Rijksoverheid
11 november 2010
Schriftelijke reactie op moties WGO Natuur
Geachte Voorzitter,
Hierbij bied ik u mijn reactie aan op de moties die zijn ingediend in het WGO
Natuur.
Ten algemene geef ik hierbij enkele opmerkingen bij mijn reacties.
In veel gevallen gaan de moties in op onderwerpen die genoemd staan in het
regeerakkoord. In het regeerakkoord spelen ombuigingen die ingegeven zijn door
de financiële situatie waarin ons land zich bevindt, een belangrijke rol. Ook het
natuurbeleid moet een bijdrage leveren. De regering beschouwt de ombuigingen
als noodzakelijk en zij vormen daarmee een harde randvoorwaarde voor het
beleid. Daar waar de moties de regering verzoeken om af te wijken van de
randvoorwaarden van het regeerakkoord, zal ik daar in beginsel afwijzend op
reageren.
Veel van de ingediende moties gaan in op of raken aan de herijking van de
Ecologische Hoofdstructuur (EHS). De EHS wordt conform het regeerakkoord in
2018 herijkt gerealiseerd, onder meer door grensverlegging, strategische inzet
van (ruil )gronden, ontstapeling van gebiedscategorieën, maximale inzet op
beheer en minimale inzet op verwerving. De herijking van de EHS gaat vooraf aan
de decentralisatie van de EHS. Het betreft herijking in de meest brede zin: zowel
oppervlakte, begrenzing en kwaliteit (natuurdoelen) als beheervormen,
financiering en inrichtingssituaties zal ik hierbij bezien.
Bij de herijking zal een kader worden opgesteld waarbinnen provincies de EHS
realiseren met het oog op de biodiversiteitsdoelstellingen en onder andere
recreatief gebruik. Het proces van de herijking zal binnenkort vorm krijgen. Mijn
ministerie voert de regie. Eerst ga ik met de provincies van gedachten wisselen en
vervolgens met de andere partijen.
De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
dr. Henk Bleker
Nr. 1 Motie Jacobi (PvdA), Veldhoven (D66) en Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering een eerste versnelling van de realisatie van natuur te
realiseren voor gebieden als: Dwingelderveld (Drenthe), Beerzedal (Noord
Brabant), Springendal (Overijssel), FrieschDrentse Wold (Friesland), Park
Lingezegen (Gelderland), De Peel (NoordBrabant), Plan Tureluur (Zeeland),
Polder Stein (ZuidHolland), naast de Dienst Landelijk Gebied een
gebiedsregisseur in te zetten die met deskundigheid en gezag ingeroepen kan
worden bij verplaatsing, uitkoop en onteigening, en zich inzet voor
grondverwerving om deze gebieden in de komende twee jaar te realiseren.
De realisatie van natuurgebieden staat centraal bij de herijking van de EHS. Daar
kan ik niet met een paar gebieden op vooruit lopen.
Ik ontraad deze motie.
Nr. 2 Motie lid Jacobi (PvdA)
Verzoekt EHs en RodS projecten op te nemen in het MIRTprojectenboek en onder
te brengen bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
In het regeerakkoord is voorzien dat er per 2011 niet meer wordt geïnvesteerd in
RodS projecten. Binnen een rijkskader wordt de herijkte EHS gedecentraliseerd
naar de provincies. Dit geldt ook voor de beschikbare rijksmiddelen voor de EHS.
De provincies kunnen projecten inbrengen in de MIRT besprekingen.
Ik ontraad deze motie
Nr. 3 Motie Jacobi (PvdA)
Verzoekt de regering, de taakstelling op efficiencywinst bij uitvoering van het
natuurbeheer te schrappen en voor de begroting 2012 met een alternatieve
dekking te komen;
Het financiële kader van het Regeerakkoord is leidend.
Ik ontraad deze motie
Nr.4 Motie Jacobi (PvdA)
Verzoekt de regering om het besluit tot afstoten van gronden buiten de EHS door
Staatsbosbeheer terug te nemen
In het regeerakkoord is opgenomen dat gronden buiten de EHS worden
afgestoten. Dat geldt overigens niet voor N2000 gebieden, voor zover die al
buiten de EHS liggen. Dat is nodig om de financiële taakstellingen uit het
regeerakkoord te halen. Hier kunnen terreinen tussen zitten met een bijzondere
waarde. In die gevallen zal een gedegen afweging worden gemaakt of die
terreinen in rijksbezit moeten blijven of voor verkoop in aanmerking komen.
