Stichting Promotie Televisiereclame

Amstelveen, 11 november 2010

2010 topjaar voor televisie

Het jaar 2010 wordt een topjaar voor televisie: de kijktijd loopt op, er wordt meer reclame gekeken en de reclamebestedingen stijgen sterk. Dit meldt SPOT in haar Televisierapport 2010, dat vandaag verschijnt.

Televisiereclame
Door de hoge kijkdichtheid wordt ook de reclame op televisie beter bekeken. Het dagbereik van televisie ligt op 80%, het reclame-dagbereik op ruim 70%. Er wordt in 2010 ongeveer 18 minuten per dag naar reclame gekeken, in 2009 was dat 17 minuten. Dit maakt ca. 9% van de kijktijd uit.

De lengte van de reclamefilmpjes wordt geleidelijk aan korter. Gemiddeld ligt dit nu rond de 24 seconden. Anderzijds zien we dat 30% van de campagnes een zogenaamde twin spot strategie hanteert. Dit fenomeen blijft maar toenemen. In 2005 lag dit percentage nog rond de 20%. De gemiddelde lengte van de gecombineerde spot ligt tegen de 35 seconden.

Reclamebestedingen
De reclamebestedingen voor televisie laten in 2010 een krachtig herstel zien na het crisisjaar 2009. In de USA stijgen de bestedingen in Q1 met 10%. Zij spreken in het kader van televisie over "Most bang for buck". In Nederland stijgen de bestedingen in het tweede kwartaal van 2010 met maar liefst 15%.

De stijging is ook terug te zien in de toename van het aantal adverteerders dat op televisie actief is (ruim 1000) en het aantal merken waarvoor wordt geadverteerd (bijna 2000).

Tegen de trend in hebben de grote adverteerders (top 10) in 2009 meer geadverteerd dan het jaar daarvoor. Zij hebben 'anticyclisch' geadverteerd en in 2009 bijna 25% meer GRPs ingezet dan het jaar daarvoor.

Kijktijd
De kijktijd naar televisie loopt in 2010 flink op. Zowel in het voorjaar (mede door het WK Voetbal), als in de zomer en het najaar, ligt de kijktijd hoger dan in 2009. De stijgende trend in de kijktijd wordt weergegeven in de SKO metingen en was ook al zichtbaar in het Tijdbestedingsonderzoek van SPOT. De stijgende kijktijd maakt deel uit van een wereldwijde opwaartse trend in het televisiekijken.

Naast de kijktijd voor het 'live' kijken tijdens de uitzending, neemt ook de tijd toe voor het kijken op een ander tijdstip. Dit zijn de zelf opgenomen programma's via de hard disk recorder en de programma's die via Uitzending Gemist e.d. worden bekeken. Ook deze laten beide een stijgende trend zien.

Het televisiekijken concentreert zich op een beperkt aantal zenders. De top 20 zenders nemen bijna 90% van de kijktijd voor hun rekening. De top 10 bijna 80% en de top 5 realiseert ongeveer 60% van de kijktijd.

In 2010 worden naar verwachting een record aantal van bijna 2 miljoen televisietoestellen verkocht. Dit betekent dat 1 op de 4 huishoudens een nieuw toestel aanschaft. Door dit groeiende aantal kan de introductie van technologische vernieuwingen steeds sneller verlopen. De uitrol van nieuwe technieken kan nu in 4 à 5 jaar worden gerealiseerd. Dit wordt met name voorzien voor TV's met internet-aansluiting. Over SPOT
SPOT is het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. Voor de uitvoering van haar taken is SPOT onder meer op de volgende wijzen actief:
* Onderzoek naar het gebruik van televisie en de effecten van televisiereclame
* Participatie in de Stichting Kijkonderzoek (SKO) voor de dagelijkse meting van de kijkcijfers en de controle van de uitgezonden commercials
* TIP, het Televisie Informatie Punt, voor het stroomlijnen van het informatie-verkeer tussen zenders en markt
* Vertegenwoordiging van de televisiezenders bij reclameregulering

In SPOT participeren de volgende organisaties:
STER Discovery Networks ORN
RTL Nederland FOX Channels Benelux AT5
SBS Broadcasting Disney Channel Benelux MTV Networks

Voor meer informatie, zie www.spot.nl
einde persbericht