opgesteld waarbinnen provincies de EHS realiseren met het oog op de biodiversiteitsdoelstellingen en onder andere recreatief gebruik. Het proces van de herijking zal binnenkort vorm krijgen. Mijn ministerie voert de regie. Eerst ga ik met de provincies van gedachten wisselen en vervolgens met de andere partijen.

De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

dr. Henk Bleker

Nr. 1 Motie Jacobi (PvdA), Veldhoven (D66) en Van Gerven (SP) Verzoekt de regering een eerste versnelling van de realisatie van natuur te realiseren voor gebieden als: Dwingelderveld (Drenthe), Beerzedal (Noord Brabant), Springendal (Overijssel), FrieschDrentse Wold (Friesland), Park Lingezegen (Gelderland), De Peel (NoordBrabant), Plan Tureluur (Zeeland), Polder Stein (ZuidHolland), naast de Dienst Landelijk Gebied een gebiedsregisseur in te zetten die met deskundigheid en gezag ingeroepen kan worden bij verplaatsing, uitkoop en onteigening, en zich inzet voor grondverwerving om deze gebieden in de komende twee jaar te realiseren. De realisatie van natuurgebieden staat centraal bij de herijking van de EHS. Daar kan ik niet met een paar gebieden op vooruit lopen. Ik ontraad deze motie.
Nr. 2 Motie lid Jacobi (PvdA)
Verzoekt EHs en RodS projecten op te nemen in het MIRTprojectenboek en onder te brengen bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. In het regeerakkoord is voorzien dat er per 2011 niet meer wordt geïnvesteerd in RodS projecten. Binnen een rijkskader wordt de herijkte EHS gedecentraliseerd naar de provincies. Dit geldt ook voor de beschikbare rijksmiddelen voor de EHS. De provincies kunnen projecten inbrengen in de MIRT besprekingen. Ik ontraad deze motie
Nr. 3 Motie Jacobi (PvdA)
Verzoekt de regering, de taakstelling op efficiencywinst bij uitvoering van het natuurbeheer te schrappen en voor de begroting 2012 met een alternatieve dekking te komen;
Het financiële kader van het Regeerakkoord is leidend. Ik ontraad deze motie
Nr.4 Motie Jacobi (PvdA)
Verzoekt de regering om het besluit tot afstoten van gronden buiten de EHS door Staatsbosbeheer terug te nemen
In het regeerakkoord is opgenomen dat gronden buiten de EHS worden afgestoten. Dat geldt overigens niet voor N2000 gebieden, voor zover die al buiten de EHS liggen. Dat is nodig om de financiële taakstellingen uit het regeerakkoord te halen. Hier kunnen terreinen tussen zitten met een bijzondere waarde. In die gevallen zal een gedegen afweging worden gemaakt of die terreinen in rijksbezit moeten blijven of voor verkoop in aanmerking komen. Eventueel onder voorwaarden. Ik heb tijdens het wetgevingsoverleg natuur van 8 november uw kamer toegezegd u een nota te sturen over grondverkoop.

Ik ontraad deze motie
Nr.5 Motie Jacobi (PvdA)
Verzoekt de regering een onderzoek te doen naar de grotere rol in natuur en milieueducatie voor de dierentuinen, met daarbij specifieke aandacht naar de rol die Artis in deze zou kunnen spelen als 'best practices', vanwege de in de afgelopen periode opgedane ervaring.
In het kader van het landelijk programma Natuur en Milieueducatie, in samenwerking met gemeentelijke NME centra en maatschappelijke (NME) organisaties, wordt al aandacht besteed aan kennisverspreiding en infrastructuur. Dit wil ik blijven doen. Zo doet Artis mee aan de community of practice over biodiversiteit en NME. De ervaringen van Artis worden daarin meegenomen. Extra onderzoek acht ik niet noodzakelijk.
