Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
Succes Facebook leidt tot explosieve groei advertentie-inkomsten
Amstelveen, 10 november 2010 - Het aantal actieve gebruikers van Facebook
maakt in Nederland nog steeds een stormachtige groei door. Eind 2009 werd
de magische grens van 2 miljoen gebruikers doorbroken en nog geen jaar later
staat de teller al op ruim 3,1 miljoen actieve gebruikers. Slechts 11% van de
gebruikers is jonger dan 18 jaar, 54% van de gebruikers heeft een leeftijd
tussen de 18 en 35 jaar, en 35% van de gebruikers is 35+. De verhouding
man/vrouw is nagenoeg gelijk. Wereldwijd bezoekt één op de drie gebruikers
Facebook vanaf een mobiele telefoon.
Steeds populairder onder adverteerders
De populariteit van Facebook is ook bij adverteerders niet onopgemerkt gebleven.
B!Digital heeft sinds maart 2010, in samenwerking met diverse gerenommeerde
mediabureaus, tientallen campagnes gemanaged. Bovendien is het gemiddelde
campagnebudget de afgelopen drie maanden flink gestegen.
Volgens Taaf von Brucken Fock, Managing Director van Buongiorno Nederland, is
een duidelijke trend waarneembaar. "In eerste instantie was men zoekende en werd
er met testbudgetten van 5.000 tot 10.000 euro vooral ingezet op marketplaceadvertenties.
Nu zijn budgetten van 20.000 euro meer regel dan uitzondering en
hebben ook grote adverteerders de weg naar Facebook gevonden. Ook de vraag
naar applicaties neemt toe. Onlangs lanceerde B!Digital de Facebook-applicatie voor
Etos en inmiddels wordt er hard gewerkt aan diverse andere applicaties."
Cases facebook.com en yourfacebookmanager.nl
Omdat social advertising nieuw is voor veel marketeers, is er vraag naar cases en
resultaten van campagnes. Op Facebook wordt per branche een overzicht gepresenteerd
met case studies van internationale campagnes.
Facebook heeft B!Digital gevraagd om samen met haar adverteerders een aantal
cases voor facebook.com uit te werken. In deze cases worden in overleg met de
adverteerder de briefing, planning en behaalde resultaten gedeeld.
Om de ontwikkeling van cases meer kracht bij te zetten, heeft B!Digital besloten om
een eigen platform te openen waar social advertisingcases met de mediabranche
worden gedeeld: yourfacebookmanager.nl. De site is in opbouw en wordt de
komende weken flink doorontwikkeld met best practices, cases en andere relevante
informatie over de social mediabranche. Adverteerders zoals Samsung, Etos en Nike
hebben inmiddels positief gereageerd op dit initiatief en de Philips Wake-Up Lightcampagne,
die op dit moment draait, zal naar alle waarschijnlijkheid nog dit jaar
leiden tot een interessante case.
Over B!Digital, onderdeel van Buongiorno Group
B!Digital is een full service digital marketing- en advertisingbureau, en joint venture
tussen de Buongiorno Group, wereldleider in mobile content en digital entertainment,
en Mitsui, een toonaangevend Japans handelshuis met wereldwijde investeringen.
- EINDE PERSBERICHT -
Noot voor de redactie (