Ingezonden persbericht


IBM Cognos 10 combineert business analytics software met social media

O'Neill wil concurrentie voorblijven door slim gebruik van collectieve intelligentie

Amsterdam, 15 november 2010 - 'De collectieve intelligentie' van bedrijven wordt steeds belangrijker. Daarom combineert IBM Cognos 10 voor het eerst business analytics met social media. O'Neill Europe, fabrikant van sportkleding, gaat als eerste onderneming in de BeNeLux de uitwisseling van informatie online of via iPads, iPhones en Blackberries een grotere impuls geven in haar bedrijfsprocessen. Hierdoor kan ze sneller inspelen op ontwikkelingen en de concurrentie een stap voorblijven.'

IBM Cognos 10 helpt organisaties om een dieper inzicht te krijgen in trends, kansen, zwakke plekken en risico's. Het brengt traditionele mogelijkheden voor business intelligence samen met planning, scenario modeling, real-time monitoring en predictive analytics.

Collectieve intelligentie

Nieuw in IBM Cognos 10 zijn de ingebouwde functies voor samenwerking en social networking, waardoor de uitwisseling van informatie online of via smartphones zoals iPads, iPhones en Blackberries een grote impuls krijgt.

Verschillende beroepsgroepen hebben profijt van de integratie. Artsen kunnen hierdoor sneller en overzichtelijker nieuwe behandelinzichten delen en bespreken in een groter teamverband. En regionale verkoopmanagers kunnen sneller inspelen op dalende verkoopcijfers door direct en op hetzelfde moment te schakelen met de store manager, productieafdeling en het marketingteam.

IBM Cognos 10 kent de volgende voordelen:


- Beslissingsnetwerken opzetten om kwesties te bespreken, inzichten uit te wisselen en beslissingen af te stemmen


- De bedrijfscontext koppelen aan de BI-content, om de betekenis en waarde daarvan te verhogen en een collectieve "corporate intelligence" tot stand te brengen


- Werkstromen opzetten om verantwoordelijkheden te bepalen en activiteiten te coördineren

De reikwijdte en impact van informatie en inzichten vergroten:


- Informatiehubs en -netwerken opzetten die gebruikers, afdelingen, vestigingen en hele divisies omvatten.


- Discussiethreads met betrekking tot BI-content starten op blogs, wiki's en message boards.


- Zoeken naar en in threads, personen, discussies en de beslissingshistorie.

O'Neill Europe eerste BeNeLux-gebruiker van IBM Cognos 10

O'Neill Europe, ontwerper en fabrikant van sportkleding en schoenen, heeft als eerste in de BeNeLux gebruikgemaakt van de upgrade naar IBM Cognos 10. Met een omzet van 21,1 miljoen dollar en een wereldwijd netwerk van 41000 partners en bijna 1600 winkels is business analytics voor O'Neill essentieel om accuraat en real-time inzicht te krijgen in het bedrijf.

'Snelheid is essentieel in onze business,' aldus Anton Langeler, CIO bij O'Neill Europe. "Met Cognos 10 krijgen we een accuraat inzicht in de cashflow van ons bedrijf door een beter inzicht in de lopende inkoop- en verkooporders. De flexibele dashboards maken het mogelijk om in te zoomen op week, klant en leverancier.'

'Doordat business analytics gecombineerd wordt met social media kunnen wij inspelen op klanttrends, ver voordat de kleding in de winkel ligt. Wij noemen dat 'collective intelligence on demand'. Door in oogopslag te zien waar welke nieuwe modetrends op Twitter en Facebook worden besproken, kunnen onze ontwerpers de nieuwe kledinglijn daarop aanpassen. Ook kunnen we retailers met betere verkoopargumenten overtuigen en wordt het mogelijk om onze marketingcampagnes daarop aan te passen.'

'Kortom, met IBM Cognos 10 zijn we nog beter in staat om kooptrends en -patronen van klanten te herkennen en hierop eerder en sneller in te spelen. Uiteindelijk blijven we onze concurrentie een stap voor en verhogen we hiermee de winstgevendheid van ons bedrijf.'

(einde persbericht)

Over IBM
Voor meer informatie over IBM: http://www.ibm.com




Ingezonden persbericht