Eventueel onder voorwaarden. Ik heb tijdens het wetgevingsoverleg natuur van 8
november uw kamer toegezegd u een nota te sturen over grondverkoop.
Ik ontraad deze motie
Nr.5 Motie Jacobi (PvdA)
Verzoekt de regering een onderzoek te doen naar de grotere rol in natuur en
milieueducatie voor de dierentuinen, met daarbij specifieke aandacht naar de rol
die Artis in deze zou kunnen spelen als 'best practices', vanwege de in de
afgelopen periode opgedane ervaring.
In het kader van het landelijk programma Natuur en Milieueducatie, in
samenwerking met gemeentelijke NME centra en maatschappelijke (NME)
organisaties, wordt al aandacht besteed aan kennisverspreiding en infrastructuur.
Dit wil ik blijven doen. Zo doet Artis mee aan de community of practice over
biodiversiteit en NME. De ervaringen van Artis worden daarin meegenomen. Extra
onderzoek acht ik niet noodzakelijk.
Ik beschouw deze motie als ondersteuning van beleid.
Nr. 6 Motie Jacobi (PvdA) en van Gerven (SP),
Verzoekt het Kierbesluit uit te voeren
Binnen het Rijk is de staatssecretaris van I&M de eerstverantwoordelijke
bewindspersoon voor de uitvoering van het Kierbesluit. Ik zal met hem in overleg
treden (zie motie 23).
Ik verzoek u de motie aan te houden
Nr. 7 Motie Lodders (VVD) en Koopmans (CDA)
Verzoekt de regering bij de herijking vast te leggen dat in geval van het vervallen
van de EHStitel en voor die delen van de EHS inclusief robuuste verbindingszones
die niet voor 2018 worden gerealiseerd de planologische bescherming alsook de
zogeheten (planologische) schaduwwerking komt te vervallen;
verzoekt voorts alle regelgeving zowel op het niveau van het Rijk, provincies en
gemeenten voor 1 januari 2012 op dit vlak aan te passen.
De herijking zal nieuwe kaders stellen voor de realisatie van de EHS. Dat zal
inderdaad leiden tot aanpassing van de bestemming en bescherming van gronden.
Dat is vooral een verantwoordelijkheid van gemeenten en provincies. Het
doorvoeren van alle aanpassingen voor 1 januari 2012 is daarbij wellicht niet
realistisch, maar ik steun wel de richting die deze motie aangeeft.
Ondersteuning van beleid.
Nr. 8 Motie Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering voldoende aandacht en financiële middelen voor goed beheer
van natuurgebieden beschikbaar te stellen zonder de doelstellingen naar beneden
te halen;
Verzoekt de regering tevens met een visie op goed beheer te komen en met een
onderbouwing van het beschikbaar stellen of korten van financiële middelen
hiervoor, alvorens maatregelen te nemen;
Het financiële kader van het Regeerakkoord is leidend. Daarbij heeft het beheer
van bestaande natuur binnen de (herijkte) EHS prioriteit. Bij de herijking van de
EHS wordt een kader opgesteld voor de provincies om te komen tot goed beheer.
Als de heer Van Gerven de herijking beschouwt als visie dan is de motie
ondersteuning van beleid.
Nr. 9 Motie Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering het schrappen en de verkoop van de robuuste verbingszones
op te schorten en mee te nemen met de brede herijking van de Ecologische
Hoofdstructuur.
Het schrappen van de robuuste verbindingen is onderdeel van het regeerakkoord.
Daar houd ik aan vast. Bij de herijking blijft de vormgeving van de Ecologische
Hoofdstructuur gericht op het behoud van biodiversiteit in overeenstemming met
de internationale verplichtingen.
Ik ontraad deze motie.
Nr.10 Motie Van Gerven (SP)
Verzoekt de Staatssecretaris zonder voorwaarden of dwingende maatregelen
vooraf in goed overleg met de provincies te treden met als doel het conflict op te
lossen en goede afspraken te maken over natuur en landschapsbeheer in het
kader van het ILG, de robuuste verbindingen en de recreatie om de stad.