Ik beschouw deze motie als ondersteuning van beleid. Nr. 6 Motie Jacobi (PvdA) en van Gerven (SP),
Verzoekt het Kierbesluit uit te voeren
Binnen het Rijk is de staatssecretaris van I&M de eerstverantwoordelijke bewindspersoon voor de uitvoering van het Kierbesluit. Ik zal met hem in overleg treden (zie motie 23).
Ik verzoek u de motie aan te houden
Nr. 7 Motie Lodders (VVD) en Koopmans (CDA)
Verzoekt de regering bij de herijking vast te leggen dat in geval van het vervallen van de EHStitel en voor die delen van de EHS inclusief robuuste verbindingszones die niet voor 2018 worden gerealiseerd de planologische bescherming alsook de zogeheten (planologische) schaduwwerking komt te vervallen; verzoekt voorts alle regelgeving zowel op het niveau van het Rijk, provincies en gemeenten voor 1 januari 2012 op dit vlak aan te passen. De herijking zal nieuwe kaders stellen voor de realisatie van de EHS. Dat zal inderdaad leiden tot aanpassing van de bestemming en bescherming van gronden. Dat is vooral een verantwoordelijkheid van gemeenten en provincies. Het doorvoeren van alle aanpassingen voor 1 januari 2012 is daarbij wellicht niet realistisch, maar ik steun wel de richting die deze motie aangeeft. Ondersteuning van beleid.
Nr. 8 Motie Van Gerven (SP)

Verzoekt de regering voldoende aandacht en financiële middelen voor goed beheer van natuurgebieden beschikbaar te stellen zonder de doelstellingen naar beneden te halen;
Verzoekt de regering tevens met een visie op goed beheer te komen en met een onderbouwing van het beschikbaar stellen of korten van financiële middelen hiervoor, alvorens maatregelen te nemen;
Het financiële kader van het Regeerakkoord is leidend. Daarbij heeft het beheer van bestaande natuur binnen de (herijkte) EHS prioriteit. Bij de herijking van de EHS wordt een kader opgesteld voor de provincies om te komen tot goed beheer. Als de heer Van Gerven de herijking beschouwt als visie dan is de motie ondersteuning van beleid.
Nr. 9 Motie Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering het schrappen en de verkoop van de robuuste verbingszones op te schorten en mee te nemen met de brede herijking van de Ecologische Hoofdstructuur.
Het schrappen van de robuuste verbindingen is onderdeel van het regeerakkoord. Daar houd ik aan vast. Bij de herijking blijft de vormgeving van de Ecologische Hoofdstructuur gericht op het behoud van biodiversiteit in overeenstemming met de internationale verplichtingen.
Ik ontraad deze motie.
Nr.10 Motie Van Gerven (SP)
Verzoekt de Staatssecretaris zonder voorwaarden of dwingende maatregelen vooraf in goed overleg met de provincies te treden met als doel het conflict op te lossen en goede afspraken te maken over natuur en landschapsbeheer in het kader van het ILG, de robuuste verbindingen en de recreatie om de stad. Het regeerakkoord is voor mij het kader. Omdat daarin robuuste verbindingen en RodS worden geschrapt, moet ik deze motie ontraden, hoewel ik vanzelfsprekend in goed en open overleg wil treden met provincies over de uitvoering van dat regeerakkoord.
Ik ontraad de motie.
Nr.11 Motie Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering te komen met een visie op natuurbeheer waarin bovengenoemde overwegingen (belang recreatie, belang landschappelijk schoon en monumentale gebieden) worden meegenomen, alvorens tot verandering van beleid over te gaan.
Het regeerakkoord spreekt over de herijking van de EHS, ook voor recreatie. Verder ondersteun ik de motie, ingediend door De Mos over het belang van cultuurlandschap bij in te richten EHS gebieden.

Ondersteuning van beleid.
Nr. 12 + Nr. 13 Moties Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering Spaarnwoude, Haarzuilens, het Balij en Bieslandse Bos, MaasHegge Landschap, natuurcamping Nieuw Formerum en het Veenkolonie landschap niet te verkopen (TK...)
