Politie Amsterdam-Amstelland

Campagne mail-alert van start

Mail-alert campagne Oren en ogen in de wijk, dat is wat de politie nodig heeft om criminelen op te sporen. Mail-alert is een manier om burgers te betrekken bij de opsporing. Een nieuwe regionale campagne die gisteren van start is gegaan roept bewoners op zich aan te melden voor Mail-alert.

Digitale getuigenoproep
Mail-alert is een getuigenoproep voor incidenten in de directe omgeving. Na een misdrijf wordt een mail verstuurd naar degenen die wonen of werken binnen een bepaalde straal rondom het misdrijf én die zich voor mail-alert hebben opgegeven.

Meer aanmeldingen nodig
Negenduizend mensen hebben zich het afgelopen jaar aangemeld om de politieberichten te ontvangen. Het afgelopen jaar is er regelmatig een beroep gedaan op de alertheid van het publiek. Om de effectiviteit van mail-alert te vergroten is echter een veel groter aantal aanmeldingen nodig.

De campagne
Vanaf deze week richt de politie zich daarom intensief op het werven van abonnees. Aanmelden kan via de website www.depolitiezoekt.nl. Tijdens de campagneperiode zijn posters te zien op de zogenaamde peperbussen in Amsterdam en op metrostations. Verder worden tramreizigers via de schermen in de tram gevraagd zich op te geven voor mail-alert. Studenten op scholen voor het middelbaar- en beroepsonderwijs krijgen via beeldschermen op de waterdispensers een oproep te zien.

Werven via Facebook
Een andere manier waarop de politie extra ogen werft is via Facebook. Wie een Facebook-account heeft kan via een zogeheten 'like-button' zijn vrienden op mail-alert te wijzen. De politie hoopt op die manier een soort sneeuwbaleffect teweeg te brengen.


____________________