Ingezonden persbericht


Persbericht Amsterdam / Leidschendam, 11 november 2010

'Week van het pinnen' groot succes

Tijdens de Week van het pinnen, die plaats vond van 1 tot en met 7 november, hebben consumenten massaal gepind. Ruim twee en veertig miljoen pintransacties in één week. Dat is 13,4% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De doelstelling is hiermee ruimschoots gehaald. De Week van het pinnen is een initiatief van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen en Currence.

'Het succes is met name te danken aan het feit dat alle partijen in de pinketen zoals winkels, supermarkten, benzinestations, horecagelegenheden, brancheorganisaties, betaalterminalleveranciers en banken samen de boodschap hebben uitgedragen: Pinnen, graag!', aldus Henk van den Broek, voorzitter van de Stichting.

Er zijn veel activiteiten tijdens de Week van het pinnen ontplooid om de consument over te halen vaker te pinnen. Hoogvliet, IKEA enAction kregen de prijs voor de meest actieve winkelorganisaties. Anneke van Kempen, woordvoerder van Hoogvliet: 'Bij ons is veel gepind. Wellicht omdat onze klanten wisten dat we voor elke pintransactie een kleine bijdrage zouden geven aan het Jeugdsportfonds. Hierdoor hebben ook klanten gepind die dit normaal niet doen. We hopen dat ze voortaan blijven pinnen.' Ellen van den Boomgaard, woordvoerder IKEA Nederland: 'Om het pinnen te stimuleren, hebben we onze knuffelactie tbv de onderwijsprojecten van UNICEF en Save the Children ingezet, om nog meer geld te kunnen doneren aan dit goede doel. Bij IKEA worden vooral veel grotere bedragen gepind. Maar uiteraard is het geen probleem om ook kleine bedragen met pin af te rekenen.'

Ook de brancheorganisaties hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van de Week van het pinnen. ProVoet (Brancheorganisatie voor de Pedicure), de Nederlandse brood- en banketbakkers ondernemersvereniging en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) waren hierin uitblinkers. Eus Peters van KHN geeft aan dat bij steeds meer cafés en fastservice bedrijven juist ook de kleinere bedragen werden gepind. 'Hoe minder cash, hoe groter de veiligheid in de horeca'.

SNS Bank heeft bijvoorbeeld tijdens de Week van het pinnen een oproep op haar geldautomaten geplaatst: 'Waarom geld opnemen? Betalen met uw pas is snel en makkelijk.' Want waarom eerst geld op nemen om het vervolgens weer uit te geven.

Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen is een samenwerkingsverband van alle banken en belangenbehartigers van ondernemers - Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca NNederland en de organisaties voor de tankstationbranche. Currence is merkeigenaar van PIN.