Waterschap Brabantse Delta
114 ideeën
Waterschap sluit Wilde Water Week af met 114 ideeën
Waterschap Brabantse Delta nam vorige week deel aan de Wilde Water
Week, een week waarin het genereren van ideeën centraal stond. Winnaar
van deze ideeënwedstrijd is de toepassing van de Quick Response Code
(QR-code), onder andere in de dienstverlening, communicatie en educatie
van het waterschap. Dit idee werd zowel ingediend door medewerkers van
de afdeling bediening & beheer als door de afdeling communicatie. De
keuze van de medewerkers voor dit idee toont dat zij kiezen voor
moderne communicatie om het werk beter aan de buitenwereld te laten
zien.
Voorbeeld van een Quick Response Code (QR-code) Quick Response Code
De QR-code is een vierkante afbeelding, opgebouwd uit blokjes. Deze
code, die een vervolg is op de streepjescode, duikt op diverse plaatsen
op, in de krant, tijdschriften maar ook op straat. Met een moderne
smartphone kan een foto worden genomen van dat plaatje waarna
automatisch op de smartphone een webpagina wordt getoond over het
onderwerp waar de QR-code bij staat.
Toepassingen
Met deze QR-code kan het waterschap bij projecten en objecten op een
eenvoudige en moderne manier informatie geven over het project of
object. Maar inwoners kunnen met behulp van deze code ook meldingen
doorgeven aan het waterschap, bijvoorbeeld als ze ergens vervuild water
constateren. Met een QR-code bij de hand, bijvoorbeeld op de stuw of op
een kaart, kunnen ze op termijn hun bevindingen melden of vragen
stellen via een webformulier dat op hun smartphone verschijnt nadat
ze van de QR-code een foto hebben gemaakt. Ook de interne toepassing
van de QR-code wordt verder onderzocht, bijvoorbeeld bij het beheer van
waterstaatkundige kunstwerken van het waterschap.
Communicatieve toepassing als proef
De afdeling communicatie past de QR-code als proef toe op het
informatiebord dat bij landgoed Bouvigne wordt geplaatst. Op dit
landgoed is het kantoor van waterschap Brabantse Delta gevestigd. De
QR-code linkt dan naar een speciale website die in de maak is over het
kasteel, de tuinen en overige historische elementen op dit landgoed.
Moderne middelen
De keuze van de medewerkers voor dit idee toont dat zij kiezen voor
moderne communicatie om het waterschapswerk beter aan de buitenwereld
te laten zien.
Een pluspunt daarbij is dat dit eenvoudig en tegen weinig kosten kan.
De QR-code kan eenvoudig en kosteloos via een speciale website worden
gemaakt en overal op worden afgedrukt. De inzet van dit moderne middel
in de communicatie en educatie is van groot belang voor het waterschap.
Kennis van en begrip voor het waterschapswerk zijn belangrijk om goed
ons werk te kunnen doen. Op deze wijze spreken we ook jonge mensen aan.
Stimulans
Dijkgraaf Joseph Vos reikte de prijs uit tijdens de afsluitende
bijeenkomst. Hij bedankte alle medewerkers die een idee hebben
ingestuurd en was blij dat sommige inzenders samen hebben gewerkt bij
het uitwerken van het idee. "Dit moet een stimulans zijn om vernieuwend
te blijven denken en werken. De vele ontwikkelingen die landelijk op
dit moment spelen, vragen daar ook om." Hij doelt daarmee onder andere
op het voornemen om een bestuursakkoord tussen het rijk en de
waterschappen te tekenen over de taakverdeling op het gebied van het
waterbeheer en de ontwikkelingen op het gebied van het Nationaal
Deltaprogramma. Hij wenste iedereen succes met de uitvoering van de
ideeën en hoopt op een goed vervolg volgend jaar.
||||||||||||||||| ||||||||||||||||| |||||||||||||||||
||||||||||||||||| ||||||||||||||||| |||||||||||||||||