Verzoekt de regering het malieveld, het Haagse Bos, bos Nieuw Wulven bij Houten en Fort de Korte Uitweg bij Schalkwijk niet te verkopen (TK...) Mijn beleid is er op gericht om in beginsel gronden buiten de EHS te verkopen (zie reactie motie 4). De in de moties genoemde terreinen liggen niet alle buiten de EHS. Bovendien zijn sommige terreinen onderdeel van de nationale landschappen, RodS en in het geval van Haarzuylens geen rijkseigendom. In deze gevallen zal een gedegen afweging worden gemaakt of die terreinen in rijksbezit moeten blijven of voor verkoop in aanmerking komen. Al dan niet onder voorwaarden. Ik heb tijdens het wetgevingsoverleg natuur van 8 november uw kamer toegezegd u een nota te sturen over grondverkoop.
Ik ontraad deze motie. In de herijking en in overleg met Staatsbosbeheer zal een gedegen afweging worden gemaakt of die terreinen in rijksbezit moeten blijven of voor verkoop in aanmerking komen.
Nr. 14 Motie Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering tenminste door te gaan met de Recreatie om de Stad daar waar al beloftes aan bewoners zijn gedaan over recreatiegebieden en groen en daar waar huizenprijzen substantieel dreigen te dalen bij het niet doorgaan van geplande recreatiegebieden.
In het regeerakkoord is opgenomen dat het Rijk geen middelen meer inzet op Recreatie om de Stad (RodS).
Ik ontraad deze motie
Nr. 15 Motie lid Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering te onderzoeken welke maatschappelijke investering verloren gaat en hoe groot de desinvestering is bij verkoop van gronden; Verzoekt de regering met een grondplan naar de Kamer te komen waarin hierop in wordt gegaan, alvorens over te gaan tot het verkopen van grond. De investeringen die in deze terreinen zijn gedaan voor aankoop en inrichting worden niet teniet gedaan door de verkoop van deze terreinen aan particuliere natuurbeheerders. Het gaat mij erom dat de particulieren en agrariërs een grotere rol krijgen in het natuurbeheer in Nederland. Pas als de planologische functie "natuur" zou veranderen, kan er mogelijk sprake zijn van een desinvestering. Ik zal dus geen grondplan in de zin van een kaart met af te stoten gebieden, zoals bedoeld in de motie, aan uw Kamer aanbieden. Wel verwijs ik naar mijn reactie op motie vier (zie reactie op motie 4).
Ik ontraad deze motie
Nr. 16 Motie Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering de stop op (natuur)ontwikkeling niet te laten gelden voor gebieden waar door provincies en gemeenten en natuurbeherende organisaties al afspraken gemaakt zijn;
verzoekt de regering de stop op (natuur)ontwikkeling tevens niet te laten gelden voor gebieden waarbij de plannen van provincies, gemeenten en natuurbeherende organisaties in een vergevorderd stadium zijn en lokaal kunnen rekenen op brede steun;
verzoekt de regering de stop op (natuur)ontwikkeling voor provincies, gemeenten en natuurbeherende organisaties tevens niet te laten gelden voor projecten die al bijna af zijn.
Voor zover er niet vóór 20 oktober 2010 harde juridische verplichtingen zijn aangegaan, moet ik deze motie ontraden. Juist nu middelen beperkt zijn, moeten die daar worden ingezet waar zij het hardst nodig zijn. Bij de herijking zullen daar kaders voor worden vastgesteld.
