Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Jongeren uit Cluster 4 onderwijs treden op in de Tweede Kamer


· Jongeren uit speciaal voortgezet onderwijs spelen zelfgeschreven stuk voor Tweede Kamerleden
· Unieke theaterdialoog tussen Kamerleden en Cluster 4 jongeren
· Stichting Kinderpostzegels Nederland biedt Cluster 4 jongeren mogelijkheid hun stem te laten horen

Leiden, 15 november 2010 - Vandaag speelden jongeren uit het Cluster 4 voortgezet onderwijs (voormalig ZMOK-onderwijs voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen) hun zelfgeschreven stuk 'Perron 4' voor Tweede Kamerleden in de Oude Zaal van de Tweede Kamer in Den Haag. De voorstelling is door de jongeren zelf gemaakt en gaat over hun wereld, hun positie op school en in de samenleving. Samen met Stichting Formaat, Werkplaats voor Participatief Drama, hebben de jongeren deze voorstelling gemaakt. Het publiek wordt actief betrokken: wat kunnen we leren van deze jongeren? Stichting Kinderpostzegels Nederland, initiatiefnemer, wil graag dat deze jongeren hun stem kunnen laten horen. Ze stelt met 'Perron 4' beleidsmakers in de gelegenheid met deze jongeren kennis te maken en hen zelf te laten vertellen wat hen bezighoudt.

Uniek
Jongeren uit het Cluster 4 onderwijs hebben nauwelijks mogelijkheid om hun stem te laten horen. Zij hebben vaak het gevoel buiten de maatschappij te staan. Velen gaan zonder diploma van school en hebben moeite aansluiting te vinden tot de arbeidsmarkt. De algemene beeldvorming over deze groep jongeren en het Cluster 4 onderwijs is overwegend negatief. Ook bij de groep zelf. Eén van de jongeren zegt in de voorstelling: "Ik kan niet leren, ik kan niet stilzitten, ik kan me niet gedragen. Als je dat je hele leven hoort ga je er echt geen moeite meer voor doen." Met de voorstelling 'Perron 4' kunnen de jongeren hun stem laten horen en hun verhaal vertellen. Het optreden in de Tweede Kamer is een unieke gebeurtenis. Remi (15), Yasin (15), Tom (14), Dylan (15) en Remi (15) presenteerden een realistisch beeld van hun leven en stelden aan het publiek de vraag of het niet anders en beter kan. Zij vonden het geweldig in de Tweede Kamer op te treden en hun verhaal te kunnen vertellen. Yasin (15): "Ik vond het heel leuk. Ik hoop dat ZMOK-ers een tweede kans krijgen en een diploma gaan halen."

Achtergrond
Onder Cluster 4 vallen scholen voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen, kinderen met psychiatrische stoornissen of ernstige gedragsproblemen, langdurig zieke kinderen zonder een lichamelijke beperking en scholen die verbonden zijn aan pedologische instituten. Op een Cluster 4 school zitten bijvoorbeeld jongeren met een stoornis in het autistisch spectrum, met ADHD en jongeren met een problematische achtergrond waardoor zij gedragsproblemen hebben.

Meerdere voorstellingen
Begin november hebben de jongeren op hun eigen scholen gespeeld. Daar was veel herkenning. 'Perron 4' wordt ook gespeeld voor andere beleidsmakers in onderwijs en jeugdzorg die met hen te maken hebben. Onder andere bij Bureau Jeugdzorg Utrecht en bij Hét Congres, een speciaal onderwijscongres voor professionals en belangstellenden die met deze leerlingen werken.

Stichting Kinderpostzegels Nederland
Stichting Kinderpostzegels Nederland steunt projecten waarin veiligheid en ontwikkeling van kwetsbare kinderen centraal staan. Kinderpostzegels vindt het van groot belang dat juist álle kinderen dezelfde kansen hebben om zich te ontwikkelen. "Deze jongeren hebben die kansen niet", zegt Ilja van Haaren, directeur van Kinderpostzegels. "Zij hebben veel potentie maar weten dat niet om te zetten in mogelijkheden. Daarom vraagt Kinderpostzegels aandacht voor deze groep jongeren. En dan vooral door hun stem te laten horen en zichtbaar te maken. Zo wordt het mogelijk dat beleidsmakers, leraren, jeugdzorgmedewerkers mogelijk echt luisteren naar deze jongeren."

Einde persbericht