Inspiratie voor het hotel interieur opdoen tijdens tripjes


MAASTRICHT, 20101111 -- Ontwerpers en stylisten doen vaak inspiratie op tijdens reizen die ze maken. Waarom zouden wij, van Townhouse , dat niet ook doen? De woonredactie bezoekt vier weken lang logeeradressen met een bijzondere sfeer op zoek naar de interieurgeheimen en de beste tips. Zo ontstaat een beeld dat inspiratie biedt voor thuis. Een sfeerbeeld.

Hoe mooi het woonkamer design ook is, het is niet zaligmakend. Belangrijker is het om je thuis te voelen in een woning. Het Townhouse Hotel in Maastricht is daarom geen typisch designhotel, volgestopt met spullen van grote ontwerpers. Het is een gezellige Maastrichtse woonkamer waarin mensen het gevoel hebben dat ze logeren bij een goede vriend. Ontwerper Tim Derhaag bedacht het hotel samen met directeur Paul Rinkens. `In een hotel kun je je ontheemd voelen. Ik reis veel en in sommige hotels heb ik helemaal niet in de gaten waar ik ben. In Townhouse ervaar je meteen het gevoel van Maastricht. Gezellig, huiselijk en alledaags. Maar toch niet gewoon.' Derhaag ontwierp de 'woonkamer van de stad' vanuit een frisse blik, mede omdat hij nog nooit een hotel had ontworpen. `Ik dacht buiten de hokjes. Waarom zou je bijvoorbeeld een compleet nieuw hotelservies aanschaffen? Leuker vond ik het om oude onderdelen van keramiek en porselein van Limburgse fabrikanten als Mosa en Regout te mixen. Het Mosa en Regout servies werd aangeleverd door mensen uit de regio, als een soort omgekeerde veiling. Het is een leuke verzameling geworden, dat heb ik thuis ook. Het draagt bij aan de levendigheid en geloofwaardigheid van je interieur.' Derhaag vindt dat de inrichting `echt' moet zijn, zonder decors waar je zo doorheen prikt. `We hebben niets vastgelijmd in de hotelkamers en de gasten mogen alles gebruiken, zoals de boeken en tijdschriften die in de kamers liggen.'

Het Townhouse hotel richt zich op de `moderne reiziger'. De kamers zijn minimaal ingericht met moderne voorzieningen. `Net als een logeerkamer, die zijn vaak ook vrij eenvoudig.' Hoewel bijvoorbeeld de accessoires van de kringloop komen, is het hotel niet lukraak ingericht. `Je moet kritisch zijn als je iets koopt. Van de honderd spullen pik ik er maar vijf uit om te gebruiken. En de meubels zijn allemaal nieuw. Veel uit de omgeving, bijvoorbeeld stoelen van Artifort, sanitair van Sphinx en tegels en servies van Mosa. En je slaapt op Preparing Dreams van de jonge ontwerpster Joni Neelen: Een bed met ingebouwd kledingrek, lampjes en nachtkastje, waardoor de hotelkamer snel verandert in een persoonlijke omgeving. We vertellen graag het verhaal achter alle woonkamer meubels en het is mooi meegenomen als veel uit de eigen streek komt. Zo'n hotel zou je ook in andere delen van Nederland kunnen opzetten, maar dan zou het er heel anders uitzien. De omgeving bepaalt de inrichting. Hier is het typisch Maastricht, met een brocantesfeertje en Limburgse bourgondische gezelligheid.'

De basis van het hotel interieur is eenvoudig, met een vleugje humor hier en daar. Dat begint al bij de receptie van het hotel. Hier staat een pan soep te pruttelen voor de gasten. `En je kunt hier lekker zelf een glaasje wijn pakken of iets anders lekkers. Zin in gezelschap? Huur dan een goudvis. Alles is heerlijk vrijblijvend.' Derhaag vond het een uitdaging om de gezamenlijke ruimte, goed voor honderd mensen, huiselijk te houden. `Dat is behoorlijk goed gelukt, mensen lopen hier soms zelfs op blote voeten rond. En overal liggen boeken en spelletjes. Je ontbijt aan een lange tafel met andere gasten, dat schept een band en het geeft onverwachte gesprekken en gezelligheid. Net als thuis aan de keukentafel.'
Het hotel hangt aan elkaar van bedachte toevalligheden. Bijvoorbeeld met muurschilderingen. Stencil kunstenares Hazel Oosterhof voorzag de wanden van afbeeldingen, zoals een rijtje mieren, een achtergebleven handtasje en een geintje bij het liftknopje. `Hierdoor krijg je het gevoel dat er geleefd wordt, dat meer mensen ervan hebben genoten om hier te zijn.' Ook de lift geeft stof tot praten, omdat hij is behangen met nieuwe en oude posters.

Het low budget design hotel Townhouse is met nadruk niet typisch. `Natuurlijk is het dat wel, maar dan op een andere manier. Het is vormgeven, maar eigenlijk ook niet. Hier heb je geen discussie over mooi of lelijk. Het alledaagse wordt bijzonder. We merkten dat mensen dat weer nodig hebben. Alles om je heen is herkenbaar en toch nieuw. Zoals het servies, dat zou ook van je tante kunnen zijn geweest.' Het hotel is niet wars van vernieuwing. `We zijn nu bezig met het nog duurzamer maken van het hotel, zodat we straks aan het Green Key keurmerk voldoen.' Na een nachtje in het Townhouse hotel waardeer je weer het alledaagse. `Mensen zijn constant op zoek naar bijzondere dingen. Maar waardeer nu eens wat je al hebt en maak van het gewone iets bijzonders. Denk niet overal over na en houdt het persoonlijk. Dingen zijn bijzonder , omdat ze van jou zijn en niet van de buurman.'

Voor meer informatie neemt u een kijkje op de website van Townhouse Designhotel . Hier kunt u tevens online een hotelkamer boeken.