Het regeerakkoord is voor mij het kader. Omdat daarin robuuste verbindingen en
RodS worden geschrapt, moet ik deze motie ontraden, hoewel ik vanzelfsprekend
in goed en open overleg wil treden met provincies over de uitvoering van dat
regeerakkoord.
Ik ontraad de motie.
Nr.11 Motie Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering te komen met een visie op natuurbeheer waarin
bovengenoemde overwegingen (belang recreatie, belang landschappelijk schoon
en monumentale gebieden) worden meegenomen, alvorens tot verandering van
beleid over te gaan.
Het regeerakkoord spreekt over de herijking van de EHS, ook voor recreatie.
Verder ondersteun ik de motie, ingediend door De Mos over het belang van
cultuurlandschap bij in te richten EHS gebieden.
Ondersteuning van beleid.
Nr. 12 + Nr. 13 Moties Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering Spaarnwoude, Haarzuilens, het Balij en Bieslandse Bos,
MaasHegge Landschap, natuurcamping Nieuw Formerum en het Veenkolonie
landschap niet te verkopen (TK...)
Verzoekt de regering het malieveld, het Haagse Bos, bos Nieuw Wulven bij Houten
en Fort de Korte Uitweg bij Schalkwijk niet te verkopen (TK...)
Mijn beleid is er op gericht om in beginsel gronden buiten de EHS te verkopen (zie
reactie motie 4). De in de moties genoemde terreinen liggen niet alle buiten de
EHS. Bovendien zijn sommige terreinen onderdeel van de nationale landschappen,
RodS en in het geval van Haarzuylens geen rijkseigendom. In deze gevallen zal
een gedegen afweging worden gemaakt of die terreinen in rijksbezit moeten
blijven of voor verkoop in aanmerking komen. Al dan niet onder voorwaarden. Ik
heb tijdens het wetgevingsoverleg natuur van 8 november uw kamer toegezegd u
een nota te sturen over grondverkoop.
Ik ontraad deze motie. In de herijking en in overleg met Staatsbosbeheer zal een
gedegen afweging worden gemaakt of die terreinen in rijksbezit moeten blijven of
voor verkoop in aanmerking komen.
Nr. 14 Motie Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering tenminste door te gaan met de Recreatie om de Stad daar
waar al beloftes aan bewoners zijn gedaan over recreatiegebieden en groen en
daar waar huizenprijzen substantieel dreigen te dalen bij het niet doorgaan van
geplande recreatiegebieden.
In het regeerakkoord is opgenomen dat het Rijk geen middelen meer inzet op
Recreatie om de Stad (RodS).
Ik ontraad deze motie
Nr. 15 Motie lid Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering te onderzoeken welke maatschappelijke investering verloren
gaat en hoe groot de desinvestering is bij verkoop van gronden;
Verzoekt de regering met een grondplan naar de Kamer te komen waarin hierop in
wordt gegaan, alvorens over te gaan tot het verkopen van grond.
De investeringen die in deze terreinen zijn gedaan voor aankoop en inrichting
worden niet teniet gedaan door de verkoop van deze terreinen aan particuliere
natuurbeheerders. Het gaat mij erom dat de particulieren en agrariërs een grotere
rol krijgen in het natuurbeheer in Nederland. Pas als de planologische functie
"natuur" zou veranderen, kan er mogelijk sprake zijn van een desinvestering. Ik
zal dus geen grondplan in de zin van een kaart met af te stoten gebieden, zoals
bedoeld in de motie, aan uw Kamer aanbieden. Wel verwijs ik naar mijn reactie op
motie vier (zie reactie op motie 4).
Ik ontraad deze motie
Nr. 16 Motie Van Gerven (SP)
Verzoekt de regering de stop op (natuur)ontwikkeling niet te laten gelden voor
gebieden waar door provincies en gemeenten en natuurbeherende organisaties al
afspraken gemaakt zijn;
verzoekt de regering de stop op (natuur)ontwikkeling tevens niet te laten gelden
voor gebieden waarbij de plannen van provincies, gemeenten en natuurbeherende
organisaties in een vergevorderd stadium zijn en lokaal kunnen rekenen op brede
steun;
verzoekt de regering de stop op (natuur)ontwikkeling voor provincies, gemeenten
en natuurbeherende organisaties tevens niet te laten gelden voor projecten die al
bijna af zijn.
