Ingezonden persbericht


()

()

Waterwekker winnaar duurzame studentencompetitie Nudge Waterwars

Gedragsverandering verduurzaamt watergebruik

Amsterdam, 12 november 2010 - Een 'Waterwekker' om dorst te voorkomen, dat is de winnaar van de Nudge WaterWars. Dit is tijdens de officiële lancering van Nudge, een nieuw platform voor duurzaamheid dat consumenten en het bedrijfsleven verbindt, bekendgemaakt. Het winnende team ontving een cheque ter waarde van 20.000,- van Accenture om het plan verder gestalte te geven en gaat in mei 2011 met vijf CEO's op klimaatexpeditie naar Groenland. Het doel van deze reis is dat deze leiders en toekomstig leiders samen verder denken over de klimaatproblematiek.

Nudge Waterwars is een competitie onder studententeams met als doel het aantal plastic bronwaterflesjes terug te dringen om het milieu te sparen. Het winnende team bedacht een campagne die is gebaseerd op gedragsverandering. Als iedereen zich ervan bewust zou zijn om regelmatig een extra glas kraanwater te drinken, is er geen reden meer om plastic flessen te kopen. De waterwekker werkt daarbij als geheugensteuntje. Het is een applicatie voor smartphones, die een seintje geeft om een glas water te drinken voordat je ergens vertrekt. Andere onderdelen van de bewustwordingcampagne zijn de website www.waterwekker.nl en campagnespreuken als 'drink water voor later' en 'de mooiste verpakking ben je zelf'. Het concept is gekozen op basis van het oordeel van een vakjury en het publiek dat kon stemmen via de website van Nudge.

Manon van Beek, verantwoordelijk voor de energie- en watermarkt bij Accenture en juryvoorzitter, reikte de prijs uit: "Bij Accenture hebben we de missie 'to improve the way the world works and lives'. De ondersteuning van Nugde is een van de voorbeelden hoe wij die ambitie omzetten in daden. Ik geloof er sterk in dat duurzame verandering komt van onder, dus ieder initiatief is weer een stapje in de goede richting. Bijzonder aan het plan Waterwekker is dat de aanpak ligt bij de bron. Bovendien is het marketingtechnisch uitstekend uitgewerkt door een multidisciplinair team van studenten van verschillende universiteiten en van verschillende studierichtingen."

Het winnende team gaat in mei 2011 samen met vijf CEO's naar Groenland voor een klimaatexpeditie. Deze expeditie zal worden geleid door poolreiziger en expeditieleider Marc Cornelissen. Jan van Betten, oprichter van Nudge: "Op de poolgebieden word je vanzelf geconfronteerd met de gevolgen van klimaatverandering. We gaan niet alleen die gevolgen bekijken, maar het is ook de bedoeling dat de CEO's en studenten een commitment maken om zich op gebied van het klimaat in te gaan zetten."

###

Over NUDGE
Nudge betekent 'zetje' en staat voor New Union for the Development of a Green Economy. Nudge is op 1 juli 2010 opgericht door Jan van Betten, voormalig CEO van Reed Elsevier in Duitsland. Nudge is een 'social enterprise' en streeft naar een duurzame samenleving. Nudge werkt samen met het bedrijfsleven aan het verankeren van duurzaamheid in de economie van de 21ste eeuw. Nudge wordt vormgegeven door een onafhankelijke stichting die een doorslaggevende stem heeft in een werkmaatschappij waarin particuliere aandeelhouders participeren. De stichting bewaakt het ideële doel en de continuïteit van Nudge.

Over Accenture
Accenture is een bedrijf dat zich wereldwijd bezig houdt met management consulting, technology services en outsourcing. We hebben ongeveer 204.000 mensen in dienst die klanten bedienen in meer dan 120 landen. Wij werken met onze klanten samen om hen te helpen high-performance organisaties en overheden te worden. Dit doen we door een combinatie van bewezen ervaring en uitgebreide vaardigheden in alle industrieën en bedrijfsfuncties. Daarnaast doen we diepgaand onderzoek onder de meest succesvolle bedrijven in de wereld. De mondiale omzet over het fiscale jaar dat eindigde op 31 augustus 2010, bedroeg 21.6 miljard Amerikaanse dollar. Kijk voor meer informatie op www.accenture.nl

***

Ingezonden persbericht