Ingezonden persbericht


Meppel, 15 november 2010

Persbericht 017

Nieuwe SDS-uitgave 'Gewoon of speciaal?' toont noodzaak Rugzak aan

Jeroen Dijsselbloem neemt eerste exemplaar in ontvangst

In de voorgenomen bezuinigingen op het onderwijs staat belangrijke politieke besluitvorming ten aanzien van Passend Onderwijs op de agenda. Juist nu komt de Stichting Downsyndroom (SDS) met de resultaten van een bijzonder actuele studie over inclusief onderwijs. Een SDS-delegatie onder leiding van de auteur, onderwijsspecialist Gert de Graaf, biedt het eerste exemplaar van 'Gewoon of speciaal? op dinsdag 16 november om 16.30 uur aan aan PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem, in het gebouw van de Tweede Kamer. Dijsselbloem is één van de politici die op 9 november jl. de discussie met het veld is aangegaan over de voorgenomen bezuinigingen op het onderwijs

In een aantal wetenschappelijke studies heeft pedagoog Gert de Graaf de voordelen van goed toegerust regulier onderwijs voor leerlingen met Downsyndroom aangetoond. Verder deed De Graaf systematisch onderzoek naar de voorwaarden waaronder reguliere schoolplaatsing voor leerlingen met Downsyndroom het meest kans heeft om te slagen. Zijn bevindingen zijn nu in een forse uitgave, 'Gewoon of speciaal?' beschikbaar als - in de ogen van de SDS - verplichte kost voor beleidsmaker, bestuurders, deskundigen, schoolleiders en leerkrachten in heel het land. De noodzakelijke toerusting van de reguliere school is tot nu toe mogelijk gemaakt door individuele bekostiging, eerst als extra formatie regeling, en vanaf 2002 door de Leerling Gebonden Financiering, de Rugzak. De Rugzak heeft voor deze leerlingen deuren van reguliere scholen geopend. Het afschaffen van de Rugzak, zonder duidelijke garanties dat leerlingen met Downsyndroom of een soortgelijke verstandelijke belemmering, in de nieuwe situatie nog wel voldoende extra ondersteuning zullen krijgen, vinden wij zeer risicovol. Wij zouden niet willen dat Passend Onderwijs ertoe leidt dat de deuren van het regulier onderwijs voor deze doelgroep weer worden gesloten. Voor deze doelgroep is de Rugzak een noodzakelijk instrument gebleken om meer onderwijsintegratie - en een betere onderwijskwaliteit - mogelijk te maken. Ook is er bij deze doelgroep geen sprake geweest van een enorme aanzuigende werking, zoals in cluster 4. Wij vinden dat in het beleid richting Passend Onderwijs te weinig wordt gekeken naar de positie van leerlingen met een verstandelijke beperking. Voor deze doelgroep pleiten wij voor behoud van de Rugzak. We zien vooralsnog bij Passend Onderwijs te weinig garanties voor een sterke ouderpositie, en te weinig garanties dat de middelen straks nog wel bij de regulier geplaatste leerlingen met Downsyndroom op school zullen aankomen. 'Gewoon of Speciaal' toont aan hoezeer leerlingen met Downsyndroom de afgelopen jaren baat hebben gehad bij reguliere schoolplaatsing, mogelijk gemaakt door de Rugzak. Zij hebben veel te verliezen bij afschaffing van de Rugzak en een niet goed doordachte invoering van Passend Onderwijs.

Hoe meer leerproblemen een kind heeft, hoe meer juist daarbij alle zeilen moeten worden bijgezet om eruit te halen wat er toch nog in zit. Alleen op die manier worden het later Nederlandse staatsburgers met een acceptabele kwaliteit van bestaan. Als het bovenstaande ergens geldt, is dat wel voor kinderen met Downsyndroom. Waar leerlingen met Downsyndroom vroeger vrijwel automatisch op speciale scholen voor Zeer Moeilijk Lerenden werden geplaatst, gaan deze leerlingen de afgelopen decennia steeds vaker naar reguliere scholen. Daarbij is ook in Nederland inmiddels onomstotelijk bewezen hoeveel meer zij leren in een goed toegeruste reguliere omgeving. De bevindingen van het onderzoek kunnen ook door alle ZML-scholen worden gebruikt. Door tijdig te beginnen met leesonderwijs, en elke dag aan te bieden volgens een goed curriculum, kan het merendeel van kinderen met Downsyndroom leren lezen. Op zo'n manier dat dit bijdraagt aan hun zelfredzaamheid en volwaardig burgerschap. De bevindingen ten aanzien van deze groep kunnen bovendien als pars pro toto worden gezien voor de bredere groep leerlingen met een verstandelijke belemmering.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht