Gemeente Ede

donderdag, 11 november 2010

Startbijeenkomst casemanagementteam


Inwoners van de gemeente Ede die te maken hebben met dementie kunnen vanaf 15 november 2010 een beroep doen op een persoonlijke casemanager. Diverse zorg- en welzijnsorganisaties hebben de handen ineen geslagen. Daardoor kunnen mensen met dementie en hun omgeving één aanspreekpunt krijgen voor advies en praktische oplossingen.

Als iemand zelf of in de omgeving te maken krijgt met dementie of vermoeden van dementie, komt er veel op hem af. Een vaak gehoorde klacht is dat het ontbreekt aan een vast aanspreekpunt en dat mensen de weg dreigen kwijt te raken in de veelheid van voorzieningen voor mensen met dementie. Het casemanagementteam Gelderse Vallei brengt daar verandering in.

Wat doet een casemanager?

Een casemanager is een persoonlijk begeleider, waar mensen kosteloos een beroep op kunnen doen. Dat kan voor een eenmalig gesprek of advies, maar ook voor regelmatige ondersteuning voor een langere periode. De casemanager luistert goed naar de vragen van de klant, zoekt samen met de klant naar praktische oplossingen en kent de mogelijkheden voor hulp.
Voorlopig is de casemanager beschikbaar voor inwoners van de gemeente Ede. Het komend jaar zal ook een team starten voor Wageningen en voor Renkum. Op andere plaatsen in ons land zijn al casemanagers dementie actief.

Startbijeenkomst

Op maandag 15 november 2010 vindt om 15.00 uur in het gemeentehuis de startbijeenkomst plaats van het team van casemanagers. Wethouder H. Hullegie zal de officiële opening verrichten. Ook de afdeling Veluwe Vallei-Grebbe van Alzheimer Nederland levert een bijdrage aan het programma. Zorgprofessionals en samenwerkingspartners zijn hiervoor uitgenodigd.

Mensen die een beroep willen doen op een casemanager kunnen voor meer informatie terecht op www.dementiegeldersevallei.nl of bellen met telefoon 088 6050500 (lokaal tarief).