Voor zover er niet vóór 20 oktober 2010 harde juridische verplichtingen zijn
aangegaan, moet ik deze motie ontraden. Juist nu middelen beperkt zijn, moeten
die daar worden ingezet waar zij het hardst nodig zijn. Bij de herijking zullen daar
kaders voor worden vastgesteld.
Nr. 17 Motie Koopmans (CDA)
Verzoekt de regering bij het herijkte realiseren van de EHS onteigening voor
natuur niet als instrument in te zetten en dit ook in het bestuursakkoord op te
nemen en zonodig de wet en regelgeving daartoe aan te passen.
Het Kabinet zet in het Regeerakkoord al maximaal in op agrarisch en particulier
natuurbeheer en minimaal op grondverwerving. Dit zal ook zijn beslag krijgen in
de herijking van de EHS. Maar ook bij een herijkte EHS kunnen afrondende
aankopen nodig blijken om te kunnen inrichten. En dat gebeurt bij voorkeur
steeds op basis van vrijwilligheid tegen een redelijke vergoeding. Ik zet mij ervoor
in onteigening tot een minimum te beperken, bijvoorbeeld voor de verwerving van
een laatste perceel. Aanpassing van de wet acht ik derhalve niet nodig.
Ondersteuning van beleid.
Nr. 18 Motie Koopmans (CDA)
Verzoekt de regering te regelen dat alle natuurcompensatie(gelden) zoveel
mogelijk binnen de herijkte EHS zijn in te zetten zodat daardoor meer geld
beschikbaar komt voor de EHS,
Ik ben een traject gestart om het instrument van de natuurcompensatie te
verbeteren, zodat het optimaal kan worden ingezet voor het herijkte natuurbeleid
Als ik de motie als zodanig mag duiden, beschouw ik deze als ondersteuning van
beleid.
Nr. 19 Motie Koopmans (CDA) en Lodders (VVD)
Verzoekt de regering bij de integratie natuurwetgeving de te integreren wetten,
AMvB's en ministeriële regelingen van nationale koppen te ontdoen en zo spoedig
mogelijk in te dienen bij de Tweede Kamer.
Deze motie is in overeenstemming met het regeerakkoord en is derhalve een
ondersteuning van mijn beleid. Aan de uitvoering daarvan zal ik met voorrang
invulling geven.
Ondersteuning van beleid.
Nr. 20 Motie De Mos (PVV) en Koopmans (CDA)
Verzoekt de regering te onderzoeken hoe zowel natuur als schooltuineducatie
gestimuleerd kan worden en de Kamer hierover te informeren.
In het kader van het landelijk programma Natuur en Milieueducatie, in
samenwerking met de gemeentelijke NME centra, wordt aandacht besteed aan
natuur en milieueducatie. Schooltuinen zijn een bijzondere vorm van natuur en
milieueducatie en worden via het NME programme gestimuleerd. Ook in het kader
van het programma Jeugd wordt hier aandacht aan besteed.
Ondersteuning van beleid
Nr. 21 Motie De Mos (PVV)
Verzoekt de regering te voorkomen dat aan te leggen EHSgebieden schade
aanrichten aan cultuurlandschap van Nederland.
Ik onderschrijf de landschappelijke waarde van het agrarisch cultuurlandschap.
Naast de biodiversiteitsdoelstelling heeft de EHS ook een functie voor onder
andere recreatie en landschap. Bij de uitvoering moet daar rekening mee worden
gehouden.
Ondersteuning van beleid
Nr. 22 Motie Veldhoven (D66), Wiegman (CU), Jacobi (PvdA), El Fassed
(GL) en Ouwehand (PvdD)
Verzoekt de regering om zich in te spannen om in overleg met de lokale
overheden van de BES eilanden zeker te stellen dat de besteding van deze
800.000 euro ten goede komt aan bescherming van behoud en versterking van
natuurbeheer en duurzame visserij op de BES eilanden.
