EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO en TLN voorlopig gerustgesteld door Weekers

Verladers en vervoerders wijzen op zwaardere lasten bij accijnsverhoging

EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn voorlopig gerustgesteld door staatssecretaris Weekers (Financiën). Deze reageerde vandaag op geluiden dat het kabinet de brandstofaccijns zou willen verhogen. Volgens Weekers is dit nu niet aan de orde en alleen in de toekomst mogelijk als omliggende landen hetzelfde doen.

Ongeveer 80 procent van de totale heffingen voor een vrachtauto bestaat al uit (diesel)accijns. De laatste 20 procent aan vaste heffingen (motorrijtuigenbelasting en Eurovignet) is ook nauwelijks in accijns om te zetten, omdat die in EU-regelgeving is vastgelegd met de bedoeling een internationaal 'level playing field' te creëren. Het Eurovignet is een vast bedrag dat in een verdrag met een aantal lidstaten is afgesproken. En de motorrijtuigenbelasting is voor vrachtauto's zwaarder dan 12 ton gebonden aan een EU-minimumniveau. Een verdere verhoging van accijnzen zou een lastenverzwaring voor het vervoerend bedrijfsleven betekenen. Juist in deze tijd van een broos economisch herstel is dit onwenselijk.

'Verhoging brandstofaccijns niet aan de orde' (3)

Maandag, 15 november 2010 / 16:40

N i e u w bericht, meer informatie in voorlaatste alinea

DEN HAAG (ANP) - Een verhoging van de brandstofaccijns is niet aan de orde. Dat stelt staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) maandag in een reactie op berichten dat het kabinet de accijnzen op benzine, diesel en LPG wil verhogen.

Aanleiding zijn opmerkingen van de Vlaamse minister-president Kris Peeters dit weekeinde. Hij voorspelde dat heel Nederland in Vlaanderen gaat tanken als het kabinet de accijns verhoogt. De PvdA trok daarover onmiddellijk aan de bel en wil opheldering van premier Mark Rutte.

Maar VVD-staatssecretaris Weekers zegt nu dat een accijnsverhoging in de toekomst alleen mogelijk als andere landen hetzelfde doen. In dat geval wordt de extra opbrengst volledig gebruikt om de motorrijtuigenbelasting en de belasting op nieuwe auto's en motoren (bpm) te verlagen. ,,Het kabinet zal de auto niet als melkkoe gebruiken'', aldus Weekers.

Peeters sprak afgelopen woensdag met Rutte, onder meer over de kilometerheffing. Het Nederlands kabinet wil die niet meer, de Vlaamse regering wil de heffing nog wel invoeren. In het regeerakkoord van VVD en CDA staat dat het kabinet over een verhoging van brandstofaccijnzen wil overleggen met de buurlanden en met de rest van de EU.

Weekers zegt daarover nu dat België en Duitsland geen concrete plannen hebben. ,,Als dat in de toekomst verandert, dan zal het kabinet die mogelijkheid aangrijpen om het bezit van een auto goedkoper te maken en de kosten voor het gebruik ervan te verhogen. Dat betekent motorrijtuigenbelasting omlaag en accijns omhoog.''

Weekers benadrukt dat het kabinet niet los van de buurlanden wil opereren. ,,Nederlandse pomphouders in de grensstreek hoeven dus niet bang te zijn voor inkomstenderving en hun Belgische collega's moeten zich niet rijk rekenen.''

Milieudefensie verwijt Weekers slappe knieën. ,,De enige groene verkeersmaatregel van dit kabinet is hiermee van tafel. Het is óf accijnsverhoging óf kilometerheffing. Door niets te doen, accepteert dit kabinet een toename van herrie, luchtvervuiling maar ook van files.''

Volgend jaar wordt de accijns, afgezien van de reguliere prijsindexatie, niet verhoogd.