Ingezonden persbericht


16 november 2010

Utrechtse bureaus en Hogeschool Utrecht tekenen kennisconvenant Zicht krijgen op 'return on creativity'

Hogeschool Utrecht en het samenwerkingsverband Creative Connection (een netwerk van vijftien zakelijke creatieve dienstverlenende bureaus uit de regio Utrecht ) gaan samen kennis ontwikkelen rond uiteenlopende accountability vraagstukken. Inhoudelijke onderzoeksthema's zijn ondermeer effectiviteit en doelmatigheid van sociale media, kwalitatieve data-analyse en het ontwikkelen van nieuwe parameters om resultaten in uit te drukken. Daarnaast gaan de HU en de Utrechtse bureaus nauwer samenwerken om talenten te ontwikkelen en te behouden voor de Utrechtse creatieve industrie. Bijvoorbeeld door middel van een Creative Connection Tour die getalenteerde studenten de gelegenheid biedt om in een korte periode vanuit verschillende bureaus te werken aan een vraagstuk.

Deze afspraken zijn vastgelegd in het kennisconvenant return on creativity. Doel van deze gemeenschappelijke en op de toekomst gerichte agenda is de verdere versterking van de Utrechtse creatieve industrie. Door het gezamenlijk optrekken van de driehoek Bedrijfsleven, Onderwijs en Onderzoek willen de initiatiefnemers met steun van gemeente en provincie de Utrechtse creatieve industrie verder ontwikkelen.

Kennis is de grondstof voor dienstverlenende bedrijven in de creatieve industrie. In de komende vier jaar spannen de ondertekenaars zich in om meer gefundeerd zicht te krijgen op de 'return on creativity'. Desiree Majoor, faculteitsdirecteur Communicatie & Journalistiek: 'We willen bedrijven helpen om meer rendement uit hun communicatie te halen'. De samenwerking krijgt onder andere vorm via de ontwikkeling van een nieuw lectoraat op het gebied van marketing communicatie. De driehoek onderwijs/onderzoek/beroepenveld moet elkaar dus bevruchten op allerlei manieren. Van de Creative Connection bureaus wordt verwacht dat zij zicht hebben op 'wat werkt' in communicatie en marketing.

Harry Louwenaar, bestuurslid Creative Connection: 'de praktijk hunkert naar praktisch toepasbare inzichten en wetmatigheden. Opdrachtgevers vragen zekerheden en voorspelbaarheid die niet te geven zijn. De strategie van 'trial en error' heeft zijn beste tijd gehad. Opdrachtgevers vragen om proven technology. In het contact met opdrachtgevers moeten we veel nadrukkelijker benoemen wat wèl werkt en ook die zaken waarvan we (nog) niet weten wat werkt. Daar helpt het nieuw in te richten Lectoraat ons bij. En daar zijn we als bureaus bijzonder blij mee.'

# # #

Over Hogeschool Utrecht

Hogeschool Utrecht (HU) is een kennisorganisatie die door hoogwaardig onderwijs en onderzoek werkt aan innovatie en professionalisering van de beroepspraktijk en aan de persoonlijke ontwikkeling van talent. De 3.200 medewerkers van de HU verzorgen hoger onderwijs voor 39.000 studenten via 68 bachelors en 24 masters. Promoverende docenten en excellente studenten verrichten toegepast onderzoek onder leiding van ruim 40 lectoren en geclusterd in 6 kenniscentra. Hogeschool Utrecht heeft vestigingen in Utrecht en Amersfoort.



Ingezonden persbericht