De BES eilanden ontvangen een vrije uitkering van waaruit ook de
verantwoordelijkheden op het terrein van natuurbeheer en visserij gefinancierd
moeten worden. De kosten voor de eilanden zijn geschat op 800.000 euro per
jaar. De huidige inzet vanuit het rijk is om in overleg met de lokale overheden
zeker te stellen dat de besteding van 800.000 ten goede komt aan natuurbeheer
en duurzame visserij op de BES eilanden
Ondersteuning van het beleid
Nr. 23 Motie Van Veldhoven (D66), El Fassed (GL) en Ouwehand (PvdD)
Verzoekt de regering in overleg te treden met de andere landen en organisaties
die deelnemen aan het Rijnverdrag over haar plannen, om de ecologische en
economische consequenties van haar plannen ten aanzien van het kierbesluit te
bespreken, overeenstemming over tempo en invulling van wijzigingen te zoeken
en eventueel om tot die tijd geen onomkeerbare stappen te zetten
De staatssecretaris van I&M voert het overleg met de Rijnlanden inzake het
Kierbesluit. De staatssecretaris en ik zullen hier nader contact over hebben zodat
de gevolgen van de intrekking van het Kierbesluit voor natuur en visserij zullen
worden meegenomen bij uitvoering van dit onderdeel van het regeerakkoord. Zie
ook voor beantwoording motie nummer 6 van Jacobi (PvdA) en van Gerven (SP).
Ondersteuning van beleid
Nr. 24 Motie Van Veldhoven (D66), El Fassed (GL), Jacobi (PvdA)
Verzoekt de regering voor eind november voor de Natura 2000 gebieden van de
5e, 6e en 7e groep een aanwijzingsbesluit te nemen.
In het Wetgevingsoverleg Natuur heb ik uiteen gezet dat ik zo'n 40 tot 60
gebieden nu nog niet ga aanwijzen. Het betreft met name gebieden waarvan nu
nog onvoldoende zeker is dat de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) soulaas
biedt en gebieden waar water waaronder hoogwaterveiligheid een knelpunt is. Ik
zal met de provincies in overleg treden over de keuze van de gebieden.
Dat betekent dat ik van de zogenoemde groepen 5, 6 en 7 de gebieden waar
bovenstaande knelpunten niet aan de orde zijn definitief ga aanwijzen.
Ik beschouw de motie als ondersteuning van beleid.
Nr. 25 Motie El Fassed (GL), Jacobi (PvdA), Veldhoven (D66) en
Ouwehand (PvdD)
Verzoekt de regering een nieuw tijdpad uit te stippelen voor de realisatie van de
EHS en ruimtelijke reserveringen te maken zodat verbindingszones in de EHS ook
in de toekomst mogelijk blijven.
Het regeerakkoord gaat uit van realisatie van de herijkte EHS in 2018 en stelt dat
de robuuste verbindingszones geschrapt worden.
Ik ontraad deze motie
Nr. 26 Motie El Fassed (GL) c.s.
Verzoekt de regering, voordat uitvoering zal worden gegeven aan het
regeerakkoord, inzicht te geven in de totale kosten en opbrengsten van de
voorgestelde bezuinigingen op natuur waarbij de economische waarde van natuur
in Nederland wordt meegewogen.
Met u ben ik van mening dat het belangrijk is de economische waarde van natuur
in beeld te brengen. Ik zal daarom op korte termijn opdracht geven om een
"TEEB studie" (The Economics of Ecosystems and Biodiversity) voor Nederland te
laten doen. Daar wil ik de uitvoering van het regeerakkoord echter niet afhankelijk
van maken.
Ik ontraad deze motie
Nr. 27 Motie Wiegman4van Meppelen4Scheppink (CU)
Verzoekt de regering om met de provincies en de partners van het Manifest te
zoeken naar (financiële) mogelijkheden om de ecologische hoofdstructuur op
ecologisch verantwoorde wijze af te maken en met hen uiterlijk in het voorjaar
een plan van aanpak (inclusief tijdpad) op te stellen, waarin duidelijk is hoe de
EHS in 2018 wordt gerealiseerd en waarbij het nog een aantal jaren daarna
mogelijk is grond aan te kopen,
Ik heb aangegeven dat de EHS wordt herijkt en in 2018 af is. Daarbij staat een
goed beheer van de al gerealiseerde delen van de EHS voorop. Ik wil mij niet blind
staren op aantallen hectares. Het gaat mij om de kwaliteit van het systeem, dat ik
vooral via agrarisch en particulier natuurbeheer wil invullen. Binnen de
beschikbare financiële kaders. Mijn ministerie is verantwoordelijk voor de
herijking, maar met de provincies en de partners van het Manifest zal ik
overleggen op welke wijze de herijkte EHS wordt afgerond. Uiteraard zal ik dat zo
spoedig mogelijk doen, maar ik wijs er op dat de aanpak mede afhankelijk is van
het met de provincies te bereiken Bestuursakkoord.