Nr. 17 Motie Koopmans (CDA)
Verzoekt de regering bij het herijkte realiseren van de EHS onteigening voor natuur niet als instrument in te zetten en dit ook in het bestuursakkoord op te nemen en zonodig de wet en regelgeving daartoe aan te passen. Het Kabinet zet in het Regeerakkoord al maximaal in op agrarisch en particulier natuurbeheer en minimaal op grondverwerving. Dit zal ook zijn beslag krijgen in de herijking van de EHS. Maar ook bij een herijkte EHS kunnen afrondende aankopen nodig blijken om te kunnen inrichten. En dat gebeurt bij voorkeur steeds op basis van vrijwilligheid tegen een redelijke vergoeding. Ik zet mij ervoor in onteigening tot een minimum te beperken, bijvoorbeeld voor de verwerving van een laatste perceel. Aanpassing van de wet acht ik derhalve niet nodig. Ondersteuning van beleid.
Nr. 18 Motie Koopmans (CDA)
Verzoekt de regering te regelen dat alle natuurcompensatie(gelden) zoveel mogelijk binnen de herijkte EHS zijn in te zetten zodat daardoor meer geld beschikbaar komt voor de EHS,
Ik ben een traject gestart om het instrument van de natuurcompensatie te verbeteren, zodat het optimaal kan worden ingezet voor het herijkte natuurbeleid Als ik de motie als zodanig mag duiden, beschouw ik deze als ondersteuning van beleid.

Nr. 19 Motie Koopmans (CDA) en Lodders (VVD)
Verzoekt de regering bij de integratie natuurwetgeving de te integreren wetten, AMvB's en ministeriële regelingen van nationale koppen te ontdoen en zo spoedig mogelijk in te dienen bij de Tweede Kamer.
Deze motie is in overeenstemming met het regeerakkoord en is derhalve een ondersteuning van mijn beleid. Aan de uitvoering daarvan zal ik met voorrang invulling geven.
Ondersteuning van beleid.
Nr. 20 Motie De Mos (PVV) en Koopmans (CDA)
Verzoekt de regering te onderzoeken hoe zowel natuur als schooltuineducatie gestimuleerd kan worden en de Kamer hierover te informeren. In het kader van het landelijk programma Natuur en Milieueducatie, in samenwerking met de gemeentelijke NME centra, wordt aandacht besteed aan natuur en milieueducatie. Schooltuinen zijn een bijzondere vorm van natuur en milieueducatie en worden via het NME programme gestimuleerd. Ook in het kader van het programma Jeugd wordt hier aandacht aan besteed. Ondersteuning van beleid
Nr. 21 Motie De Mos (PVV)
Verzoekt de regering te voorkomen dat aan te leggen EHSgebieden schade aanrichten aan cultuurlandschap van Nederland.
Ik onderschrijf de landschappelijke waarde van het agrarisch cultuurlandschap. Naast de biodiversiteitsdoelstelling heeft de EHS ook een functie voor onder andere recreatie en landschap. Bij de uitvoering moet daar rekening mee worden gehouden.
Ondersteuning van beleid
Nr. 22 Motie Veldhoven (D66), Wiegman (CU), Jacobi (PvdA), El Fassed (GL) en Ouwehand (PvdD)
Verzoekt de regering om zich in te spannen om in overleg met de lokale overheden van de BES eilanden zeker te stellen dat de besteding van deze 800.000 euro ten goede komt aan bescherming van behoud en versterking van natuurbeheer en duurzame visserij op de BES eilanden. De BES eilanden ontvangen een vrije uitkering van waaruit ook de verantwoordelijkheden op het terrein van natuurbeheer en visserij gefinancierd moeten worden. De kosten voor de eilanden zijn geschat op 800.000 euro per jaar. De huidige inzet vanuit het rijk is om in overleg met de lokale overheden zeker te stellen dat de besteding van 800.000 ten goede komt aan natuurbeheer en duurzame visserij op de BES eilanden
Ondersteuning van het beleid
