Rijksoverheid
Uitreiking Nederlandse Muziekprijs 2010
Toespraak | 15-11-2010
Staatssecretaris Halbe Zijlstra reikte zondagmiddag 14 november de
Nederlandse Muziekprijs uit aan soxofonist Ties Mellema. Dit vond
plaats in Eindhoven na een concert van het Brabants Orkest, waarin de
laureaat soleerde.
Het is mij een eer om hier voor u te staan, bij mijn eerste
publieke optreden als staatssecretaris van cultuur. Na alle commotie
van de afgelopen weken over het cultuurbeleid van dit kabinet, kan ik
me voorstellen dat een aantal van u benieuwd zal zijn of ik iets meer
ga zeggen over dit onderwerp. Maar vanmiddag staan we hier om een groot
muzikaal talent te onderscheiden met de Nederlandse Muziekprijs. Ik ga
het nu niet over zoiets huiselijks als de overheidsfinanciën hebben.
· Vandaag zijn we getuige van een prachtige dubbelslag: het
afsluitende concert van een mooi eerbetoon aan Otto Ketting, één van
Nederlands meest succesvolle componisten; én de prijsuitreiking van de
Nederlandse Muziekprijs. Dat betekent een bijzondere middag met een
speciale dubbelrol voor saxofonist Ties Mellema. Want hij soleert bij
Het Brabants Orkest, gastheerorkest van het Otto Ketting Festival, en
hij ontvangt vanavond de Nederlandse Muziekprijs. Twee keer eerder
heeft een saxofonist deze prijs mogen ontvangen: Olga de Roos en Arno
Bornkamp gingen hem voor, respectievelijk in 1987 en 1991.
· Dit jaar wordt de Nederlandse Muziekprijs maar liefst viermaal
uitgereikt, een unicum in de historie van deze prijs. Ook de gitarist
Izhar Elias, de bariton Henk Neven en blokfluitist Erik Bosgraaf zullen
nog worden onderscheiden.
· Dat is goed nieuws voor de Nederlandse muziekwereld, want deze
`vierslag' bevestigt dat ons land veel jong talent heeft - dat
bovendien de weg naar de internationale concertpodia weet te vinden.
· Op zijn negende begonnen met saxofoonspelen is Ties Mellema
uiteindelijk afgestudeerd aan het Conservatorium bij de eerdere
prijswinnaar Arno Bornkamp.
· Dat Ties over geweldige talenten beschikt, blijkt uit zijn
erelijst. Hij won nationaal en internationaal belangrijke prijzen zoals
de Concours pour les Jeunes Solistes des Régions de l'Europe, het
Nationale Concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland en de
prestigieuze Vriendenkrans van het Concertgebouw en
Concertgebouworkest.
· Beste Ties, het is niet alleen een kwestie van talent, maar
ook van doorzettingsvermogen en een ijzeren wil. Op 12 maart 2008 gleed
je uit over je keukenmatje, en de scherf van een espressokopje sneed
een zenuw, een pees en een slagader in je rechterpols door. Een huis-,
tuin- en keukenongelukje leek catastrofale gevolgen te krijgen, want
het zag er destijds naar uit dat je nooit meer je oude niveau zou
kunnen halen. Je had zelfs al een plan B in je hoofd voor het geval je
geen saxofoon meer zou kunnen spelen. Dat plan bestond uit postbode
worden. Gezien de huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor
postbodes, zou dat overigens geen gespreid bedje zijn geweest.
· En nu, ruim 2 jaar later, ben je de blessure te boven gekomen,
en sta je toch zomaar hier. De commissie die bepaalt wie deze prijs
krijgt, roemt terecht je inspirerende muzikaliteit. Je technische
beheersing is van uitzonderlijk niveau en je programmakeuze getuigt van
fantasie, durf en veelzijdigheid. Dat maakt je tot een ware ambassadeur
voor de saxofoon. Door `saxofoon' te zeggen doe ik je mogelijk te kort,
want je bespeelt zowel de sopraan-, tenor-, als baritonsax.
· Ik zou hier graag aan willen toevoegen dat je ook een goed
ambassadeur bent voor de muziek als geheel. Je repertoire behelst niet
alleen stukken uit alle eeuwen van de klassieke muziek, maar is ook
genre-overstijgend; al doe je daar zelf vrij luchtig over. In een
interview op de website voor het concertgebouw zeg je zelf dat je geen
onderscheid ziet tussen jazz en klassiek. Waar je mee bezig bent, is
elke keer een nieuwe betekenis van een muziekstuk aan de luisteraar
geven. Bij jazz heet het improviseren en bij klassiek heet het
interpreteren. Deze verscheidenheid is een belangrijk onderscheidend
element, waarmee je een plaats op lijst van winnaars van de Nederlandse
Muziekprijs verdient.
· Om in aanmerking te komen voor deze prijs moet je als musicus
heel stevig in je schoenen staan. Het is namelijk geen competitie
waarbij je een prijs wint door alleen maar beter te zijn dan de andere
deelnemers. Om tot het studieprogramma te worden toegelaten, moet je al
hebben bewezen dat je tot de allerbesten behoort. En alleen als je in
deze periode laat zien dat je boven jezelf kunt uitstijgen en iets
wezenlijks kunt toevoegen, kom je in aanmerking voor de Nederlandse
Muziekprijs.
· Beste Ties Mellema, ik wil je van harte feliciteren met deze
geweldige prestatie. Je hebt ook vanmiddag laten horen dat je de
muziekprijs waard bent. Je laat ons genieten van je overweldigende
muzikaliteit en, niet minder belangrijk, van je bevlogen uitstraling.
· Ik ga ervan uit dat jij het Nederlandse en het internationale
muziekleven zal blijven verrijken. Als blijvende stimulans overhandig
ik je daarom de belangrijkste onderscheiding die ons land op dit gebied
kent: de Nederlandse Muziekprijs. Ik wens je heel veel succes bij je
muzikale loopbaan. Ik hoop dat we nog heel veel van je gaan horen!
Afzender
* Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Zie ook
* Kunst en cultuur | Onderwerp | OCW
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051