Rijksoverheid
Opening van de A2 Leenderheide-Valkenswaard
Toespraak | 08-11-2010
Minister Schultz van Haegen verklaart maandag 8 november officieel het
eerste spoedproject voor geopend: de derde rijstrook op de A2
Leenderheide-Valkenswaard. Er is hier grote tijdwinst geboekt: een jaar
dankzij de spoedaanpak en nog eens vier maanden door een slimme
planning. De extra baan in zuidelijke richting voorkomt dat de nieuwe
randweg Eindhoven met terugwerkende kracht volloopt. Er rijden al sinds
24 oktober auto's over de nieuwe strook. Rijkswaterstaat heeft
vastgesteld dat sinds die tijd de files flink zijn verminderd.
Dames en heren,
De donkere en regenachtige maanden komen er aan. Ik weet dat het
verkeer dan weer heel makkelijk vastloopt. Gelukkig is Eindhoven bijna
winterklaar, omdat in deze belangrijke regio de doorstroming met
sprongen is verbeterd. En dat is belangrijk voor de hele Nederlandse
economie.
Het kabinet wil ook de komende jaren investeren in een optimale
bereikbaarheid van onze economische zwaartepunten: de mainports en de
brainports ofwel de Randstad en de grote Brabantse steden. Eindhoven
met z'n vooraanstaande innovatieve technologische bedrijvigheid is één
van onze economische hotspots.
Vooruitgang in de economie kan niet zonder vooruitgang op de weg.
Philips is hier vertegenwoordigd, in de persoon van Harry Hendriks.
Zijn aanwezigheid, bij de start én bij de afronding van dit project,
laat zien hoe belangrijk een goede bereikbaarheid voor ons
bedrijfsleven is.
De eerste grote stap om de bereikbaarheid in deze regio te verbeteren,
was de opening van de randweg Eindhoven begin juni vorig jaar. Daarmee
was een groot fileknelpunt en een dagelijkse ergernis voor vele
automobilisten van de baan. Maar daarmee was nog niet al het fileleed
geleden. Want vervolgens liep het op de A2 bij Leenderheide vooral in
de avondspits spaak. De files namen fors toe, juist omdat het verkeer
vanaf de randweg zo lekker kon doorstromen.
Gelukkig hebben we dat effect voorzien. Want nog geen maand na de
opening van de randweg is het werk begonnen om de A2 tussen
Leenderheide en Valkenswaard over zeven kilometer uit te breiden met
een extra rijbaan. Zo houden we de vaart erin,
zo voorkomen we dat de randweg met terugwerkende kracht alsnog
volloopt, zo zorgen we dat het verkeer naar het zuiden ook écht kan
doorstromen.
Het spoedproject A2 Leenderheide-Valkenswaard is er een uit het boekje.
Hier is drie keer tijdwinst geboekt.
- Eerst een jaar dankzij de spoedwet;
- daarna twee maanden extra door een slimme planning;
- en vervolgens nog een keer acht weken door het goede samenspel in
de regio.
Dat is een compliment waard aan alle betrokken partijen!
Op 24 oktober, drie maanden, twee weken en drie dagen nadat het
officiële startsein had geklonken, was het werk hier gedaan.
Vanaf dat moment konden de eerste auto's over drie banen richting het
zuiden. We hebben niet gewacht op deze officiële openstelling. Want je
kunt natuurlijk niet verkopen dat een weg die klaar is, nog niet wordt
geopend! Dan zou je de term `spoedproject' geweld aan doen.
Dit is het eerste spoedproject waar we een streep onder kunnen zetten.
De eerste mijlpaal is gehaald. In een hoge versnelling. Hier is met
grote zorgvuldigheid gewerkt in een tempo dat niet zou misstaan in het
Guinness book of records.
Rijkswaterstaat heeft samen met aannemer Heijmans, de provincie en
betrokken gemeenten laten zien dat de aanleg van wegen een soepel
traject kan zijn waar met plezier wordt samengewerkt.
Een van de geheimen uit de keuken van Rijkswaterstaat luidt: betrek de
markt - in dit geval Heijmans - er zo vroeg mogelijk bij. Heijmans kon
daardoor ook al in een vroeg stadium een slimme planning overleggen en
afstemmen met alle betrokken partijen.
De aannemer spaarde tijd door werkzaamheden tegelijkertijd uit te
voeren, denk aan het aanbrengen van het stille ZOAB samen met het
plaatsen van verkeerssignalering. De hinder voor de weggebruikers viel
mee. De weg is twee keer in een weekeinde afgesloten en prima overleg
met de andere wegbeheerders in de regio. Automobilisten werden in die
weekends omgeleid via de provinciale en gemeentelijke wegen. Daar staat
tegenover dat er dus acht weken extra tijdwinst is geboekt.
Ik geef u kort de feiten en cijfers van dit spoedproject:
- het gaat als gezegd om zeven kilometer snelweg richting het zuiden
van twee naar drie rijstroken;
- Bij Leende is tweelaags ZOAB aangebracht om de geluidsoverlast
zoveel mogelijk te beperken voor de bewoners van Leende;
- De ingrediënten van deze rijbaan zijn 24.000 ton asfalt, 8000
kubieke meter zand, 58 detectielussen en op zeven plekken borden voor
verkeerssignalering;
- En de totale kosten bedroegen bijna vijftien miljoen euro.
Voor de strook groen die we voor dit doel hebben afgesnoept van de berm
planten we elders anderhalve hectare nieuw bos aan.
We bepalen nog de meest ideale plaats daarvoor.
En, dames en heren, het werkt! Zoals ik al zei; op 24 oktober reden de
eerste auto's over het verbrede weggedeelte.
Sindsdien heeft Rijkswaterstaat de situatie op de weg goed in de gaten
gehouden. We zien dat de files bij knooppunt Leenderheide fiks zijn
verminderd, zowel in aantal als in omvang. Automobilisten hebben meer
ruimte om naar het zuiden af te buigen en het verkeer op de Randweg
Eindhoven blijft goed doorstromen. Daarmee is het doel hier bereikt.
Maar we zijn nog niet klaar met Eindhoven.
Met een paar weken leveren we de derde rijstrook op de A58 tussen
Batadorp en Oirschot in westelijke richting op.
En volgend jaar starten we met de verbreding van de A2 Eindhoven - Den
Bosch, in beide richtingen.
We zorgen ervoor dat het verkeer in deze innovatieve en economisch
cruciale regio voor ons land in alle richtingen - Breda en Rotterdam,
Amsterdam, Maastricht, Nijmegen en Antwerpen - 24 uur per dag, zeven
dagen per week kan doorstromen.
Dames en heren, Met dit eerste afgeronde spoedproject laten we zien hoe
belangrijk het is op de juiste plek, met de juiste mensen de juiste
dingen te doen. We moeten keuzes maken want we leven in een economisch
krappe tijd. We concentreren ons op de regio's die de hele Nederlandse
economie weer tot bloei brengen. En binnen die regio's concentreren we
ons op die projecten waardoor Nederland echt in beweging blijft.
Ik dank iedereen die met overtuiging en enthousiasme de schouders heeft
gezet onder dit eerste resultaat van de spoedaanpak.
En op naar het volgende!
Afzender
* Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051