Gemeente Hoorn

Nieuwe afdeling Sociale Zaken opent Loket Sociale Zaken in Stadhuis

De afdeling Werk en Bijstand van de gemeente Hoorn heet vanaf volgende week weer Sociale Zaken. Reden is dat de afdeling ook de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning gaat doen, waardoor het werkgebied breder is dan alleen werk en bijstand. Ook opent de gemeente Hoorn op 15 november 2010 een nieuw Loket Sociale Zaken in het Stadhuis. Het doel van de vernieuwingen bij de afdeling Werk en Bijstand is het verbeteren van de dienstverlening. Er komen vier teams, die zich op verschillende klanten specialiseren: * Team Poort voor alle eerste contacten met klanten en voor klanten met een korte afstand tot de arbeidsmarkt, en alle jongeren tot 27 jaar * Team Re-integratie/inburgering voor alle klanten die wel aan het werk kunnen, maar een iets grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben * Team Zorg/WWB voor klanten met een aanzienlijke afstand tot de arbeidsmarkt, die vaak niet aan het werk kunnen, maar wel geholpen kunnen worden met sociale activering * Team Zorg WMO blijft de individuele voorzieningen vanuit de WMO verstrekken en verzorgt ook het Loket Sociale Zaken.

Nieuw loket Sociale Zaken Vanaf 15 november opent de gemeente Hoorn ook het Loket Sociale Zaken. Dit nieuwe loket in het Stadhuis is bedoeld voor mensen met een laag inkomen die geen bijstandsuitkering hebben, maar wel in aanmerking komen voor extra financiële ondersteuning (bijvoorbeeld Bijzondere Bijstand, Sport- en Cultuurfonds, etc.). Het Loket Sociale Zaken is open op werkdagen van 9 tot 15.00 uur en op woensdag tot 16.00 uur en is telefonisch bereikbaar via 0229-252200. Mensen die wel een bijstandsuitkering hebben kunnen gewoon terecht bij hun vaste contactpersoon.

Betere dienstverlening Onze afdeling Sociale Zaken heeft verschillende soorten klanten die een verschillende begeleiding en aanpak nodig hebben, legt wethouder Aart Ruppert uit. Door onze dienstverlening meer op maat te organiseren hopen wij onze klanten beter en sneller te kunnen helpen en beter in te kunnen spelen op hun behoeften. En dat levert uiteindelijk ook een voordeel op voor ons. De gemeente Hoorn hoopt de veranderingen bij de afdeling Sociale Zaken eind dit jaar rond te hebben. Maar we zijn pas klaar als we onze dienstverlening aan onze klanten merkbaar hebben verbeterd, aldus wethouder Ruppert.