Nr. 23 Motie Van Veldhoven (D66), El Fassed (GL) en Ouwehand (PvdD) Verzoekt de regering in overleg te treden met de andere landen en organisaties die deelnemen aan het Rijnverdrag over haar plannen, om de ecologische en economische consequenties van haar plannen ten aanzien van het kierbesluit te bespreken, overeenstemming over tempo en invulling van wijzigingen te zoeken en eventueel om tot die tijd geen onomkeerbare stappen te zetten De staatssecretaris van I&M voert het overleg met de Rijnlanden inzake het Kierbesluit. De staatssecretaris en ik zullen hier nader contact over hebben zodat de gevolgen van de intrekking van het Kierbesluit voor natuur en visserij zullen worden meegenomen bij uitvoering van dit onderdeel van het regeerakkoord. Zie ook voor beantwoording motie nummer 6 van Jacobi (PvdA) en van Gerven (SP). Ondersteuning van beleid
Nr. 24 Motie Van Veldhoven (D66), El Fassed (GL), Jacobi (PvdA) Verzoekt de regering voor eind november voor de Natura 2000 gebieden van de 5e, 6e en 7e groep een aanwijzingsbesluit te nemen. In het Wetgevingsoverleg Natuur heb ik uiteen gezet dat ik zo'n 40 tot 60 gebieden nu nog niet ga aanwijzen. Het betreft met name gebieden waarvan nu nog onvoldoende zeker is dat de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) soulaas biedt en gebieden waar water waaronder hoogwaterveiligheid een knelpunt is. Ik zal met de provincies in overleg treden over de keuze van de gebieden. Dat betekent dat ik van de zogenoemde groepen 5, 6 en 7 de gebieden waar bovenstaande knelpunten niet aan de orde zijn definitief ga aanwijzen. Ik beschouw de motie als ondersteuning van beleid. Nr. 25 Motie El Fassed (GL), Jacobi (PvdA), Veldhoven (D66) en Ouwehand (PvdD)
Verzoekt de regering een nieuw tijdpad uit te stippelen voor de realisatie van de EHS en ruimtelijke reserveringen te maken zodat verbindingszones in de EHS ook in de toekomst mogelijk blijven.
Het regeerakkoord gaat uit van realisatie van de herijkte EHS in 2018 en stelt dat de robuuste verbindingszones geschrapt worden.
Ik ontraad deze motie

Nr. 26 Motie El Fassed (GL) c.s.
Verzoekt de regering, voordat uitvoering zal worden gegeven aan het regeerakkoord, inzicht te geven in de totale kosten en opbrengsten van de voorgestelde bezuinigingen op natuur waarbij de economische waarde van natuur in Nederland wordt meegewogen.
Met u ben ik van mening dat het belangrijk is de economische waarde van natuur in beeld te brengen. Ik zal daarom op korte termijn opdracht geven om een "TEEB studie" (The Economics of Ecosystems and Biodiversity) voor Nederland te laten doen. Daar wil ik de uitvoering van het regeerakkoord echter niet afhankelijk van maken.
Ik ontraad deze motie
Nr. 27 Motie Wiegman4van Meppelen4Scheppink (CU)
Verzoekt de regering om met de provincies en de partners van het Manifest te zoeken naar (financiële) mogelijkheden om de ecologische hoofdstructuur op ecologisch verantwoorde wijze af te maken en met hen uiterlijk in het voorjaar een plan van aanpak (inclusief tijdpad) op te stellen, waarin duidelijk is hoe de EHS in 2018 wordt gerealiseerd en waarbij het nog een aantal jaren daarna mogelijk is grond aan te kopen,
Ik heb aangegeven dat de EHS wordt herijkt en in 2018 af is. Daarbij staat een goed beheer van de al gerealiseerde delen van de EHS voorop. Ik wil mij niet blind staren op aantallen hectares. Het gaat mij om de kwaliteit van het systeem, dat ik vooral via agrarisch en particulier natuurbeheer wil invullen. Binnen de beschikbare financiële kaders. Mijn ministerie is verantwoordelijk voor de herijking, maar met de provincies en de partners van het Manifest zal ik overleggen op welke wijze de herijkte EHS wordt afgerond. Uiteraard zal ik dat zo spoedig mogelijk doen, maar ik wijs er op dat de aanpak mede afhankelijk is van het met de provincies te bereiken Bestuursakkoord. Ondersteuning van beleid.

