Ingezonden persbericht


Ziggo overlegt met programmaraden over gevolgen zenderadvies Utrecht, 12 november 2010 Deze week heeft Ziggo overlegd met programmaraden en met hen een informatief gesprek gehad over de verdere digitalisering van televisie en de mogelijke impact hiervan op de keuze van de analoge kanalen. De inzet van het overleg is Ziggo's voorkeur om uit te gaan van daadwerkelijk gemeten kijkerwensen zodat zo veel mogelijk kijkers tevreden zijn met de samenstelling van het analoge gedeelte van het standaardpakket. In de komende maanden zullen de programmaraden hun conceptadviezen uitbrengen. Ziggo heeft gevraagd voor het einde van 2010 de definitieve adviezen met betrekking tot de analoge kanalen kenbaar te maken. Ziggo hoopt dat programmaraden hun adviezen richten naar de daadwerkelijke brede kijkervoorkeur. De standaard in televisie is digitaal Ziggo is op dit moment bezig om keuzes te maken over het tempo en de richting van de verdergaande digitalisering van televisie. Op dit moment geeft Ziggo in het standaardpakket 60 digitale kanalen door, waarvan 30 als extra service in analoge vorm worden geleverd. Met analoge televisie wordt de beschikbare capaciteit niet optimaal gebruikt. Voor elk analoog kanaal kunnen 6 tot 8 digitale kanalen worden doorgegeven. Daarom zal televisie uiteindelijk volledig digitaal zijn. Dit proces zal echter minimaal nog enkele jaren in beslag nemen. Terwijl het televisie-aanbod steeds verder digitaliseert, probeert Ziggo steeds heel zorgvuldig te kiezen welke kanalen nog in het analoge deel van het standaardpakket kunnen worden opgenomen. Ziggo is van mening dat deze keuze moet worden gebaseerd op de voorkeur van de kijkers in haar servicegebied en laat daarom regelmatig onafhankelijk onderzoek doen naar waar men naar wil kijken. Daaruit blijkt onder andere dat regionale verschillen in voorkeur vrij klein zijn. Programmaraden kunnen een positieve rol spelen Binnen het servicegebied van Ziggo zijn 24 programmaraden actief. Elke programmaraad heeft de wettelijke bevoegdheid te adviseren over de samenstelling van een deel van het analoge televisie aanbod in zijn gemeente of regio. Blijkens het uitgevoerde onderzoek bestaan er kleine regionale verschillen in de waardering van zenders. Die gelden echter niet voor ruwweg de meest gewaardeerde 23+ zenders waarvoor de kijkers in ons hele servicegebied een voorkeur blijken te hebben. De programmaraden kunnen een positieve rol spelen door zorgvuldig te adviseren over de zenders die analoog worden doorgegeven. Een zender die niet meer analoog beschikbaar is, is overigens zonder extra abonnementskosten in de meeste gevallen wel beschikbaar in het digitale deel van het standaardpakket. Het ligt dus wat Ziggo betreft voor de hand dat programmaraden adviezen geven die zijn gebaseerd op brede voorkeuren. Kleinere doelgroepen worden goed bediend via het digitale pakket. Als programmaraden zich baseren op andere gronden dan de brede voorkeur van de burger dan is het gevolg van hun adviezen dat voorkeurszenders van de kijkers NIET meer analoog kunnen worden doorgegeven. Daarvoor in de plaats ontvangen de kijkers dan minder gewaardeerde zenders, waar zij mogelijk zelfs nooit naar zullen kijken. Als gevolg van zo'n advies zullen dan uiteindelijk veel kijkers teleurgesteld zijn in het resterende analoge aanbod.

ziggo.com

twitter.com/ Ziggocompany

Linkedin.com/ company/ziggo

Free footage is available on videobankonline.nl



Hoe komt Ziggo tot de samenstelling van het analoge deel van het pakket? Ziggo hanteert de volgende criteria voor de optimale samenstelling van het analoge deel van het standaardpakket: 1. De 7 wettelijk verplichte (`must carry'-)zenders. 2. Kijkervoorkeur: regelmatig laat Ziggo onafhankelijk onderzoek verrichten naar de voorkeur van de kijker (zie tabel I). Mede aan de hand van de voorkeur van de kijker zal een zo optimaal mogelijke samenstelling van het TV aanbod worden gemaakt. 3. De positie die Ziggo heeft als marktleider brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Met name Nederlandse content aanbieders zijn voor hun bestaansrecht sterk afhankelijk van doorgifte door Ziggo. 4. Het advies van de Programmaraden volgens de Mediawet. 5. Contractuele verplichtingen tegenover content aanbieders. Aan de hand van deze criteria is het mogelijk om de kijker optimaal te bedienen en kunnen de eerste 23+ zenders vrij eenvoudig worden gekozen. Als programmaraden besluiten andere zenders te adviseren dan lopen zij het risico de kijker in hun regio teleur te stellen, zoals hierboven toegelicht. De doorvertaling van bovenstaande criteria (afgezien van het advies van programmaraden) ziet er dan als volgt uit: · 7 zenders zijn wettelijk verplicht (`must carry'): - Nederland 1, 2, 3 - 1 Publieke lokale omroep (indien beschikbaar) - 1 Publieke regionale omroep (indien beschikbaar) - 2 Belgische zenders: één en Ketnet/CANVAS · Maximaal 16 zenders met de hoogste waardering en gericht op Nederland - RTL 4, 5, 7, 8 - SBS6, Veronica/Disney XD, Net5 - Discovery Channel, Animal Planet - National Geographic Eurosport - Nickelodeon/Comedy Central - MTV, TMF - 1 commerciële lokale omroep (indien beschikbaar) - 1 commerciële regionale omroep (indien beschikbaar) · X zenders lokaal gedifferentieerd en niet gericht op Nederland, bijvoorbeeld keuze uit: - CNN International, BBC1, BBC2, BBC World News, ARD, ZDF, WDR, NDR, Euronews, TVE, TV5 Monde, Rai Uno, ERT, TBN Europe

Over Ziggo Ziggo is een landelijke aanbieder van media- en communicatiediensten. Ziggo bedient circa 3,1 miljoen huishoudens, 1,5 miljoen breedband internetklanten, 1,7 miljoen afnemers van digitale televisie en 1,1 miljoen telefoonabonnees. Producten en diensten voor de klein- en grootzakelijke markt betreffen zaken als telefonie, datacommunicatie en elektronische betalingsmogelijkheden. Het verzorgingsgebied ­ met sterke regionale bases ­ strekt zich uit over het grootste gedeelte van Nederland. Meer informatie over Ziggo: www.ziggo.com

Noot voor redacties



Ingezonden persbericht