Ingezonden persbericht


Mobiele manieren

PERSBERICHT
Nederlander ergert zich aan internetgebruik op mobiel: tijd voor gedragsregels Lancering Mobiele Manieren Barometer

Amsterdam, 14 november 2010 ­ Uit onderzoek onder 750 respondenten blijkt dat een overgrote meerderheid (88%) van de Nederlanders zich ergert aan het gebruik van internet op mobiele apparaten door anderen1. Het is tijd voor gedragsregels. Wat is done en wat is not done als je je smartphone of iPad gebruikt? Daartoe introduceert online mediabedrijf De Telefoongids BV, de Mobiele Manieren Barometer uitgevoerd door TNS NIPO². Daarnaast geeft etiquettedeskundige Reinildis van Ditzhuyzen3 advies over mobiele gedragsregels. Mensen kunnen hun mobiele gedrag testen via de door het bedrijf gelanceerde website mobielemanieren.nl: ben je een Mobilofiel of een Mobiel Fossiel?

Mobiele Manieren Barometer
Uit het onderzoek, uitgevoerd door TNS NIPO onder 750 respondenten in de leeftijdscategorie 18 tot 65 blijkt, dat iemand die tijdens een gesprek gebruik maakt van internet op zijn mobiel voor de grootste irritatie zorgt (73%). Maar ook internetten tijdens een feestje (46%), tijdens een date (32%) en zelfs in bed na seks (24%) zorgen voor de nodige ergernis. De Telefoongids BV zal terugkerend de Mobiele Manieren Barometer door TNS NIPO laten uitvoeren om te peilen of ons gedrag in de loop der tijd verandert.

Nieuwe mobiliteit vraagt om nieuwe gedragsregels
Soms is sociaal zijn niet zo sociaal. Dat weten we natuurlijk al van de mobiele telefoon. Hoeveel mensen storen zich niet aan jolige beltonen tijdens een belangrijke bespreking? Onbedoeld kunnen wij anderen flink ergeren met ons gedrag! Om dit te voorkomen heeft De Telefoongids BV etiquettedeskundige Reinildis van Ditzhuyzen gevraagd regels te geven over 'hoe het eigenlijk hoort'. Zij geeft aan dat veel regels ontstaan uit ergernis

"Omgangsregels komen en gaan, afhankelijk van de maatschappelijke ontwikkelingen', aldus Van Ditzhuyzen. Denk aan nieuwe regels als: 'Niet bellen in de wachtkamer bij de huisarts' of 'Geen mobieltjes aan in de klas'. Deze zijn voortgekomen uit de enorme groei van het gebruik van de mobiele telefoon. Een ander voorbeeld: vroeger hadden Nederlandse treinen 'niet-roken coupé's', maar die hebben door de opkomst van mobiele telefoon plaatsgemaakt voor 'stiltecoupé's.

Mobiele Manieren Test
Mensen kunnen hun mobiele gedrag testen via de door het bedrijf gelanceerde website mobielemanieren.nl. Op basis van tolerantie en gebruiksfrequentie wordt berekend of je bijvoorbeeld een mobiel fosiel of een mobielofiel bent.

Over De Telefoongids BV
Mobiele Manieren is een initiatief van De Telefoongids BV. De Telefoongids BV is een leidend online mediabedrijf dat groei realiseert voor haar klanten door met praktische producten mensen en bedrijven met elkaar te verbinden. Het brengt bedrijven in contact met nieuwe klanten via internet, print en mobiel en biedt gebruikers direct relevante informatie over bedrijven, producten en mensen.

De Telefoongids BV biedt verschillende diensten zoals een internetsite (www.detelefoongids.nl), regionale en lokale gidsen (Telefoongids & Gouden Gids en Lokaal Totaal) en mobiele diensten voor alle mobiele platformen.

De Telefoongids BV is onderdeel van De Telefoongids Holding BV. Deze Nederlandse groep biedt eveneens affiliate marketing (Scoot Media), outdoor reclame (Suurland Outdoor) en online marketing (Clearsense) aan. Daarnaast heeft De Telefoongids Holding BV een 50% belang in Werkspot B.V., de marktplaats voor klussen. De Telefoongids Holding BV gaat regelmatig strategische allianties aan met innovatieve partners zoals Tupalo, Marktplaats en Skype.

De Telefoongids Holding BV is onderdeel van European Directories. European Directories is actief in Nederland, Oostenrijk, Finland, Denemarken, Zweden, Tjechië, Slowakije, Polen en Gibraltar. European Directories heeft circa 4,700 werknemers en bedient meer dan 700,000 klanten.

Voor meer informatie: http://over.detelefoongids.nl/onsbedrijf.html


1 Waar in dit bericht wordt gesproken over mobiel internet, wordt alle gebruik van internet bedoeld op mobiele apparaten zoals op de iPhone, de Blackberry en de iPad.
2 Het onderzoek naar mobiele manieren is uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van De Telefoongids BV in oktober 2010
3 Reinildis van Ditzhuyzen is een veelgevraagd etiquettedeskundige en met name bekend om haar boek: etiquette & omgangsvormen 'Hoe hoort het eigenlijk?'



Ingezonden persbericht