Gemeente Hoorn
Nieuwe afdeling Sociale Zaken opent Loket Sociale Zaken in Stadhuis
De afdeling Werk en Bijstand van de gemeente Hoorn heet vanaf volgende
week weer Sociale Zaken. Reden is dat de afdeling ook de uitvoering van
de Wet maatschappelijke ondersteuning gaat doen, waardoor het
werkgebied breder is dan alleen werk en bijstand. Ook opent de gemeente
Hoorn op 15 november 2010 een nieuw Loket Sociale Zaken in het
Stadhuis.
Het doel van de vernieuwingen bij de afdeling Werk en Bijstand is het
verbeteren van de dienstverlening. Er komen vier teams, die zich op
verschillende klanten specialiseren:
* Team Poort voor alle eerste contacten met klanten en voor klanten
met een korte afstand tot de arbeidsmarkt, en alle jongeren tot 27
jaar
* Team Re-integratie/inburgering voor alle klanten die wel aan het
werk kunnen, maar een iets grotere afstand tot de arbeidsmarkt
hebben
* Team Zorg/WWB voor klanten met een aanzienlijke afstand tot de
arbeidsmarkt, die vaak niet aan het werk kunnen, maar wel geholpen
kunnen worden met sociale activering
* Team Zorg WMO blijft de individuele voorzieningen vanuit de WMO
verstrekken en verzorgt ook het Loket Sociale Zaken.
Nieuw loket Sociale Zaken
Vanaf 15 november opent de gemeente Hoorn ook het Loket Sociale Zaken.
Dit nieuwe loket in het Stadhuis is bedoeld voor mensen met een laag
inkomen die geen bijstandsuitkering hebben, maar wel in aanmerking
komen voor extra financiële ondersteuning (bijvoorbeeld Bijzondere
Bijstand, Sport- en Cultuurfonds, etc.). Het Loket Sociale Zaken is
open op werkdagen van 9 tot 15.00 uur en op woensdag tot 16.00 uur en
is telefonisch bereikbaar via 0229-252200. Mensen die wel een
bijstandsuitkering hebben kunnen gewoon terecht bij hun vaste
contactpersoon.
Betere dienstverlening
Onze afdeling Sociale Zaken heeft verschillende soorten klanten die een
verschillende begeleiding en aanpak nodig hebben, legt wethouder Aart
Ruppert uit. Door onze dienstverlening meer op maat te organiseren
hopen wij onze klanten beter en sneller te kunnen helpen en beter in te
kunnen spelen op hun behoeften. En dat levert uiteindelijk ook een
voordeel op voor ons. De gemeente Hoorn hoopt de veranderingen bij de
afdeling Sociale Zaken eind dit jaar rond te hebben. Maar we zijn pas
klaar als we onze dienstverlening aan onze klanten merkbaar hebben
verbeterd, aldus wethouder Ruppert.