Ingezonden persbericht


Afdeling Communicatie
Hilversum, 15-11-2010

Televisie
RADAR
Uitzending maandag 15 november
Nederland 1 - 20.30 uur

RADAR TESTPANEL: KLACHTAFHANDELING COMPUTERWINKELS ONVOLDOENDE

Meer dan 23.000 leden van het Radar testpanel beoordeelden dertien ketens van computerwinkels en winkels met grote computerafdelingen. Het ging hierbij nadrukkelijk om de fysieke winkels, dus niet om webshops. Hun oordeel is eenduidig: het is droevig gesteld met de klachtafhandeling in computerwinkels. Geen enkele winkel weet een voldoende te scoren op het gebied van klachtafhandeling. Dieptepunt is It's met een rapportcijfer van 3,2. De MediaMarkt doet het weliswaar het minst slecht, maar komt toch niet verder dan een 5,4.

Veel consumenten doen vroeg of laat een beroep op klachtafhandeling: dertig procent van de geënquêteerden is weleens met een product teruggegaan naar de winkel. Van die groep geven veel mensen aan dat hun product beschadigd of defect was bij aankoop (24%) of dat het niet aan hun verwachtingen voldeed (32%).

Paradigit beste computerwinkel

In het totale cijferrapport waarbij onder meer is gekeken naar de uitstraling van de winkel, assortiment en het personeel (waarbij de aspecten die klanten het belangrijkst vinden het zwaarst wegen) scoort Paradigit het hoogst en Block het laagst. Paradigit krijgt een 7,3 als algemeen eindcijfer. De keten heeft volgens het Testpanel bovendien de best verzorgde winkels (7,9) en het vriendelijkste en meest deskundige personeel (7,8 en 7,7).

Het meest uitgebreide assortiment is te vinden bij Saturn en MediaMarkt. Beide winkels scoren op dit gebied een 7,9. Daar staat tegenover dat zij behoren tot de drie winkels met het minst deskundige personeel: Saturn scoort een 6, Block een 5,9 en MediaMarkt een 5,8.

Het personeel van de MediaMarkt wordt bovendien als het minst vriendelijk beoordeeld: hiervoor krijgt de keten een magere 6,4.

De volledige uitslag is te vinden op trosradar.nl: http://www.trosradar.nl/productradar/computerwinkels