Ondersteuning van beleid.
Nr. 28 Motie Wiegman (CU) en Jacobi (PvdA)
Verzoekt de regering op korte termijn met de eilandelijke overheden en
maatschappelijke organisaties in overleg te treden om te komen tot aanvullende
bepalingen voor natuurbescherming op de BES eilanden en het geld dat
beschikbaar is voor natuurbeheer op de BES eilanden ook als zodanig te labelen;
Op grond van de Wet grondslagen natuurbeheer en bescherming BES zijn de
eilanden verantwoordelijk voor de regelgeving op het terrein van de
natuurbescherming op de BES eilanden. In de komende periode (2011) zal,
onder ten behoeve van het op te stellen natuurbeleidsplan (2011 2016) overleg
gepleegd worden met de eilandelijke overheden en maatschappelijk organisaties
over de huidige regelgeving en de noodzaak voor aanvullende bepalingen.
De BES eilanden ontvangen een vrije uitkering van waaruit ook de
verantwoordelijkheden op het terrein van natuurbeheer en visserij gefinancierd
moeten worden. De kosten voor de eilanden zijn geschat op 800.000 euro per
jaar. De huidige inzet vanuit het rijk is om in overleg met de lokale overheden
zeker te stellen dat de besteding van 800.000 ten goede komt aan natuurbeheer
en duurzame visserij op de BES eilanden
Ondersteuning van beleid
Nr. 29 Motie Wiegman (CU) en Jacobi (PvdA)
Verzoekt de regering de Regeling Draagvlak Natuur structureel voort te zetten.
De Regeling Draagvlak Natuur is dit jaar voor het laatst opengesteld als onderdeel
van een pilot waarbij de regeling is uitgebreid met Duurzaam Voedsel. De
ervaringen die met deze pilot worden opgedaan worden gebruikt bij de
ontwikkeling van een brede regeling voor maatschappelijke initiatieven. Op dit
moment is nog geen definitieve keuze gemaakt ten aanzien van het doel en de
reikwijdte van de regeling en daarmee het budget. Een keuze hierin is voorzien
begin 2011 na de evaluatie van de pilot.
Ik ontraad deze motie
Nr. 30 Motie Wiegman4van Meppelen4Scheppink (CU) en El Fassed (GL)
Verzoekt de regering bij invulling van de bezuinigingen op de EL&I begroting 2012
en verder het Rijksbudget voor natuurbeheer te ontzien zodat voldaan kan worden
aan de afspraken in het nieuwe subsidiestelsel natuur en landschap en recht te
doen aan het uitgangspunt van het stelsel dat gelijk beheer gelijk vergoed wordt
ongeacht de beheerder (agrariërs, andere particulieren en terreinbeherende
organisaties),
Het nieuwe subsidiestelsel voor natuur en landschap SNL is een
verantwoordelijkheid van de provincies.
Ik ontraad deze motie
Nr. 31 Motie Wiegman4van Meppelen Scheppink (CU)
Verzoekt de regering met een structurele oplossing te komen voor rietlandbeheer
onder Staatsbosbeheer en bovendien rietlandbeheer te blijven uitbetalen conform
vastgestelde normkosten,
Het financiële kader van het regeerakkoord en de te ontwikkelen afspraken van
decentralisatie van het natuurbeleid naar de provincies zijn leidend.
Het wordt hiermee de verantwoordelijkheid van de betrokken partijen en van de
provincie om in het Nationaal Park de Wieden en de Weeribben een duurzame
oplossing te ontwikkelen. Randvoorwaarde is wel dat riettelers die werken onder
verschillende grondeigenaren op dezelfde wijze worden behandeld.
