Hoofdcommissaris Bernard Welten brengt virtueel bezoek aan Habbo Hotel

11/11/2010 13:03

Telegraaf Media Nederland

Hoofdcommissaris Bernard Welten brengt virtueel bezoek aan Habbo Hotel

Amsterdamse hoofdcommissaris bezoekt tienercommunity in het kader van de overheidscampagne 'Veilig Internetten'.

Amsterdam, 11 november 2010 - Ter afsluiting van de Postbus 51 campagne 'Veilig Internetten' in tienercommunity Habbo gaat hoofdcommissaris van Politie Amsterdam-Amstelland Bernard Welten morgen, vrijdag 12 november, van 15.30 tot 16.30 uur in Habbo in gesprek met jongeren over wachtwoordveiligheid en computercriminaliteit.

Welten is daarmee de eerste hoofdcommissaris die zijn opwachting maakt in de virtuele jongerenwereld. Welten hecht veel belang aan goede voorlichting over beschermingsmaatregelen tegen cybercrime, met name als het om jongeren gaat: "Het internet biedt jongeren ongekende mogelijkheden, maar daarbij lopen zij helaas ook het risico slachtoffer te worden van internetcriminelen. Daarom is het cruciaal om uit te leggen hoe je door veilig en verantwoord internetgebruik kan voorkomen dat je slachtoffer wordt.", aldus hoofdcommissaris Welten.

In de 'Hacker Hunt Headquarters', de kamer die speciaal voor de campagne in het hotel is ingericht, kunnen maximaal tachtig jongeren tegelijk de hoofdcommissaris in een chatgesprek van alles vragen over veilig internetten en hun meningen en ervaringen met hem bespreken, terwijl nog eens 1000 Habbo's live kunnen meekijken.

Veiligheid door samenwerking overheid en publieke sector

Jongerencommunity Habbo, het Ministerie van Veiligheid en Justitie en het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie voeren momenteel gezamenlijk campagne om jongeren te stimuleren goed met hun wachtwoorden om te gaan. Deze "Hacker Hunt" richt zich met name op jongeren van 12 t/m 17 jaar. De rijksoverheid heeft ervoor gekozen deze bewustwordingscampagne uit te voeren samen met Habbo, omdat de overheid in de strijd tegen cybercriminaliteit sterk vertrouwt op het nut en de noodzaak van publiek- private samenwerking. Habbo ging graag in op het voorstel, omdat ze een veilige omgeving wil bieden voor jongeren en deze verantwoordelijkheid voor haar jonge doelgroep serieus neemt.

Hacker Hunt trekt 95.000 bezoekers

De afgelopen drie weken hebben de gebruikers van Habbo kennis kunnen maken met de landelijke campagne 'Veilig Internetten' van de overheid. In dat verband hebben ze tips kunnen vinden hoe ze hun persoonlijke gegevens op internet kunnen beschermen. Meer dan 95.000 jongeren bezochten de Headquarters van de Hacker Hunt. Habbo's leerden in spelsituaties dat het belangrijk is om een sterk wachtwoord te kiezen, dat wachtwoord regelmatig te wisselen en het geheim te houden. Ook deden 21.000 van hen een quiz waarmee ze getest zijn op hun kennis over wachtwoorden die bestand zijn tegen hackers. Meer dan 6.000 Habbo's deden de Hacker Hunt Quest, waarbij ze een beruchte hacker moesten opsporen door in zijn huid te kruipen. Momenteel kunnen Habbo's hun eigen hackerhunt- technieken presenteren via zelfgemaakte filmpjes of foto's. Tot slot worden Habbo's later deze maand in de gelegenheid gesteld om te chatten met experts onder wie een professionele hacker.

Waarom een wachtwoordencampagne gericht op jongeren?

Jongeren internetten bovengemiddeld veel. Voor de meeste online activiteiten gebruiken ze een wachtwoord, waarmee ze hun persoonlijke en gevoelige informatie beveiligen. Bij de meeste activiteiten wordt de identiteit van de gebruiker uitsluitend met behulp van dit wachtwoord geverifieerd. Met een goed en geheim wachtwoord kan worden voorkomen dat kwaadwillenden bij die informatie kunnen komen en daar misbruik van maken. Slordige omgang met wachtwoorden kan er toe leiden dat een account gehackt wordt en de gegevens gebruikt worden om uit naam van het slachtoffer te handelen. In de praktijk blijken jongeren onzorgvuldig om te gaan met de geheimhouding van hun wachtwoord en ze kiezen lang niet altijd een veilig wachtwoord.

https://www.wisseljewachtwoord.nl/

Over Habbo, TTG Sulake

Habbo Hotel is met gemiddeld 1,2 miljoen unieke bezoekers per maand de grootste virtuele jongerencommunity in Nederland. Habbo biedt gebruikers de mogelijkheid zich te uiten op een creatieve en positieve manier. Bezoekers betreden het hotel met een eigen karakter: een Habbo. Daarmee kunnen ze op avontuur in het hotel: vrienden maken, meedoen aan gratis games en activiteiten, kamers aanmaken en inrichten. Daarnaast organiseert Habbo, samen met maatschappelijke organisaties, themamiddagen en educatieve activiteiten.

Habbo Hotel is beschikbaar in 11 verschillende talen in meer dan 150 landen. Wereldwijd heeft Habbo maandelijks 15 miljoen unieke bezoekers en meer dan 172 miljoen geregistreerde gebruikers. (bron: Quantcast). Meer dan 90% van de Habbo-gebruikers zijn 10-18 jaar oud en het aantal jongens en meisjes is ongeveer gelijk (56% jongens, 44% meisjes). Habbo-gebruikers spenderen gemiddeld 42 minuten op de site per bezoek. Habbo Hotel/TTG Sulake B.V. is in Nederland een joint venture tussen Sulake Oy. & Telegraaf Media Nederland.

www.habbo.nl

Over de Postbus 51 campagne Veilig Internetten

Het Ministerie van Veiligheid en Justitie en het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie voeren dit jaar voor een tweede keer een Postbus 51 campagne om mensen er op te wijzen dat het belangrijk is om op internet voorzichtig om te gaan met hun persoonsgegevens. Naast radio- en tv spots werden in 2010 online campagnes op Marktplaats en Habbo gedraaid. Daarnaast heeft er een viral- campagne gelopen, waarbij mensen een nep-nieuwsitem konden doorsturen naar vrienden en bekenden, over een misdaadjournalist die undercover gaat bij een bende hackers en valse documenten koopt op naam van de ontvanger van het nieuwsitem (op basis van gegevens die online te vinden waren over deze ontvanger).

www.nederlandveilig.nl/veiliginternetten





http://www.habbo.nl


Noot voor de redactie:

Mededeling aan redacties (