Chocolade steeds puurder blijkt uit rapport Oxfam Novib
Den Haag, 16 november 2010 - Na een succesvolle actie vorig jaar tegen
'foute' chocoladeletters is de Groene Sint terug met het rapport 'Pure
Chocolade'. Belangrijkste conclusie is dat een jaar later bijna alle in
Nederland verkochte chocoladeletters geheel of gedeeltelijk gemaakt
zijn van eerlijke en duurzame cacao. In 2009 lagen er in de Nederlandse
winkels 3,5 miljoen eerlijke letters in de schappen. In 2010 is dat
aantal gegroeid tot ruim 22 miljoen, op een totaal van 23 miljoen
chocoladeletters. Een groei in een jaar van 15 naar 95 procent. Ook het
percentage duurzame chocoladerepen en -tabletten verdubbelde tot 20
procent.
"Een fantastisch resultaat", stelt Adrie Papma, directeur
Bedrijfsvoering en Private Sector van Oxfam Novib. "Supermarkten en
andere winkels hebben hun verantwoordelijkheid genomen en laten zien
dat het anders kan. Hierdoor kunnen duizenden cacaoboeren niet alleen
voor zichzelf maar ook voor hun gezinnen een zelfstandig bestaan
opbouwen."
Het aandeel letters met het Fairtrade-keurmerk neemt toe van 3,5 naar
6,7 miljoen en dat met het UTZ Certified-keurmerk van 0 tot 6,4 miljoen
(verrekend naar 100% UTZ). Alle bedrijven hebben hun huismerk letters
verduurzaamd met (deels) duurzame cacao. Van de winkels maken Albert
Heijn, Jamin en V&D de grootste sprongen. Die gaan met hun aanbod
duurzame letters van bijna niets tot bijna 100 procent. Jumbo, Plus,
Super de Boer en Lidl scoren bovengemiddeld. C1000 scoort net onder het
gemiddelde. Kruidvat, Hema en Aldi komen voor 2010 op een aanbod van 30
procent duurzame letters.
Ook veel kleinere supermarkten bieden naast Verkade en De Heer letters
ook huismerk Fairtrade letters aan. Zij boden in 2009 de meeste
eerlijke chocoladeletters aan met 40% en komen nu op 73%. Droste biedt
in 2010 veel minder letters aan dan in 2009. Dit zijn de enige
niet-duurzame letters in Nederland. Ook het percentage duurzame
chocoladerepen en -tabletten verdubbelde tot 20 procent. In het rapport
`Pure Chocolade' wordt verder een uitgebreid beeld van de cacao keten
geschetst, van de cacaoboeren in Ivoorkust tot de buurtsuper.
Eind 2009 vroeg de Groene Sint aandacht voor de leefomstandigheden van
cacaoboeren in Afrika. Hij wees erop dat veel chocolade die in
Nederland wordt verkocht, is gemaakt van cacao die niet onder
verantwoorde omstandigheden wordt geproduceerd. Bij zeven winkelketens
lagen geen of weinig eerlijke chocoladeletters in de schappen. De
Groene Sint kon aan het eind van dat jaar tevreden naar huis. De
supermarkten, verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel,
beloofden om uiterlijk in 2012 enkel nog eerlijke chocoladeletters te
verkopen. De campagne hielp ook een gedenkwaardig politiek moment te
creëren. In maart 2010 ondertekende een brede groep
chocoladefabrikanten, supermarkten, andere bedrijven en
maatschappelijke organisaties onder leiding van oud-minister Verburg
van Landbouw de intentieverklaring voor duurzame cacao. Daarin spraken
ze af dat in 2015 de helft van alle in Nederland gebruikte cacao
duurzaam geproduceerd zal zijn en in 2025 zelfs alle cacao. Met deze
afspraak loopt Nederland voorop in de wereld.
over Oxfam Novib
Mensen in ontwikkelingslanden moeten een zelfstandig bestaan kunnen
opbouwen, het zelf kunnen doen. Om dit voor elkaar te krijgen, werkt
Oxfam Novib samen met partnerorganisaties ter plaatse, donateurs,
vrijwilligers, bedrijven, overheden, Oxfam-organisaties wereldwijd en
andere 'ambassadeurs van het zelfdoen'.
* Download het rapport 'Pure Chocolade'.
* Voor meer informatie kijk ook op: www.groenesint.nl
Zie het origineel
Noot voor de redactie,
Novib