Nr. 28 Motie Wiegman (CU) en Jacobi (PvdA)
Verzoekt de regering op korte termijn met de eilandelijke overheden en maatschappelijke organisaties in overleg te treden om te komen tot aanvullende bepalingen voor natuurbescherming op de BES eilanden en het geld dat beschikbaar is voor natuurbeheer op de BES eilanden ook als zodanig te labelen; Op grond van de Wet grondslagen natuurbeheer en bescherming BES zijn de eilanden verantwoordelijk voor de regelgeving op het terrein van de natuurbescherming op de BES eilanden. In de komende periode (2011) zal, onder ten behoeve van het op te stellen natuurbeleidsplan (2011 2016) overleg gepleegd worden met de eilandelijke overheden en maatschappelijk organisaties over de huidige regelgeving en de noodzaak voor aanvullende bepalingen. De BES eilanden ontvangen een vrije uitkering van waaruit ook de verantwoordelijkheden op het terrein van natuurbeheer en visserij gefinancierd moeten worden. De kosten voor de eilanden zijn geschat op 800.000 euro per jaar. De huidige inzet vanuit het rijk is om in overleg met de lokale overheden zeker te stellen dat de besteding van 800.000 ten goede komt aan natuurbeheer en duurzame visserij op de BES eilanden
Ondersteuning van beleid
Nr. 29 Motie Wiegman (CU) en Jacobi (PvdA)
Verzoekt de regering de Regeling Draagvlak Natuur structureel voort te zetten. De Regeling Draagvlak Natuur is dit jaar voor het laatst opengesteld als onderdeel van een pilot waarbij de regeling is uitgebreid met Duurzaam Voedsel. De ervaringen die met deze pilot worden opgedaan worden gebruikt bij de ontwikkeling van een brede regeling voor maatschappelijke initiatieven. Op dit moment is nog geen definitieve keuze gemaakt ten aanzien van het doel en de reikwijdte van de regeling en daarmee het budget. Een keuze hierin is voorzien begin 2011 na de evaluatie van de pilot.
Ik ontraad deze motie
Nr. 30 Motie Wiegman4van Meppelen4Scheppink (CU) en El Fassed (GL) Verzoekt de regering bij invulling van de bezuinigingen op de EL&I begroting 2012 en verder het Rijksbudget voor natuurbeheer te ontzien zodat voldaan kan worden aan de afspraken in het nieuwe subsidiestelsel natuur en landschap en recht te doen aan het uitgangspunt van het stelsel dat gelijk beheer gelijk vergoed wordt ongeacht de beheerder (agrariërs, andere particulieren en terreinbeherende organisaties),
Het nieuwe subsidiestelsel voor natuur en landschap SNL is een verantwoordelijkheid van de provincies.
Ik ontraad deze motie

Nr. 31 Motie Wiegman4van Meppelen Scheppink (CU)
Verzoekt de regering met een structurele oplossing te komen voor rietlandbeheer onder Staatsbosbeheer en bovendien rietlandbeheer te blijven uitbetalen conform vastgestelde normkosten,
Het financiële kader van het regeerakkoord en de te ontwikkelen afspraken van decentralisatie van het natuurbeleid naar de provincies zijn leidend. Het wordt hiermee de verantwoordelijkheid van de betrokken partijen en van de provincie om in het Nationaal Park de Wieden en de Weeribben een duurzame oplossing te ontwikkelen. Randvoorwaarde is wel dat riettelers die werken onder verschillende grondeigenaren op dezelfde wijze worden behandeld. Ik ontraad deze motie
Nr. 32 Motie Van der Staaij (SGP), Dijkgraaf (SGP), Lodders (VVD) en Koopmans (CDA)
verzoekt de regering, de selectie en aanwijzing van Habitatrichtlijngebieden, inclusief aanwijzingsbesluiten en instandhoudingsdoelstellingen, te evalueren en te bezien of met inachtneming van bovengenoemde constateringen aanpassingen gewenst zijn,
In het regeerakkoord is opgenomen dat rek en ruimte binnen de toepasselijke Europese richtlijnen optimaal benut zal worden en dat nationale koppen worden opgespoord en verwijderd. Ik zie het verzoek om deze evaluatie uit te voeren in het verlengde van deze aanpak.
