Datum 15 november 2010
Vragen van de leden De Rouwe, Van Nieuwenhuizen, Samsom en Sharpe
over de mogelijke significante verhoging transfertarieven (2010Z14872)
Ons kenmerk
FIN/2010/772
Uw brief (kenmerk)
2010Z14872
Geachte voorzitter,
Hierbij geef ik antwoord op de schriftelijke vragen van de leden De Rouwe (CDA),
Van Nieuwenhuizen (VVD), Samsom (PvdA) en Sharpe (PVV) over de tarieven van
de luchthaven Schiphol.
Hoogachtend,
de minister van Financiën,
mr. drs. J.C. de Jager
1. Hebt u kennis genomen van het artikel in De Telegraaf 'KLM overhoop met
Schiphol' inzake mogelijke significante verhoging transfertarieven? 1)
Ja.
2. Hoe verhoudt dit zich tot een eerder gedane toezegging aan de Tweede Kamer
om de kosten op Schiphol te bevriezen en, indien de passagiersaantallen van
2007, worden bereikt de tarieven te verlagen? 2)
Als aandeelhouder ga ik niet over de tarieven van Schiphol. Wel kan ik u
melden hoe de voornemens zich m.i. verhouden tot de door u bedoelde
toezeggingen van Schiphol.
Schiphol heeft op 27 oktober bekend gemaakt de tarieven per 1 april 2011
beperkt te zullen verhogen en de eerder beoogde structuuraanpassing van de
tarieven een half jaar uit te stellen.
In het kader van het afschaffen van de vliegbelasting heeft Schiphol in mei
vorig jaar aan het kabinet enerzijds toegezegd een omvangrijke kostenoperatie
te zullen doorvoeren en anderzijds om de tarieven in 2009 te zullen verlagen.
Aan beide afspraken heeft Schiphol zich gehouden. Voorts heeft Schiphol
eigener beweging in 2010 de tarieven gelijk gehouden.
Aanvullend heeft Schiphol aan het kabinet beloofd zich maximaal in te spannen
om een verdere tariefsverlaging door te voeren op het moment dat het verkeer
en vervoer weer het niveau van 2007 heeft bereikt. Dat moment is nog niet
aangebroken.
Eerder is aan de Kamer al gemeld dat de tarieven op enig moment, als gevolg
van specifieke investeringen, verhoogd zouden kunnen worden.1 De beperkte
tariefstijging per 1 april volgend jaar is dan ook niet in strijd met de gemaakte
afspraken.
3. Hebt u kennis genomen van de brandbrief van de International Air Transport
Association, (IATA) en de uitspraken van de Board of Airline Representatives in
the Netherlands (BARIN)? Wat is hierop uw reactie?
Ja. In een reactie heb ik de IATA laten weten begrip te hebben voor zijn
zorgen, maar ook uitgelegd dat de Wet Luchtvaart regelt binnen welke kaders
de tarieven worden vastgesteld en dat ik daarover als aandeelhouder geen
formele zeggenschap heb.
4. Onderschrijft u nog steeds, conform het oude en nieuwe regeerakkoord, de
Luchtvaartnota 3) en het advies van de Alderstafel 4), de ambitie dat voor
Schiphol de kwaliteit van het internationale verbindingennetwerk van
essentieel belang is?
5. Is het u bekend of Schiphol voorafgaand aan het voorstel voor de verhoging
van de transfertarieven onderzoek heeft gedaan naar de effecten hiervan op de
kwaliteit van haar netwerk? Zo ja, wat zijn hiervan de uitkomsten?
6. Zijn bij u (onafhankelijke) onderzoeken bekend naar de effecten op het
netwerk van verbindingen? Zo nee, bent u bereid hier op korte termijn
onderzoek naar te doen? Zo ja, wat zijn hiervan de uitkomsten?
7. Welke effecten kan het voorstel van Schiphol hebben op de functie van
economische motor en de werkgelegenheid?
1 Tweede Kamer, vergaderjaar 2009-2010, 29 665 nr. 145
Directie Financieringen
Ons kenmerk
FIN/2010/772
Pagina 3 van 3
Antwoord op de vragen 4 t/m 7.
De kwaliteit van het netwerk van Schiphol en het kabinetsbeleid ten aanzien
van de mainportpositie vallen onder de verantwoordelijkheid van de
staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Uitspraken over het effect van
tariefwijzigingen op de mainport en uitkomsten van eventuele onderzoeken
dienaangaande laat ik dan ook bij de staatssecretaris.
8. Bent u tevreden met de wijze waarop Schiphol de consultatieprocedure heeft
vormgegeven? Is er naar uw mening voldoende aan de informatieplicht van
Schiphol voldaan? Welk instrumentarium hebt u eventueel tot ingrijpen?
Voor de consultatieprocedure gelden wettelijke voorschriften waarop de NMa
toezicht houdt. Als aandeelhouder ga ik niet over de tarieven van Schiphol en
de wijze waarop deze tot stand komen. In die hoedanigheid heb ik dan ook
geen opvattingen over de manier waarop Schiphol het consultatieproces heeft
vormgegeven. Evenmin heb ik als aandeelhouder mogelijkheden om op dat
aspect van de bedrijfsvoering 'in te grijpen'.
1) de Telegraaf, 'KLM overhoop met Schiphol', 9 oktober 2010
2) Kamerstuk 29 665. nr 145
3) Kamerstuk 31 396, nr. 1
4) Kamerstuk 29 665, nr. 108
Ministerie van Financiën