ABN AMRO verwacht voor 2011 omzetgroei in de detailhandel


AMSTERDAM, 20101112 -- De macro-economische vooruitzichten voor Nederland in 2011 bieden weinig houvast voor een al te positief scenario voor de detailhandel. Toch zullen bij een afzwakkend economisch herstel de consumentenbestedingen met 0,8% stijgen en komen alle branches in de detailhandel qua omzet boven de nullijn uit. De blijvende economische onzekerheid onder meer gevoed door toekomstige overheidsbezuinigingen, maken dat significant herstel van vertrouwen en koopbereidheid wel eens een proces van lange adem kunnen worden.

De supermarkten hebben in 2009 en 2010 weinig omzetgroei laten zien. Door de magere economische vooruitzichten en sterke prijsconcurrentie voorspelt ABN AMRO een bescheiden omzetgroei van 1,5% voor 2011. Voor een aantal non-food branches lijkt het herstel eind 2010 begonnen. Kledingwinkels zullen na drie jaar krimpende omzet in 2011 een plus laten zien van 1,5%.
De doe-het-zelfzaken en woonwinkels zijn erg afhankelijk van het aantal transacties op de woningmarkt. Een lichte verbetering van de woningmarkt zal bij de doe-het-zelfzaken en woonwinkels zorgen voor een kleine omzetgroei.

                         Omzetgroei
                      2010*     2011**
Supermarkten           1,2%     1,5%
Drogisterijen          0,0%     0,5%
Kledingwinkels         -1,1%    1,5%
Doe-het-zelfzaken      -5,4%    1,0%
Woonwinkels            -4,5%    1,0%

* CBS-cijfers (t/m augustus 2010)
** Voorspelling ABN AMRO

Het complete rapport is te vinden op:
www.abnamro.nl/nl/images/Generiek/PDFs/020_Zakelijk/02_Sectoren/Retail/Retail_Kwartaalmonitor.pdf

ABN AMRO Bank