Als uit de evaluatie blijkt dat aanpassingen wenselijk en mogelijk zijn, zal ik de noodzakelijke stappen zetten richting de Europese Commissie. De motie is ondersteuning van beleid.
Nr. 33 Motie El fassed (GL), Wiegman4van Meppelen Scheppink (CU),Van Veldhoven (D66) en Jacobi (PvdA)
Verzoekt de regering op korte termijn een plan van aanpak te presenteren waarin zij de afspraken uit het nieuwe Biodiversiteitsverdrag vertaalt naar Nederlands beleid zodat de doelstellingen voor 2020 dit keer wel binnen bereik komen. Op 14 december a.s. presenteert Commissaris Potocnik de nieuwe EU biodiversiteitstrategie in de milieuraad. De minister van Infrastructuur en milieu zal dan een eerste appreciatie geven. In het vroege voorjaar van 2011 zal de regering uw Kamer een uitgebreidere reactie doen toekomen, waarin tevens een agenda voor de toekomst.
Motie is ondersteuning van beleid.

Nr. 34 Motie Ouwehand (PvdD), El fassed (GL), Van Veldhoven (D66), Jacobi (PvdA)
Spreekt uit dat de Natura 2000gebieden in 2010, volgens afspraak, definitief aangewezen worden.
In het Wetgevingsoverleg Natuur heb ik uiteen gezet dat ik zo'n 40 60 gebieden nu nog niet ga aanwijzen. Ik verwijs voor de verdere toelichting naar mijn reactie op motie 24 van mevrouw Van Veldhoven cs
Ik ontraad deze motie.
Nr. 35 Motie Ouwehand (PvdD)
Verzoekt de regering, onverkort vast te houden aan de afgesproken taakstelling voor de Ecologische Hoofdstructuur inclusief de realisatie van het Oostvaarderswold.
Het voorstel is niet conform die lijn die is afgesproken binnen het regeerakkoord. Binnen de huidige kaders van dit regeerakkoord zijn niet langer de financiële middelen aanwezig om de EHS te realiseren met de afgesproken taakstelling. Ik heb aangegeven dat de EHS wordt herijkt. Daarbij wil ik mij niet blind staren op aantallen hectares. Het gaat mij om de kwaliteit van het systeem, dat ik vooral via agrarisch en particulier natuurbeheer wil invullen. Grondaankopen zijn alleen nog nodig voor de afronding van gebieden en waar dit niet via beheer kan worden opgelost.
In het regeerakkoord is aangegeven dat de robuuste verbindingszones worden geschrapt.
Ik ontraad deze motie
Nr. 36 Motie Ouwehand (PvdD)
Verzoekt het kabinet, te kwantificeren welke personele inzet nodig is om bestaande afspraken te proberen te veranderen, en wat deze inzet de samenleving kost.
Ik geef uitvoering aan het regeerakkoord binnen de beschikbare personele capaciteit. Ik ben niet bereid de inzet te kwantificeren. Ik ontraad deze motie
Nr. 37 Motie Ouwehand (PvdD)
Verzoekt de regering, in overleg met België naar oplossingen te zoeken waardoor verdere verdiepingen van de Westerschelde niet meer aan de orde zullen zijn.

Binnen het Rijk is de staatssecretaris van I&M, de heer J. Atsma, de eerstverantwoordelijke bewindspersoon voor het beheer van de rijkswateren waaronder de Westerschelde. Hij zal de motie beantwoorden en tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van I&M zal deze motie in stemming worden gebracht.