CDA
Ferrier: Ieder talent telt
vrijdag 12 november 2010
âIeder talent telt.â Dat was de hoofdboodschap van CDA-kamerlid
Kathleen Ferrier tijdens de onderwijsbegroting deze week. We kunnen
geen talent onbenut laten, we hebben vaklui en hoogopgeleiden hard
nodig. âEn dus moeten we goede prestaties en excellentie bevorderen,
maar ook oog hebben voor het talent van zwakkeren in het onderwijsâ, zo
zei Ferrier. De CDAâster brak in het debat dan ook een lans voor
hoogbegaafde kinderen. Ook zij hebben gespecialiseerde begeleiding
nodig. Op dit moment voltooit nog geen 1/5^e van
alle hoogbegaafden een universitaire opleiding. âLange tijd is gedacht
dat hoogbegaafden zichzelf wel zouden redden. Nu is er gelukkig 30
miljoen euro vrijgemaakt voor de begeleiding van hoogbegaafden. En we
zien graag dat dit via maatwerk besteed wordt. Zoals via plusklassen op
scholen.â
Â
Ferrier gaf aan dat de bezuinigingen in het passend onderwijs voor
zorgleerlingen heel fors zijn, maar dat er nog steeds een behoorlijk
bedrag heen gaat. In Nederland is bijna 10% van de leerlingen
âgelabeldâ als zorgleerling, en dat is een veel hoger percentage dan in
de landen om ons heen. Er gaat bijna 1,7 miljard euro naar deze
zorgleerlingen. Ferrier: âDe oplossing voor het passend onderwijs zit
daarom niet in meer geld. We moeten ook niet alles problematiseren,
maar veel meer kijken naar de kern: hoe zorgen we dat een kind dat
onderwijs krijgt dat zij of hij nodig heeft om haar of zijn talenten
te ontwikkelen, zodat iedereen kan meedoen in de samenleving?â Het
CDA is ervan overtuigd dat dit meer een kwestie is van zaken anders
regelen, de leemlagen eruit halen. âEn van scholen de ruimte geven om
zaken op hun eigen manier op te lossen en in te richten. Mijn ervaring
van werkbezoeken de afgelopen jaren is dat als scholen die ruimte
krijgen, ze zelf, in samenwerking met andere scholen en natuurlijk
leerkrachten en ouders, tot creatieve en zeer doeltreffende oplossingen
kunnen komen, waarbij het niet altijd om meer geld gaat.â Ferrier
diende in het debat een motie in waarin de regering opgedragen wordt om
in het voorjaar van 2011 met duidelijkheid te komen over de gevolgen
van de bezuinigingen, en met een plan hoe het passend onderwijs vorm
moet krijgen.
Â
Ferrier bracht in het debat ook nog op dat gebieden met stevige
bevolkingskrimp een aparte uitdaging in het onderwijs hebben. Te denken
valt aan Parkstad Limbug, Noordoost-Groningen en de Zeeuwse eilanden.
Scholen spelen een grote rol in de leefbaarheid van zulke gebieden,
maar hebben soms moeite om te blijven bestaan. De CDAâster verzocht de
regering om te onderzoeken hoe de financiering van scholen die te maken
krijgen met extreme krimp of juist groei, zoals we zien in Flevoland
aangepast kan worden, zodat zij beter kunnen inspelen op de
ontwikkelingen. Een andere uitdaging in krimpgebieden, of dunbevolkte
gebieden, is de breedte van het schoolaanbod. Ferrier: âStel dat een
kind in een dunner bevolkt gebied de capaciteiten heeft om naar de Havo
of het VWO te kunnen, maar daarvoor dagelijks tientallen kilometers
moet reizen omdat er dichtbij alleen een VMBO bestaat. Dat is voor 12
jarigen, én hun ouders, vaak net een brug te ver. Willen we ieder
talent benutten dan moeten we op zijn minst beginnen de oplossingen die
daar lokaal of zelfs plaatselijk voor gevonden worden, niet tegen te
werken vanuit Den haag. Dus als een VMBO school zonder licentie
daarvoor tóch onderbouw HAVO/VWO wil aanbieden, en er is van andere
scholen geen enkel bezwaar: waarom niet?â De CDAâster doelde hierbij op
zoân initiatief, dat door de onderwijsinspectie verboden is. De
minister zegde toe hierover met de betrokken gemeente te gaan praten.
Â
Â