Waterschap Brabantse Delta


114 ideeën

Waterschap sluit Wilde Water Week af met 114 ideeën

Waterschap Brabantse Delta nam vorige week deel aan de Wilde Water Week, een week waarin het genereren van ideeën centraal stond. Winnaar van deze ideeënwedstrijd is de toepassing van de Quick Response Code (QR-code), onder andere in de dienstverlening, communicatie en educatie van het waterschap. Dit idee werd zowel ingediend door medewerkers van de afdeling bediening & beheer als door de afdeling communicatie. De keuze van de medewerkers voor dit idee toont dat zij kiezen voor moderne communicatie om het werk beter aan de buitenwereld te laten zien.

Voorbeeld van een Quick Response Code (QR-code) Quick Response Code De QR-code is een vierkante afbeelding, opgebouwd uit blokjes. Deze code, die een vervolg is op de streepjescode, duikt op diverse plaatsen op, in de krant, tijdschriften maar ook op straat. Met een moderne smartphone kan een foto worden genomen van dat plaatje waarna automatisch op de smartphone een webpagina wordt getoond over het onderwerp waar de QR-code bij staat.

Toepassingen
Met deze QR-code kan het waterschap bij projecten en objecten op een eenvoudige en moderne manier informatie geven over het project of object. Maar inwoners kunnen met behulp van deze code ook meldingen doorgeven aan het waterschap, bijvoorbeeld als ze ergens vervuild water constateren. Met een QR-code bij de hand, bijvoorbeeld op de stuw of op een kaart, kunnen ze op termijn hun bevindingen melden of vragen stellen via een webformulier dat op hun smartphone verschijnt nadat ze van de QR-code een foto hebben gemaakt. Ook de interne toepassing van de QR-code wordt verder onderzocht, bijvoorbeeld bij het beheer van waterstaatkundige kunstwerken van het waterschap.

Communicatieve toepassing als proef
De afdeling communicatie past de QR-code als proef toe op het informatiebord dat bij landgoed Bouvigne wordt geplaatst. Op dit landgoed is het kantoor van waterschap Brabantse Delta gevestigd. De QR-code linkt dan naar een speciale website die in de maak is over het kasteel, de tuinen en overige historische elementen op dit landgoed.

Moderne middelen
De keuze van de medewerkers voor dit idee toont dat zij kiezen voor moderne communicatie om het waterschapswerk beter aan de buitenwereld te laten zien.
Een pluspunt daarbij is dat dit eenvoudig en tegen weinig kosten kan. De QR-code kan eenvoudig en kosteloos via een speciale website worden gemaakt en overal op worden afgedrukt. De inzet van dit moderne middel in de communicatie en educatie is van groot belang voor het waterschap. Kennis van en begrip voor het waterschapswerk zijn belangrijk om goed ons werk te kunnen doen. Op deze wijze spreken we ook jonge mensen aan.

Stimulans
Dijkgraaf Joseph Vos reikte de prijs uit tijdens de afsluitende bijeenkomst. Hij bedankte alle medewerkers die een idee hebben ingestuurd en was blij dat sommige inzenders samen hebben gewerkt bij het uitwerken van het idee. "Dit moet een stimulans zijn om vernieuwend te blijven denken en werken. De vele ontwikkelingen die landelijk op dit moment spelen, vragen daar ook om." Hij doelt daarmee onder andere op het voornemen om een bestuursakkoord tussen het rijk en de waterschappen te tekenen over de taakverdeling op het gebied van het waterbeheer en de ontwikkelingen op het gebied van het Nationaal Deltaprogramma. Hij wenste iedereen succes met de uitvoering van de ideeën en hoopt op een goed vervolg volgend jaar. ||||||||||||||||| ||||||||||||||||| ||||||||||||||||| ||||||||||||||||| ||||||||||||||||| |||||||||||||||||