Gemeente Ede
donderdag, 11 november 2010
Startbijeenkomst casemanagementteam
Inwoners van de gemeente Ede die te maken hebben met dementie kunnen
vanaf 15 november 2010 een beroep doen op een persoonlijke casemanager.
Diverse zorg- en welzijnsorganisaties hebben de handen ineen geslagen.
Daardoor kunnen mensen met dementie en hun omgeving één aanspreekpunt
krijgen voor advies en praktische oplossingen.
Als iemand zelf of in de omgeving te maken krijgt met dementie of
vermoeden van dementie, komt er veel op hem af. Een vaak gehoorde
klacht is dat het ontbreekt aan een vast aanspreekpunt en dat mensen de
weg dreigen kwijt te raken in de veelheid van voorzieningen voor mensen
met dementie. Het casemanagementteam Gelderse Vallei brengt daar
verandering in.
Wat doet een casemanager?
Een casemanager is een persoonlijk begeleider, waar mensen kosteloos
een beroep op kunnen doen. Dat kan voor een eenmalig gesprek of advies,
maar ook voor regelmatige ondersteuning voor een langere periode. De
casemanager luistert goed naar de vragen van de klant, zoekt samen met
de klant naar praktische oplossingen en kent de mogelijkheden voor
hulp.
Voorlopig is de casemanager beschikbaar voor inwoners van de gemeente
Ede. Het komend jaar zal ook een team starten voor Wageningen en voor
Renkum. Op andere plaatsen in ons land zijn al casemanagers dementie
actief.
Startbijeenkomst
Op maandag 15 november 2010 vindt om 15.00 uur in het gemeentehuis de
startbijeenkomst plaats van het team van casemanagers. Wethouder H.
Hullegie zal de officiële opening verrichten. Ook de afdeling Veluwe
Vallei-Grebbe van Alzheimer Nederland levert een bijdrage aan het
programma. Zorgprofessionals en samenwerkingspartners zijn hiervoor
uitgenodigd.
Mensen die een beroep willen doen op een casemanager kunnen voor meer
informatie terecht op www.dementiegeldersevallei.nl of bellen met
telefoon 088 6050500 (lokaal tarief).