Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF roept artsen op om patiënt serieus te nemen
16 november 2010
Patiënten willen met hun dokter meedenken en overleggen over hun
behandeling. Dat gebeurt volgens patiënten nog te weinig. Ook voelen
patiënten zich door hun dokter niet altijd serieus genomen. Dat blijkt
uit een peiling van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
(NPCF) waar ruim tweeduizend mensen aan deelnamen.
Actief betrekken
Een overgrote meerderheid (84%) van de deelnemers aan de peiling vindt
dat dokters hun patiënten actief moeten betrekken bij de behandeling.
Bijvoorbeeld door goed te luisteren en door ruimte te geven voor vragen
en overleg. Slechts één op de drie deelnemers geeft aan `altijd actief
betrokken te worden'.
Driekwart is het eens met de stelling dat de behandeling betere
resultaten geeft als ze meer inspraak hebben. Een overgrote meerderheid
geeft aan dat de kwaliteit van leven verbetert bij een goede inspraak.
Bijna alle deelnemers (96%) vinden dat een dokter genoeg informatie
moet geven zodat de patiënt zelf kan kiezen voor de beste behandeling.
Toch blijkt dat ruim een kwart van de ondervraagden helemaal niet wordt
betrokken bij keuzes voor de behandeling of controle.
Serieus nemen
Minder dan de helft van de deelnemers voelt zich altijd serieus genomen
door de dokter. 'Dat is zeer teleurstellend', zegt Marjolein de Booys,
manager Kwaliteit bij de NPCF. 'Het is heel belangrijk dat patiënten
zich serieus genomen voelen en daarmee genoeg zelfvertrouwen opbouwen
om in een partnerschap met de dokter de aandoening te lijf te gaan.
Mensen willen dat, dat zie je nu ook aan deze resultaten'.
Tegenstrijdige adviezen
Ook het feit dat meer dan de helft van de deelnemers wel eens
tegenstrijdige adviezen krijgt, is een belangrijk signaal. Marjolein de
Booys: 'De ene arts schrijft een medicijn voor, de andere arts zegt:
dat kan echt niet. Mensen hebben er last van dat artsen en andere
zorgverleners niet goed met elkaar afstemmen en niet weten naar wie ze
moeten luisteren.
Die gebrekkige afstemming ervaren ook deelnemers die meerdere
aandoeningen hebben die afzonderlijk worden behandeld'. Die gebrekkige
afstemming wordt door één van de deelnemers treffend verwoord: 'Van de
fysiotherapeut kreeg ik het advies mijn voet flink te bewegen, terwijl
het advies van de specialist nu juist was mijn voet rust te geven.'
Marjolein de Booys concludeert dan ook: 'Het is wel duidelijk dat zorg
goed afgestemd moet zijn met de patiënt en tussen zorgverleners
onderling. Bovendien blijkt uit deze meldactie dat patiënten heel graag
actief betrokken willen worden bij hun behandeling'.
De meldactie werd gehouden op initiatief van de NPCF en zes
patiëntenorganisaties: de Hart&Vaatgroep, De Reumapatiëntenbond, de
Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties, het Astmafonds,
Landelijk Platform GGZ en Diabetesvereniging Nederland.