Campagne mail-alert van start
Mail-alert campagne Oren en ogen in de wijk, dat is wat de politie
nodig heeft om criminelen op te sporen. Mail-alert is een manier om
burgers te betrekken bij de opsporing. Een nieuwe regionale campagne
die gisteren van start is gegaan roept bewoners op zich aan te melden
voor Mail-alert.
Digitale getuigenoproep
Mail-alert is een getuigenoproep voor incidenten in de directe
omgeving. Na een misdrijf wordt een mail verstuurd naar degenen die
wonen of werken binnen een bepaalde straal rondom het misdrijf én die
zich voor mail-alert hebben opgegeven.
Meer aanmeldingen nodig
Negenduizend mensen hebben zich het afgelopen jaar aangemeld om de
politieberichten te ontvangen. Het afgelopen jaar is er regelmatig een
beroep gedaan op de alertheid van het publiek. Om de effectiviteit van
mail-alert te vergroten is echter een veel groter aantal aanmeldingen
nodig.
De campagne
Vanaf deze week richt de politie zich daarom intensief op het werven
van abonnees. Aanmelden kan via de website www.depolitiezoekt.nl.
Tijdens de campagneperiode zijn posters te zien op de zogenaamde
peperbussen in Amsterdam en op metrostations. Verder worden
tramreizigers via de schermen in de tram gevraagd zich op te geven voor
mail-alert. Studenten op scholen voor het middelbaar- en
beroepsonderwijs krijgen via beeldschermen op de waterdispensers een
oproep te zien.
Werven via Facebook
Een andere manier waarop de politie extra ogen werft is via Facebook.
Wie een Facebook-account heeft kan via een zogeheten 'like-button' zijn
vrienden op mail-alert te wijzen. De politie hoopt op die manier een
soort sneeuwbaleffect teweeg te brengen.
____________________
Politie Amsterdam-Amstelland