TNO

weg naar fietsersairbag

15 november 2010

Autoairbag voor fietsers en voetgangers kan jaarlijks 44 levens redden

Eerste praktijktest Utrecht en Den Haag op weg naar fietsersairbag

Vandaag begint de volgende stap in de ontwikkeling van de fietsersairbag met een zogenoemde Sensor Field Test met vijf servicewagens van KPN. Gedurende één jaar rijden de serviceauto's in de drukke binnensteden van Utrecht en Den Haag om het sensorsysteem, dat ervoor moet zorgen dat de airbag alleen open gaat bij een daadwerkelijke botsing met een fietser of voetganger, verder te ontwikkelen en te testen. Deze nog te ontwikkelen airbag die de volledige voorruit van een auto bedekt bij een aanrijding met een fietser of voetganger.zou jaarlijks het leven kunnen redden van 31 fietsers en 13 voetgangers. Een betere bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers draagt bij aan een grotere verkeersveiligheid.

Jaarlijks sterven in het Nederlandse verkeer ongeveer 190 fietsers. De helft van de slachtoffers valt door een aanrijding met een personenauto. In tegenstelling tot dalende cijfers onder andere verkeersslachtoffers toont het aantal slachtoffers onder fietsers en voetgangers geen dalende trend. Bovendien stijgt, door de groeiende populariteit van fietsen in heel Europa, ook op Europees niveau het aantal ernstig gewonden.

Test in Utrecht en Den Haag

Uit verschillende studies van TNO, uitgevoerd voor het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Fietsersbond, is gebleken dat een automatisch remsysteem of een airbag op de voorruit van een auto de meest geschikte oplossingen zijn ter bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers. TNO werkt voor deze ontwikkeling nauw samen met airbagproducent Autoliv uit Zweden, Centraal Beheer Achmea en de Fietsersbond. Tijdens de tweede fase van het project wordt een test met auto's uitgevoerd in de drukke binnensteden van Utrecht en Den Haag. Deze auto´s, nog zonder fietserairbag, hebben sensoren voor de detectie van voetgangers en fietsers. Gedurende een jaar worden met deze servicewagens van KPN uitgebreide metingen gedaan om het sensorsysteem verder te ontwikkelen en testen. De airbag mag immers pas open gaan bij een daadwerkelijke botsing met een fietser en/of voetganger. Tevens wordt getest of het systeem onder alle weersomstandigheden werkt: licht, donker, regen en mist bijvoorbeeld. Het sensorsysteem kan ook worden gebruikt voor andere actieve veiligheidstoepassingen, zoals automatisch remmen ter bescherming van fietsers en voetgangers.

Afronding 2012

De Sensor Field Test is één van de belangrijkste onderdelen om te komen tot een prototype van de fietsersairbag. Naar verwachting wordt het project in het voorjaar 2012 afgerond met een crashtest waarbij de nieuwe airbag in werking zal worden getoond.
bericht 2010-56