Gemeente Utrecht


2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
135 Vragen van de heer drs. C.A. Geldof
(ingekomen 11 november 2010)

In het Utrecht-katern van het AD staat op 10 november 2010 een artikel over de aanbesteding door de gemeente van vergaderfaciliteiten, waarbij een flink deel van de Utrechtse horeca niet heeft ingeschreven, omdat zij niet op de hoogte waren van de aanbesteding. Het betreft ondernemingen die vaak al jaren zaken doen met de gemeente.
Medewerkers van de gemeente kunnen alleen bij bedrijven die wel hebben ingeschreven en die daardoor een overeenkomst hebben met de gemeente, vergaderruimte boeken, zo nodig met bijbehorende faciliteiten als lunches en dergelijke.

Voor ondernemers/bedrijven die niet hebben ingeschreven, kunnen de consequenties groot zijn. Zij zijn waarschijnlijk voor twee jaar uitgesloten van gemeentelijke opdrachten, voor wat betreft huur van vergaderlocaties en dergelijke. Volgens de aanbestedingsdocumenten is een aankondiging van de aanbesteding door de gemeente indertijd op de eigen website gezet en in het locale deel van een landelijke krant. Ook is de aanbesteding op de website www.aanbestedingskalender.nl gemeld.

De VVD is van oordeel dat bij een aanbesteding de individuele bedrijven verantwoordelijk zijn om te beslissen of zij willen inschrijven of niet. Op de gemeente rust de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een 'gelijk speelveld' voor de bedrijven en dus voor een goede informatievoorziening over de aanbesteding. Dat is niet alleen in het belang van de bedrijven, maar ook van de gemeente zelf.

De VVD heeft daarom de volgende vragen aan het college.

1. Heeft de gemeente de in aanmerking komende bedrijven waarmee de gemeente tot op heden zaken deed, actief geïnformeerd over de aanbesteding, bijvoorbeeld met een mailing met gebruik van adressen uit de financiële administratie of anderszins? Zo ja, hoe en zo nee, waarom niet?
2. Heeft de gemeente ervoor gezorgd dat alle bedrijven in Utrecht die mogelijk in aanmerking zouden komen om in te schrijven, actief zijn geïnformeerd? Zo ja, hoe en zo nee, waarom niet?
3. Heeft de gemeente met de Utrechtse afdelingen van brancheorganisaties, zoals Koninklijke Horeca Nederland, of met de Kamer van Koophandel Midden-Nederland, of met MKB - Midden-Nederland, contact opgenomen en de aanbesteding gemeld? Zo ja, wat is er daarbij afgesproken over informatievoorziening in de richting van bedrijven? Zo nee, waarom niet?
4. Is het aanbod van de bedrijven op de thans vastgestelde lijst breed genoeg om alle behoeften van de gemeente te dekken?
5. Bent u, mede gelet op uw antwoorden, van oordeel dat de gemeente voldoende zorgvuldig de informatievoorziening naar bedrijven heeft verzorgd? Zo ja, waarom vindt u dat?
6. Zou u, met de kennis van nu, de informatievoorziening anders hebben ingericht en gaat u bij toekomstige aanbestedingen wel actief informeren?


---- --