Ik ontraad deze motie
Nr. 32 Motie Van der Staaij (SGP), Dijkgraaf (SGP), Lodders (VVD) en
Koopmans (CDA)
verzoekt de regering, de selectie en aanwijzing van Habitatrichtlijngebieden,
inclusief aanwijzingsbesluiten en instandhoudingsdoelstellingen, te evalueren en te
bezien of met inachtneming van bovengenoemde constateringen aanpassingen
gewenst zijn,
In het regeerakkoord is opgenomen dat rek en ruimte binnen de toepasselijke
Europese richtlijnen optimaal benut zal worden en dat nationale koppen worden
opgespoord en verwijderd. Ik zie het verzoek om deze evaluatie uit te voeren in
het verlengde van deze aanpak.
Als uit de evaluatie blijkt dat aanpassingen wenselijk en mogelijk zijn, zal ik de
noodzakelijke stappen zetten richting de Europese Commissie.
De motie is ondersteuning van beleid.
Nr. 33 Motie El fassed (GL), Wiegman4van Meppelen Scheppink (CU),Van
Veldhoven (D66) en Jacobi (PvdA)
Verzoekt de regering op korte termijn een plan van aanpak te presenteren waarin
zij de afspraken uit het nieuwe Biodiversiteitsverdrag vertaalt naar Nederlands
beleid zodat de doelstellingen voor 2020 dit keer wel binnen bereik komen.
Op 14 december a.s. presenteert Commissaris Potocnik de nieuwe EU
biodiversiteitstrategie in de milieuraad. De minister van Infrastructuur en milieu
zal dan een eerste appreciatie geven. In het vroege voorjaar van 2011 zal de
regering uw Kamer een uitgebreidere reactie doen toekomen, waarin tevens een
agenda voor de toekomst.
Motie is ondersteuning van beleid.
Nr. 34 Motie Ouwehand (PvdD), El fassed (GL), Van Veldhoven (D66),
Jacobi (PvdA)
Spreekt uit dat de Natura 2000gebieden in 2010, volgens afspraak,
definitief aangewezen worden.
In het Wetgevingsoverleg Natuur heb ik uiteen gezet dat ik zo'n 40 60 gebieden
nu nog niet ga aanwijzen. Ik verwijs voor de verdere toelichting naar mijn reactie
op motie 24 van mevrouw Van Veldhoven cs
Ik ontraad deze motie.
Nr. 35 Motie Ouwehand (PvdD)
Verzoekt de regering, onverkort vast te houden aan de afgesproken taakstelling
voor de Ecologische Hoofdstructuur inclusief de realisatie van het
Oostvaarderswold.
Het voorstel is niet conform die lijn die is afgesproken binnen het regeerakkoord.
Binnen de huidige kaders van dit regeerakkoord zijn niet langer de financiële
middelen aanwezig om de EHS te realiseren met de afgesproken taakstelling. Ik
heb aangegeven dat de EHS wordt herijkt. Daarbij wil ik mij niet blind staren op
aantallen hectares. Het gaat mij om de kwaliteit van het systeem, dat ik vooral via
agrarisch en particulier natuurbeheer wil invullen. Grondaankopen zijn alleen nog
nodig voor de afronding van gebieden en waar dit niet via beheer kan worden
opgelost.
In het regeerakkoord is aangegeven dat de robuuste verbindingszones worden
geschrapt.
Ik ontraad deze motie
Nr. 36 Motie Ouwehand (PvdD)
Verzoekt het kabinet, te kwantificeren welke personele inzet nodig is om
bestaande afspraken te proberen te veranderen, en wat deze inzet de
samenleving kost.
Ik geef uitvoering aan het regeerakkoord binnen de beschikbare personele
capaciteit. Ik ben niet bereid de inzet te kwantificeren.
Ik ontraad deze motie
Nr. 37 Motie Ouwehand (PvdD)
Verzoekt de regering, in overleg met België naar oplossingen te zoeken waardoor
verdere verdiepingen van de Westerschelde niet meer aan de orde zullen zijn.
Binnen het Rijk is de staatssecretaris van I&M, de heer J. Atsma, de
eerstverantwoordelijke bewindspersoon voor het beheer van de rijkswateren
waaronder de Westerschelde. Hij zal de motie beantwoorden en tijdens de
begrotingsbehandeling van het ministerie van I&M zal deze motie in stemming
worden gebracht.