ProRail

Persbericht

15-11-2010

Plaatsing eerste deel traverse station Zwolle

In het kader van het project ZwolleSpoort heeft ProRail afgelopen nacht het eerste deel van de tijdelijke traverse laten plaatsen. De traverse vervangt de komende drie jaar tijdelijk de perrontunnel die wordt vernieuwd. Tevens is op innovatieve wijze sloopwerk uitgevoerd.

Het eerste 18,5 meter lange deel van de traverse, een reizigersbrug over de sporen, werd zaterdagavond laat op een dieplader gehesen vanaf een paar honderd meter verderop gelegen bouwlocatie. Vervolgens is de constructie naar het station Zwolle vervoerd en door een speciale 500-tons kraan op palen gezet. De traverse is ruim acht meter breed, twaalf meter hoog en het eerste deel weegt bijna dertig ton. De traverse zal de komende weken verder worden afgebouwd en begin volgend jaar in dienst worden genomen.

Sloopwerkzaamheden

Afgelopen weekeinde werden ook oude funderingsblokken verwijderd met een innovatieve sloopmethode die nieuw is voor Nederland. De fundering van drie bovenleidingportalen, die bestaan uit tot tien kubieke meter gewapend beton, moest worden verwijderd. In plaats van wekenlang met drilboren het beton te slopen, werd het verpulverd met een zogenoemde âexplosieve verbranding met gasvormingâ. Het gaat hier om een explosie waarbij stikstofgas en stoom vrijkomt. Het gas zoekt een uitweg in de poriën van het beton en maakt bij ontsteking hooguit een doffe plof. Voordeel is onder andere de geringere overlast voor omwonenden.

Reizigers

Vanwege de bouw van de traverse en werk aan bovenleidingen moeten reizigers tussen Zwolle en Meppel en Zwolle en Ommen ook deze zondag nog rekening houden met een langere reistijd tot een half uur omdat er geen treinverkeer mogelijk is. NS zet bussen in. Zie voor meer informatie 9292ov.nl en NS.nl.